1

میرسلیم: اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله محقق نشده است

  • کد خبر : 219921
  • ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰:۰۲

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در تحقق اهداف سند چشم انداز ۲۰ ساله موفق نبودیم و حتی گاهی به شکل وارو عمل کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، سیدمصطفی آقامیرسلیم عصر امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با رادیو معارف افزود: سند چشم انداز ۲۰ ساله جزو اسناد بالادستی نظام است و بعد از قانون اساسی، هیج سندی به اهمیت آن نداریم اما این سند تا این لحطه محقق نشده است.
وی افزود: این سند چند جایگاه برای ایران در منطقه تعریف کرده و نشاندهنده این است که ما چه انقلابی داشتیم و توجه داشته باشیم که در چنین انقلابی با این برنامه های کامل و ارزشمند باید چه اقدام هایی انجام دهیم و چگونه این برنامه ها را در ابعاد اقتصادی و فرهنگی عملیاتی کنیم.
آقامیرسلیم ادامه داد: البته برنامه ها خوب بوده اما اجرا مهم است که ما در اجرا ضعیف عمل کردیم و امیدوارم در دولت جدید اهداف سند به شکل جدی دنبال و محقق شود تا برخی از آنچه در ۱۲ سال گذشته از دست رفته است جبران شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در علت یابی محقق نشدن اهداف سند چشم انداز گفت: واقعیتی وجود دارد که نخواستیم آن را جدی بگیریم و آن تهدیدهایی است که آمریکا علیه ما اعمال کرد، ادامه داد و تشدید کرد. در دولت آقای خاتمی نخواستند این موضوع را جدی بگیرند و از کنارش عبور کردند و این موجب شد نتوانیم به طور جدی از پس بندهای مهم سند چشم انداز برآییم.
وی افزود: اما در زمینه اینکه شاخصه های هویت اسلامی و انقلابی چگونه در سند رعایت شده است، باید گفت ابتدا باید ویژگی های اسلام شناسانده شود زیرا اسلام برای نجات انسان آمده و بحث خوب و بد، زیبا و زشت، مناسب و نامناسب، طیب و خبیث را به لحاظ واژگان قرآنی به عنوان ارزش مطرح کرده است و ما باید برای مواردی که اسلام شایسته می داند برنامه طراحی کنیم.
به گفته وی، بشریت در طول تاریخ با آداب و رسوم غلط روبرو شده و خرافات و غل و زنجیرهایی به دست و پایش بسته شده است و اسلام می آید تا این غل و زنجیرها را بردارد و انسان را آزاد کند.
وی افزود: انقلاب اسلامی نیز حول محور اصلی ظلم ستیزی یا عدالت خواهی گشته که جزو ویژگی های مهم ایرانیان است که به دلیل همین ویژگی در اسلام شیفتگی خود را به اهل بیت ابراز کردند و خواستند شیعه علی (ع) باشند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: انقلاب اسلامی حول یک رهبر زاهد و متفی شکل گرفت که به لحاظ ارزشی بسیار مهم است یعنی هر جایی در دنیا که بخواهد چنین انقلاب به ظهور برسد، نیازمند چنین رهبری خواهد بود.
وی ویژگی بارز دیگر انقلاب را مشارکت مردمی دانست و افزود: رهبری جایگاه بسیار ارزشمندی دارد اما اگر مردم سراغ رهبر نیایند و همت خود را برای پیاده کردن آنچه رهبری مطرح می کند، به کار نبندند و مشارکت نکنند، هیچوقت انقلاب پیروز نمی شود.
آقامیرسلیم گفت: انقلاب اسلامی پیروز شد زیرا محور اصلی اش اسلام بود و پرچمداری رهبری متقی و زاهد را قبول کرده بود، همه نسل ها در ظهور انقلاب اسلامی مشارکت کردند و همه راهبردها و برنامه های ما نیز در زمینه تقویت این مبانی، محورها، شیوه ها و مشارکت هاست.
وی افزود: آینده جمهوری اسلامی اگر بخواهد در زمینه ارزش های اسلامی سهل انگاری کند و رهبری را نادیده بگیرد، اگر بخواهد مسئولیت عمومی خود و اهتمام خود را نسبت به مشارکت مردمی نادیده بگیرد، موفقیت آمیز نخواهد بود.

** مسئولیت های مستقیم رییس جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی
این نامزد ریاست جمهوری درباره برنامه های خود برای اثرگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش های مختلف کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون ۲ دسته اقدام انجام داده که برخی از آنها زیربنایی و اساسی و چاره گشای مسایل عمده کشور بوده است که معتقدم باید در شورای عالی فرهنگی که جایگاه ارزشمندی دارد، گرایش به سوی مسایل عمده فرهنگی تقویت شود.
وی افزود: مهمترین خطراتی که در آینده با آن روبروییم، ریشه فرهنگی دارد و سایر مسایل کشور تحت الشعاع بخش فرهنگ قرار می گیرند از این رو باید بیشتر مراقب باشیم تا بتوانیم به مسایل مختلف فرهنگی بپردازیم.
این نامزد ادامه داد: اینکه چرا خانواده تضعیف می شود، چرا ابتذال رشد می کند، چرا بی و بند و باری پایگاه پیدا می کند، هنجارشکنی چگونه شکل می گیرد، چرا هویت زدایی در جامعه ما وجه بارز پیدا می کند، چگونه تبلیغاتی، اسلام ستیزانه است و می تواند به جامعه ما وارد شود جنبه هایی اصولی دارد که شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به آنها بیندیشد و برای حل آنها چاره اندیشی کند و برنامه داشته باشد. البته برنامه هم داشته است و در بسیاری از موارد نیز این برنامه ها بسیار کارشناسانه بوده اما این برنامه ها به اجرا گذاشته نشده است.
آقا میرسلیم اضافه کرد: بسیاری از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ اثرگذاری جنبه های اجتماعی داشته و با اینکه مصوبه و قانون بوده است اما به آنها ترتیب اثر داده نشده و این نقد به دولت های گذشته به ویژه دولت یازدهم وارد است.
وی تاکید کرد اهتمام ما در آینده باید برای اصلاح امور فرهنگی باشد و افزود: باید با تحقیق دقیق و جامعه شناسانه، مشکل های این بخش و سایر بخش ها را به خوبی بشناسیم و برای آن وقت بگذاریم و راه حل هایی پیدا کنیم که براساس مبانی علمی و اثبات شده در جهان باشد. سپس بودجه و امکانات را به کمک بگیریم تا اهداف ما اجرایی شود و انسان را به جایگاه خلیفه الهی خود برسانیم.

** پیدایش فضای مجازی یکی از بزرگ ترین نمادهای تحول جهانی است
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری پیدایش فضای مجازی در چند دهه گذشته را یکی از بزرگ ترین نمادهای تحول جهانی دانست و با اشاره به تاثیر آن در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و حتی امنیتی و دفاعی در عرصه بین المللی گفت: باید دولت ها از این فرصت برای اجرای برنامه های خود بهره بگیرند، فضای مجازی فرصت بسیار خوب و از دستاوردهای مهم فنی است اما نکته مهم موضوع آسیب شناسی دقیق مسایل فضای مجازی است.
وی افزود: امروز شاهدیم بسیاری از مسایل به شکل وارونه در فضای مجازی مطرح می شود. بعضی اوقات نیمی از حقیقت مطرح می شود، گاهی ترکیبی از حق و باطل مطرح می شود و حتی شاهد بی ادبی و اختلاف افکنی در فضای مجازی هستیم.
به گفته وی، این مسایل باید در یک پژوهش دقیق روانشناسانه و جامعه شناسانه بررسی و آسیب شناسی شود تا فرصت ها و تهدیدها را بشناسیم و از قابلیت خوب فضای مجازی استفاده کنیم.
وی افزود: نمی توان گفت فضای مجازی مکمل رسانه هاست بلکه شاید نوعی اشراف بر سایر رسانه ها پیدا کرده است و حتی رسانه ها خود را ناگزیر می بینند برای حفظ پایگاه خود، از فضای مجازی استفاه کنند. بنابراین مهم است از امکان فضای مجازی برای رشد آگاهی های اجتماعی استفاده کنیم.
آقامیرسلیم با بیان اینکه حتی فضای مجازی به رشد فضای کسب و کار در جامعه کمک کرده است، افزود: در شرایطی که با رکود و کاهش اشتغال روبروییم، باید بتوانیم از قابلیت های فضای مجازی برای رشد اشتغال جوانان بیشتر بهره بگیریم.
وی افزود: نکته دیگر اینکه از فضای مجازی به عنوان ابزاری برای محقق ساختن نظارت عمومی استفاده کنیم؛ زیرا جمهوری اسلامی یک مردم سالاری دینی است که تثبیت پایه هایش در مشارکت عمومی است.

**فرهنگ ابزاری برای فعالیت های اقتصادی است
آقامیرسلیم درباره تاثیر برنامه ریزی فرهنگی در حل چالش های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گفت: فرهنگ پایه و مبنا و ابزاری برای انجام فعالیت های اقتصادی است و اقتصادی موفق می شود که به فرهنگی اعتنا کرده باشد که باید بر جو آن اقتصاد مسلط باشد.
وی افزود: درست است که همه مسایل ما اقتصادی است اما باید با بینش قوی فرهنگی به این مسایل بپردازیم. البته فرهنگ فقط در اختیار دولت نیست، فرهنگ متعلق به مردم است و دولت باید هدایتگر باشد و بگوید چه جاهایی چه کاستی هایی در زمینه فرهنگ وجود دارد و چگونه باید برطرف شود، سپس مردم را تشویق، هدایت و حمایت کند.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید از فعالیت فرهنگی اولویت دار حمایت و کاستی ها را با کمک بودجه جبران کند، افزود: وظیفه دیگر دولت در زمینه فرهنگ، نظارت است؛ چون اصل فرهنگ در اختیار مردم است، دولت باید دنبال کند که فرهنگ چگونه در جامعه جریان پیدا می کند و برنامه های فرهنگی را به حال خودش رها نکند تا فرهنگ جامعه دچار آفت و انحراف نشود.

** نقش حوزه و روحانیت در شکل گیری فرهنگ
آقامیرسلیم درباره نقش حوزه و روحانیت در شکلگیری فرهنگ مردم گفت: حوزه ها در دوره طاغوت بسیار موفق بودند؛ الان نیز موفقند اما حوزه در جامعه روستایی یک وجه و در جامعه شهری وجه دیگری پیدا می کند، در شهر نیز مسایل صنعتی وارد می شود.
وی ادامه داد: حوزه ها باید برای به هنگام شدن خود تلاش کنند تا بتوانیم در زمینه فرهنگی، هنری، آموزش های علوم اتسانی، مدیریتی و فناوری از حوزه کمک بگیریم و فکر طلاب به این موضوع معطوف شود که با تقویت خود از جایگاه قوی تری برخوردار شوند.
وی دانشگاه را بال دیگر اندیشه و فکر کشور دانست و بر نقش و رسالت دانشگاه برای اینده کشور تاکید کرد و افزود: دانشگاه انقلابی و اسلامی می تواند به رفع چالش های علمی کمک کند و برای تحول در علوم انسانی گام بردارد.
به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دانشگاه های ما از مبادی اعتقادی شکل گرفته اند و به لحاظ ارزشی موفق عمل کرده اند اما باید تقویت شوند تا خلاقیت بیشتری ایجاد کنند.
وی از مدرک گرایی در دانشگاه ها انتقاد کرد و گفت: مدرک گرایی نباید اصالت پیدا کند، مدرک جوابگوی علم و دانش برای خدمت به جامعه نیست اما اکنون یکی از مولفه های ارزش گذاری است که باید این مشکل حل شود.
آقامیرسلیم درباره لزوم وحدت حوزه و دانشگاه نیز گفت: برای وحدت بیشتر حوزه و دانشگاه نیازمند الگوییم و این الگو بزرگانی مانند دکتر مفتح هستند که هم تحصیلات حوزوی داشتند و هم با دانشگاه آشنا بودند و توانستند ارزش های این ۲ مرکز را با هم جمع کنند.
به گزارش ایرنا، انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میاندوره مجلس دهم شورای اسلامی بیست و نهم اردیبهشت ماه همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=219921

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]