حمیدرضا غنی آبادی در گفتگو با خبرنگار مهر با تشریح جزئیات تمهیدات جدید بانک مرکزی برای ارایه تسهیلات آسان به مردم گفت: بانک مرکزی همواره در پی این است که تسهیلات را با روشی سریع، ساده و ارزان در اختیار مردم قرار دهد؛ این در حالی است که یکی از مشکلاتی که به ویژه در بحث تامین مالی خرد وجود داشته که مبتلابه خانوارها بوده، این است که تامین مالی با تشریفات اداری طولانی صورت میگیرد و حتی ممکن است که برای متقاضیان، امکان پذیر نباشد.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: در این راستا بانک مرکزی از سال گذشته، ساز و کار اعطای کارت اعتباری به مردم را فراهم کند تا بانکها بتوانند کارتهای اعتباری را بر مبنای عقد مرابحه صادر کرده و در اختیار مردم قرار گیرد؛ در این میان، رویکرد اصلی این بود که کارتهای اعتباری، به تدریج جایگزین تسیهلات خرد بانکی شده و یا تمامی تسهیلات، از طریق کارت اعتباری اعطا شود.
وی تصریح کرد: دستورالعمل اعطای کارتهای اعتباری سال قبل ابلاغ شد که بر مبنای آن، سقف تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای کارتهای طلایی، نقرهای و برنز در نظر گرفته شده و نرخ سود هم همان ۱۸ درصد مبتنی بر نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار بود؛ در واقع هدف اصلی این بود که رضایتمندی شهروندان افزایش یابد؛ چراکه سرعت استفاده از تسیهلات بانکی افزایش مییافت.
غنی آبادی ادامه داد: موضوع دوم پیگیری برای کاهش تشریفات اداری و سادهسازی فرآینده اعطای تسهیلات بود که ن دریافت تامین مالی راحتتر از گذشته شود؛ اما یکسری ایرادات و نقدهایی که به تامین مالی خرد وجود داشت که در بحث فاکتورهای صوری بود که پیچیدگیها، رانت ها و ملاحظات شرعی به دنبال داشت؛ به این معنا که وقتی فردی برای دریافت وام به بانک مراجعه میکرد و موضوع دریافت وام را تسهیلات خرید خودرو عنوان میکرد، به لحاظ شرعی باید حتما آن وام حتما آن را در برای خرید خرودرو مصرف میکرد و اگر غیر از این رخ میداد، ملاحظات شرعی وجود داشت.
وی افزود: کارتهای اعتباری این امکان را فراهم میکرد که فرد با خیال راحت، منابع را برای تامین هر نیازمندی خود اعم از کالا و خدمت مصرف کند و مبلغ آن را هم بر مبنای توافق با بانک پرداخت نماید؛ نکته دیگر این است که در بخش خدمات می توان از آن کارتها استفاد کرد؛ به این ترتیب که برای خدمات درمانی و کمک پرداخت شهریه تحصیلی و خدمات گردشگری نیز، کارتهای اعتباری قابلیت استفاده دارد؛ در حالیکه این موارد قبلا وجود نداشت و اگر کارت مرابحه ایجاد نمیشد، بانکها نمی توانستند اعطای تسهیلات را برای خدماتی مثل درمانی و شهریه تحصیلی بدهند؛ لذا این مباحث باعث شد که کارت اعتباری به عنوان یک مزیت مطرح شود.
این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی در میان مدت و بلندمدت در پی این است که کارتهای اعتباری را جایگزین روش های اعطای تسهیلات خانوار کرده و به ساده سازی دریافت وام کمک کند و بنابراین متقاضیان، نیاز به رفت و آمد مکرر به بانک یا تهیه فاکتور و هزینهکرد آن نداشته باشند؛ البته در این میان دریافت وثایق از سوی بانکها نیز خود یک معضل بود.
غنیآبادی خاطرنشان کرد: بانکها از مشتریان وثایقی را طلب میکردند که بعضا مردم امکان تامین آن را نداشته و لذا نمی توانستند از این کارتهای اعتباری یا تسهیلات استفاده کنند؛ بر همین اساس بانک مرکزی در سال ۹۶ در صدد است که روشهایی را برای تامین وثیقه آسان از سوی مردم در دستور کار قرار دهد. بر همین اساس به دلیل اینکه اکثریت و قاطبه سرپرستان خانوار، یک حساب یارانه ای دارند، در واقع این تدبیر اتخاد شد که به پشتوانه یارانه و حساب یارانه ای، امکان صدور کارت اعتباری فراهم باشد و در واقع، وثیقه مورد نیاز بانک، به صورت خودکار تامین شود.
مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی افزود: متقاضیان کارتهای اعتباری با ضمانت قرار دادن حسابهای یارانه ای، میتوانند از وام استفاده کنند؛ به این معنا که مردم با پشتوانه قرار دادن حسابهای یارانه ای خود، حداکثر تا سقف ۵ میلیون تومان با عقد مرابحه و امکان بازپرداخت حداکثر ۵ ساله و سود ۱۸ درصد، وام دریافت کنند که بازپرداخت تسهیلات، به صورت خودکار از محل یارانه های نقدی از سوی دولت باشد.
وی اظهار داشت: مبالغ این وام ها، صرفا برای خرید کالا و خدمات بوده و تراکنشهای مالی برداشت وجه و انتقال وجوه، امکان پذیر نیست؛ بر همین اساس، بخشنامه مربوطه در ۲۷ اردیبهشت ماه امسال به شبکه بانکی ابلاغ شده و قابلیت اجرایی دارد.