به گزارش افق نیوز ، وی در ادامه گفت: نوع خودروهایی که عمدتا مورد سرقت قرار می گیرند به ترتیب شامل پراید، سمند، پژو، نیسان و پیکان است.
ساوری با بیان اینکه در نگاه اول با هدفگذاری ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو در ۹ تا ۱۱ استان نسبت به نصب ردیاب خودرو اقدام می شود، گفت: نصب ردیاب در خودروهایی انجام می شود که بیشترین آسیب پذیری را در بحث سرقت دارند و آسیب پذیری آنها بسیار پایین است.
وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح، شاهد کاهش و کنترل مهار سرقت خودرو بویژه در استان های با بیشترین فراوانی سرقت خودرو باشیم.
سه شرکت پای کار نصب ردیاب خودرو
مدیرکل پیشگیری وضعی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه درباره شرکت های طرف قرار داد گفت: با هفت شرکتی که در این حوزه دارای تخصص لازم هستند وارد مذاکره شده ایم و قرار است از این هفت شرکت، سه شرکت را در ۹ تا ۱۱ استان برای نصب ردیاب حمایت معنوی داشته باشیم.
به گفته وی، هزینه نصب ردیاب ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از سوی شرکت ها عنوان شده است که با درنظر گرفتن یکسری شاخص ها و مذاکرات با سازندگان ردیاب ، قیمت از ۱۵۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان کاهش داده شد.
ساوری با اشاره به اینکه نصب ردیاب روی خودروها از پایان تیرماه انجام میشود، گفت: این ردیاب در ۲۰ نقطه خودرو نصب می شود و با توجه به اینکه در سرقت زمان مهم است، سارقان نمی توانند تمام این نقاط را از کار بیاندازند.
وی ادامه داد: این دستگاه طوری طراحی شده که اگر سارق باطری خودرو را هم از کار بیاندازد، دستگاه ردیاب تا سه ساعت به وسیله باطری پشتیبان می تواند کار کند و به محض جابجایی خودرو ردیاب پیامکی را به راننده ارسال می کند و می تواند مکان خودرو را با ضریب خطای ۱۰متر نشان دهد.
طراحی نرم افزاری آلارمی (زنگ هشدار) با هدف کاهش تصادفات
مدیر کل پیشگیری وضعی قوه قضاییه همچنین از همکاری دیگر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با ناجا خبر داد و گفت: نرمافزاری به منظور کاهش تصادفات طراحی شده است که با ارسال هشدار صوتی نقاط حادثهخیز را به رانندگان اطلاع می دهد.
وی ادامه داد: این نرم افزار در سه مرحله آشکارسازی نقاط پرتصادف ، تلاش در اصلاح و مرمت این نقاط و ارتقای ایمنی این راه ها اجرا می شود که فعلا مرحله نخست انجام و ۱۵۸۵ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است.
ساوری گفت: با توجه به نقش ، سهم و ضریب وزنی نقاط پرتصادف در بروز تصادفات و خسارت های جانی و مالی در این محورها ،در مرحله اول تلاش بر اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از وضعیت این محورها به رانندگان و عبوری های این مسیرهاست.
وی ادامه داد: به همین منظور از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با همکاری ناجا و به طور مشخص با محوریت پلیس راهور ناجا و مسئولان ذیربط در وزارت راه وشهرسازی و کمیسیون ایمنی راه ها جلسه ای برگزار و قرار شد اپی (دستگاهی که داخل دوربین های نظارت نصب می شود) طراحی شود که یکهزار و ۵۸۵ نقطه از طریق اطلاع رسانی به موقع خطرات را به رانندگان خودروهای عبوری گوشزد کند.
ساوری گفت: همچنین در این نقاط دوربین های کنترل سرعت از طریق ارسال آلارم به آنها رعایت احتیاط و دقت را اعلام می کند.
به گفته وی، این طرح قبلا به صورت پایلوت در اصفهان اجرا شد که نتیجه و اثربخشی خوبی داشته و قرار شد در نقاط ۳۱ گانه استان های کشور بویژه نقاط پرتردد به اجرا در بیاید.