1

۱۸۲ پرونده علیه زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق تونس

  • کد خبر : 2267
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۰

شماری از مقامات تونسی اعلام کردند دادستانی نظامی تونس ۱۸۲ پرونده علیه زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق تونس به ویژه در خصوص کشتار در طول دوره انقلاب تشکیل داد. رئیس جمهوری مخلوع تونس و همسرش لیلا طرابلسی که چهارده فوریه به عربستان سعودی گریخته اند قرار است به صورت غیابی از دوشنبه در […]

شماری از مقامات تونسی اعلام کردند دادستانی نظامی تونس ۱۸۲ پرونده علیه زین العابدین بن علی رئیس جمهوری سابق تونس به ویژه در خصوص کشتار در طول دوره انقلاب تشکیل داد. رئیس جمهوری مخلوع تونس و همسرش لیلا طرابلسی که چهارده فوریه به عربستان سعودی گریخته اند قرار است به صورت غیابی از دوشنبه در دادگاه بدوی تونس محاکمه شوند. این محاکمه درباره کشف مبالغ غیرعادی پول و جواهرات و همچنین سلاح و مواد مخدر در دو کاخ ریاست جمهوری است. سرهنگ دوم مروان بوقره رئیس دادستانی نظامی تونس جمعه اعلام کرد دادستانی نظامی همچنین مسئول تحقیق در خصوص اتهامات علیه بن علی و رفیق بلحاج قاسم وزیر کشور سابق او در خصوص مرگ تونسی ها در طول انقلاب است. سه شعبه دادگاه نظامی مسئول بررسی ۱۸۲ پرونده ای هستند که وقایع به دوره انقلاب یعنی بین هفده دسامبر ( تاریخ خودسوزی فروشنده جوان میوه فروش دوره گرد یعنی محمد بوعزیزی در سیدی بوزید ) تا چهارده ژانویه ( تاریخ فرار بن علی رئیس جمهوری مخلوع تونس به عربستان سعودی) باز می گردد. حدود سیصد تن در طول این دوره جان خود را از دست داده اند. اغلب این پرونده ها ( صد وسی پرونده) در صلاحیت دادگاه نظامی تونس و پنجاه و یک پرونده در صلاحیت دادگاه نظامی صفاقص ( دویست وهفتاد کیلومتری جنوب تونس) است .

دادستانی نظامی باید نقش زین العابدین بن علی و همسرش لیلا طرابلسی را در مرگ تظاهرکنندگان مشخص کند. رئیس دادستانی نظامی تونس اعلام کرد: quotation mark چه کسی کشته است، چه کسی مستقیما قتل را اجرا کرده است، چه کسی دستور کشتن را صادر کرده است؟ دادستانی نظامی باید مسئولیت ها را تعیین کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از تونس، وی تاکید کرد این مسایل زمان می گیرد تا محاکمه ها در چارچوب تضمین های قانونی برگزار شود. رسیدگی به نخستین پرونده که به دادستانی نظامی تحویل داده شده است بیست وهفت ژوئن در صفاقص آغاز می شود.

مقامات تونسی همچنین اعلام کردند دادگستری نظامی درحال تشکیل پرونده ای است که از مقامات سعودی استرداد بن علی را درخواست کند. عربستان سعودی هنوز به درخواست های تونس برای تحویل دادن رئیس جمهوری سابق پاسخ نداده است . به موزات آن کارها برای تهیه فهرست دقیقی از اموالی که خانواده رئیس جمهوری مخلوع تونس و همسرش از راه های غیر قانونی به دست آورده اند ادامه دارد. قاضی محمد عادل بن اسماعیل رئیس کمیسیون ملی مسئول توقیف دارایی ها اعلام کرد حجم این دارایی ها به حدی است که یک چهارم حجم اقتصاد ملی کشور را تشکیل می دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2267

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر