سال گذشته جوایز دهمین سالگرد، توجه زیادی را معطوف برنده ها و فینالیست ها نمود. سال ۲۰۱۷ رقابت حساس تر شده و وجهه ی بین المللی بیشتری داشت. ترتیب دهندگان این مراسم اینگونه اعلام کردند: « ۸۵ شرکت کننده از ۲۱ کشور در لیست کاندیداهای انتخابی قرار داشتند که نه تنها از نظر تعداد کشورهای شرکت کننده بلکه از نظر تعداد کاندیداهای راه یافته به لیست منتخبین نیز یک رکورد محسوب می شود. شرکت های سازنده ی هواپیمایی، کارپردازها، دفاتر مهندسی و دانشگاه ها به سختی مشغول رقابت هستند تا جایزه ی امسال را با خود به خانه ببرند.
۸ دسته بندی مختلف برای قسمت جوایز کابین برتر Crystal Cabin Awards وجود دارند که عبارتند از : ایده ی کابین، سیستم های کابین، سیستم های الکترونیکی، ایده های بصری، سخت افزارهای مرتبط با آسایش مسافر، کابین های دوستدار محیط زیست، مواد و اجزا که تمامی اینها باعث می شود مهندسان و طراحان در مورد آینده ی صنعت هوانوردی رویاپردازی کنند.
امسال لیست منتخبین هم شامل مواردی است که اکنون در آسمان ها پرواز می کنند و هم محصولاتی که قرار است در آینده ای نه چندان دور در آسمان ها به پرواز دربیایند.
دلتا و یونایتد هر دو به دلیل ارائه ی کلاس بیزنس جدید نامزد دریافت بهترین جایزه هستند. سوئیت اختصاصی جدید دلتا که قرار است در هواپیمای A350 رونمایی شود، اولین سوئیت کاملا خصوصی است که در دسته بندی این کلاس قرار می گیرد.
صندلی کلاس بیزنس پولاریس یونایند نیز طرحی کاملا جدید است که منحصر به این هواپیمایی می باشد و راحتی مسافران را در تمامی مراحل سفر از غذا خوردن، خواب، کار و تفریح در نظر می گیرد.
سازنده ی هواپیمایی کانادایی به نام بمباردیر برای طراحی کابین های کوچک و متوسط هواپیماهای سری سی نامزد شده که شامل معماری جادار، پنجره های بزرگ و سیستم های کنترل محیطی بهبود یافته می شود و به مسافران امکانات زیادی در رابطه با آسایش کابین ارائه می دهد. انواع سری سی در سال ۲۰۱۶ با خطوط هوایی سوئیس آغاز به کار کردند.
ایرباس نیز برای طراحی «تنظیمات کابین های هوشمند» منتخب شده که به خدمه ی کابین و خدمه ی نگهداری اجازه میدهد که صندلی ها را بر اساس تعداد رزرواسیون ها تنظیم کنند. در پرواز های خلوت تر، ردیف آخر را جمع می کنند و سایر ردیف ها را در کابین پخش می کنند تا مسافران فضای پای بیشتری داشته باشند.
هواپیمای B/E نیز به عنوان ایده ی کابین دوستدار خانواده برگزیده شده و تکنولوژی سینی دیجیتالی را معرفی نموده که می تواند به عنوان کیبورد تبلت شما نیز عمل کند.
F.LIST GmbH نیز به خاطر کفپوش سنگی تزئینی خود کاندید شده که در نوع خود اولین نمونه در قسمت کاندیدهای بازرگانی به شمار می رود.
مرسدس بنز نیز به دلیل طراحی کابین های جت خصوصی که با همکاری لوفتانزا ساخته شده، مورد تشویق داوران قرار گرفته است.
شرکت آمریکایی Kestrel نیز به دلیل توسعه ی کابین وی آی پی که برای بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر طراحی گشته، شناخته شده است.
هواپیمایی زودیاک به دلیل طراحی سرویس های بهداشتی دوستدار محیط زیست خود، ایرباس با طراحی Re-Trolley که به خدمه اجازه ی طبقه بندی و کمپرس کردن زباله ها را می دهد، چرخ های رباتی طراحی شده توسط شرکت مهندسی آلتران و صندلی هایی گزارشگر از شرکت هواپیمایی Aerospace که به خدمه ی کابین در مورد بستن کمربند اطلاع می دهند، نیز مورد تمجید داوران قرار گرفته اند.
از جمله ابداعات آینده گرایانه، سیستم های پنجره ای هستند که به عنوان یک صفحه نمایش لمسی، کاربردی دو سویه دارند؛ بدین شکل که هم اطلاعات پرواز را روی پنجره ها نمایش می دهند و هم اینکه طراحی های جدیدی برای خواب راحت تر را در خود گنجانده اند.
در دسته بندی دانشگاه ها نیز امسال ۱۰ ثبت نامی داشته ایم. یکی از اینها دانشگاه ریو دو ژنیرو بوده که ایده ی پرینت سه بعدی غذاهای هواپیمایی را ارائه داده و با همین ایده توجه زیادی را به خود جلب نموده است.
لازم به ذکر است که داروان این رقابت ۲۸ متخصص صنعتی بوده اند که لیست این منتخبین را بررسی کرده اند تا بتوانند جوایز نهایی را در طول نمایشگاه فضاهای داخلی هوایی هامبورگ در ماه آوریل اعلام کنند.
منبع: travelandleisure