3

فقیه ، اندیشمند و متفکری برای حال و آینده

  • کد خبر : 2296
  • ۲۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۷

مهدی فضائلی ، کارشناس مسایل سیاسی کشور می گوید«بسیاری در این امت هستند که از این شخصیت والا، آگاهی و شناختی جز اندک ندارند و به همین دلیل است که به جرأت می‌توانیم بگوییم که ایشان میان امت اسلام و حتی در ایران چقدر مظلوم هستند، حتی ایشان در مهم‌ترین بعد شخصیتی‌شان که همان بعد […]

مهدی فضائلی ، کارشناس مسایل سیاسی کشور می گوید«بسیاری در این امت هستند که از این شخصیت والا، آگاهی و شناختی جز اندک ندارند و به همین دلیل است که به جرأت می‌توانیم بگوییم که ایشان میان امت اسلام و حتی در ایران چقدر مظلوم هستند، حتی ایشان در مهم‌ترین بعد شخصیتی‌شان که همان بعد سیاسی و رهبری است هنوز شناخته شده نیستند، چون شخصیتی است که دشمنان از یک سو آن را محاصره کرده‌اند و از سوی دیگر، دوستان آن گونه که باید، حق این شخصیت را ادا نمی‌کنند و این مسوولیت ماست که این امت را با این شخصیت بزرگ و عظیم آشنا کنیم تا از آن بهره‌ای لازم و شایسته را ببرند و از برکات وجودی چنین رهبری و چنین ولی فقیه و اندیشمند و متفکری برای حال و آینده و دنیا و آخرت خود مستفیض شوند.»

این بخشی از اظهارات دبیرکل مقتدر، شجاع و با تدبیر حزب‌الله لبنان درباره رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است که هفته گذشته در «همایش نوآوری و اجتهاد از دیدگاه آیت‌الله خامنه‌ای» در بیروت مطرح شد.
بنیاد کارنگی آمریکا نیز برای چندمین بار آیت‌الله خامنه‌ای را قدرتمندترین رهبر جهان معرفی کرد. این نوشتار به دنبال پاسخ‌هایی برای این پرسش است که دلایل مظلومیت و ناشناخته ماندن قدرتمندترین رهبر جهان و این شخصیت اندیشمند و متفکر چیست؟ در بعد بین‌المللی پاسخ این پرسش را در برنامه‌ریزی هدفمند نظام سلطه باید جستجو کرد. سیاستمداران غربی با درسی که از دوران امام خمینی(رحمه الله) گرفتند به این جمع‌بندی رسیدند که نباید اجازه داد بار دیگر رهبر جمهوری اسلامی ایران در افکار عمومی جهان شناخته شود، چون در این صورت افکار عمومی دنیا با نظرات و مواضع یک انسان الهی آشنا می‌شود که سخنان نافذ و مستدل او بنیان نظام سلطه را به چالش می‌کشد. اما در بعد داخلی از حسادت‌ها و برخی کینه‌های شخصی که بگذریم ۴ دلیل برای این اتفاق می‌توان ذکر کرد.
۱٫‌ حجاب معاصرت: همزمانی و نزدیک بودن، همواره مانع درست دیدن بوده است. انسان در کنار دامنه کوه که می‌ایستد نمی‌تواند عظمت و بزرگی آن را درک کند. باید قدری فاصله گرفت تا در یک چشم انداز مناسب بتوان ابعاد، عظمت و شگفتی کوه را تماشا کرد. در مورد انسان‌های بزرگ نیز چنین است و کمتر دیده شده است که آنها در دوران خودشان به درستی درک و شناخته شوند. این حجاب در برخی فرهنگ‌ها مثل جامعه ما ضخیم تر هم هست!
۲٫‌ حجاب چند بعدی بودن: انسان‌های بزرگ گاهی فقط در یک جنبه، شاخص و فرهیخته هستند. شناخت یک یا دو جنبه از چنین انسان‌هایی ممکن و دست یافتنی است، اما وقتی یک انسان در ابعاد مختلف شاخص، فرهیخته، متفکر و ممتاز می‌شود غالبا ابعاد متنوع او تحت‌الشعاع یک یا دو ویژگی قرار می‌گیرد خصوصا اگر این شخصیت سیاسی باشد آن هم در جایگاه رهبر. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز که در باور صاحب‌نظران رشته‌های مختلف، شخصیتی فقیه، سیاست ورز، فرهنگی و هنرشناس، متفکر و نظریه‌پرداز، ادیب و شاعر، تاریخ‌دان، مسلط به مسائل و معادلات بین‌الملل، آشنا به امور نظامی و… می‌باشند حتما این حجاب مانع دیده شدن همه توانمندی‌ها و ابعاد وجودی ایشان می‌شود.
۳٫‌ ملاحظات دوستان: کشور ما در حافظه تاریخی خود حاکمان و پادشاهان بی سواد و نالایق که به رغم بی‌صلاحیتی همواره مورد تملق و چاپلوسی بادمجان دور قاب‌چین‌ها بوده‌اند را دارد؛ رفتارهایی که نزد مردم مذموم و ناموجه است. این ذهنیت برای دوستان ارادتمند و فرهیختگان آشنا به ابعاد گوناگون شخصیتی رهبر انقلاب تا حدودی بازدارندگی داشته و آنها را برای جلوگیری از سوءتفاهم‌هایی این چنینی به تحفظ وا داشته است.
۴٫‌ نهی رهبر انقلاب: برخلاف زمامداران فاسق و مستبدی که نه تنها از تملق و مداهنه رویگردان نبودند و ناراحت نمی‌شدند بلکه به شاعران و مدیحه سرایان درباری صله می‌دادند تا در مدح فضائل نداشته آنان شعر بسرایند؛ رهبران الهی و خدا محور نه تنها از عباراتی که بوی تعریف و تمجید می‌دهد رویگردانند بلکه همواره افراد و مجموعه‌هایی را که حتی به حکم وظیفه می‌خواهند برخی و گوشه‌ای از فرهیختگی و فرزانگی آنان را باز گویند نهی می‌کنند.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز بارها جلوی چنین اقداماتی را گرفته‌اند. این روحیه ایشان که نشأت گرفته از آموزه‌های دینی و حاکی از بی میلی و عدم رغبت به دنیا و مظاهر آن است، جلوه‌های گوناگونی دارد که علاوه بر ساده‌زیستی خود و خانواده ایشان که زبانزد عام و خاص و حتی مخالفان ایشان است می‌توان نمونه دیگر آن را در پرهیز از دادن رساله مشاهده کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در عین تثبیت مرجعیت شان و داشتن میلیون‌ها مقلد و کرسی درس خارج و به‌رغم اصرار بسیار دوستان و عالمان حوزوی تاکنون از دادن رساله خودداری کرده‌اند و این در عرف حوزه معنای خاص خود را دارد!
در پایان و گذشته از همه آنچه گفته شد باید این حجاب‌ها و ملاحظات را درنوردید و به قول سیدحسن نصرالله «این مسوولیت ماست که این امت را با این شخصیت بزرگ و عظیم آشنا کنیم.»
*مهدی فضائلی
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2296

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر