2

اختراع دستگاه تصفیه و ضدعفونی هوا با تکنولوژی پلاسمای غیرحرارتی

  • کد خبر : 232316
  • ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۴

محققان شرکت دانش بنیان ارومیه‌ای توانستد دستگاه تصفیه و ضدعفونی هوا با تکنولوژی پلاسمای غیرحرارتی را اختراع و ثبت بین المللی کنند.

مهرداد فوج لعلی مخترع و صاحب شرکت دانش بنیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه، اظهار داشت: دستگاه تصفیه وضد عفونی هوا با تکنولوژی پلاسمای غیرحرارتی برای اولین بار در جهان ساخته شده که می‌تواند معضل آلودگی هوا را تا حد زیادی حل کند.

وی در خصوص احساس نیاز به اختراع دستگاه ضدعفونی و تصفیه هوا گفت: آلودگی هوا و تغییر در ویژگی‌‌های طبیعی هوا بر اثر مواد شیمیایی، غباری یا پدیده‌های طبیعی است که از زمان‌های گذشته خطری برای تندرستی مردمان و زیست ‌بوم‌های زمین شناخته شده است.

فوج‌لعلی افزود: از آنجایی که هر فرد در طول شبانه روز ۶۰ تا ۹۰ درصد وقت خود را در محیط‌های سر بسته می‌گذراند پس لزوم کنترل آلودگی هوا در این محیط ها که شامل محیط کار، استراحت و خانه است بیشتر آشکار می‌شود.

مخترع جوان ارومیه‌ای به تصور عمومی غلط در این مورد اشاره کرد و گفت: تصور عموم مردم این است، که فضاهای سربسته از نظر آلودگی‌های هوا ایمن تر از هوای آزاد می‌باشد و آنها که نگران مواجهه با انواع بیماری‌ها در هوای شهری هستند نمی‌دانند که در اکثر مواقع خطر مبتلا به انواع بیماری‌ها در فضاهای سربسته مخصوصاً در محیط‌های عمومی مانند ادارات، بیمارستان‌ها، فروشگاه‌ها و غیره بیشتر از هوای آزاد شهری است.

وی در مورد هدف از این اختراع بیان کرد: هدف طراحی و ساخت سیستمی برای مرتفع نمودن مشکلات موجود در روش‌های پیشین  تصفیه و ضد عفونی هوا است که در روش‌های فعلی رایج از فیلترهای متعدد جهت تصفیه هوا استفاده می‌شود که متاسفانه کارایی مناسب جهت از بین بردن گازهای سمی و ضد عفونی به صورت کامل را ندارند.

فوج‌لعلی افزود: این سیستم قادر است با تولید پلاسمای غیرحرارتی، عمل بوزدایی و ضدعفونی هوا و سطوح را انجام دهد؛ گازهای سمی بی‌بو از جمله گازهای so2,no2,co را تجزیه کرده و از بین ببرد.

وی تاکید کرد: نیاز به وجود این سیستم در فضاهای سرپوشیده، به ویژه در اماکن عمومی مانند ادارت، فروشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و غیره مشهود که به دلیل تردد زیاد افراد در این اماکن، احتمال آلودگی و ابتلا به بیمارها زیاد است.

مخترع کشورمان در خصوص مراحل تحقیقات این اختراع، گفت: تحقیقات اولیه این سیستم از سال ۹۴ در واحد تحقیق و توسعه این شرکت به رهبری خودم آغاز شد و نمونه نیمه صنعتی آن در اواخر سال ۹۴ به مرحله اجرا رسید.

وی افزود: این دستگاه در این سال به صورت دمو در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری ارومیه وابسته به دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی نصب و راه اندازی شد و موفق به اخذ تاییدیه از واحد کنترل بیمارستان از لحاظ صحت عملکرد حذف باکتری و عفونت در محیط  شد.

فوج‌لعلی ادامه داد: سپس تحقیقات گسترده باکتریایی و قارچ در مرکز کلینیکال پاتولوژی دانشگاه آزاد ارومیه به رهبری کاوه عظیم‌زاده استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه آغاز شد و با موفقیت آن آزمون را نیز سپری کرد.

مخترع موفق ارومیه‌ای گفت: در نهایت در سال ۹۶ استانداردهای تجهیزات پزشکی را نیز کسب کرده و در ماه جاری خط تولید این محصول استراتژیک در واحد تولیدی این شرکت با اخذ استاندارد های iso9001 , iso13485 ، ce mark راه اندازی شد.

فوج‌لعلی افزود: تحقیقات روی اثربخشی این سیستم بر روی ویروس‌های آنفولانزا و ویروس های مشترک بین انسان و دام در یکی از مراکز تحقیقات واکسن به رهبری هوشیاری‌فر دکترای میکروبیولوژی در حال انجام بوده که انشالله با اخذ تاییدیه از این مرکز، تحول عظیمی در سلامت و بهداشت جامعه در جهان رخ خواهد داد.

وی در خاتمه از ثبت جهانی اختراع خود خبر داد و گفت: اختراع مذکور طی معاهده pct  در سازمان جهانی مالکیت فکری wipo به شماره  WO/2017/081512 ثبت شده است و خبر ثبت این اختراع مهم در سامانه USA FED NEWS  مرکز خبری فدرال آمریکا نیز منتشر شد و فرایند ثبت بین المللی این اختراع با همکاری مشاوران حقوق مالکیت فکری فدراسیون  بین المللی مخترعان جهان در جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت.

فوج لعلی افزود: ادامه فرایند ثبت جهانی آن در اداره ثبت آفریقا ، اروپا و یوراسیا و روسیه وهند ( African Intellectual Property Organization وEuropea  Patent  OfficeوEurasian Patent Organization  )که شامل ۱۳۸ کشور جهان است انجام شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=232316

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر