2

گاز سه شهر زلزله زده به دلایل ایمنی قطع شد/ایمنی تاسیسات گاز در بالاترین استانداردها است

  • کد خبر : 237117
  • ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴

رئیس HSE شرکت ملی گاز گفت: پس از وقوع زلزله در مناطق غرب قطع گاز نداشتیم، اما در سه شهر قصرشیرین، سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی، کارشناسان گاز مشترکان و منازل قطع را کردند که پس از اقدامات لازم وصل می‌شود.

 

خبرگزاری فارس: گاز سه شهر زلزله زده به دلایل ایمنی قطع شد/ایمنی تاسیسات گاز در بالاترین استانداردها است

به گزارش افق نیوز / محمدرضا یوسفی پور امروز درنشست مطبوعاتی با اشاره به وقوع زلزله شامگاه یکشنبه در شهرهای غربی کشور، گفت: ایران ۷۵ درصد از حوادث طبیعی جهان را در خود تجربه کرده و یک کشور حادثه خیز است، بنابراین امنیت همه جانبه مردم، ساختمان‌ها و تاسیسات و همچنین آمادگی دائم نیروهای مختلف امداد اهمیت بسیاری دارد.

وی افزود: فعالیت همکاران شرکت گاز در مناطق غرب کشور به‌ویژه در کرمانشاه برای تامین امنیت مردم از دیشب به صورت منظم و هماهنگ آغاز شده و همچنان ادامه دارد، خوشبختانه بر اساس آخرین ممیزی که در استان کرمانشاه انجام شد، شرکت گاز این استان آمادگی لازم را برای مقابله با هر نوع حادثه‌ای داشت.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ادامه داد: در همه دنیا از لحظه وقوع زلزله حوادث ناخوشایند دیگری مانند انفجارهای پیاپی نیز پیش می‌آید، اما خوشبختانه از شب گذشته تاکنون شاهد بروز چنین حوادثی در کشور نبوده‌ایم.

یوسفی پور اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع زلزله در مناطق غرب قطع گاز نداشتیم، اما در سه شهر قصرشیرین، سر پل ذهاب و ثلاث باباجانی، همکاران شرکت گاز به منظور بررسی وضع ایمنی گاز مشترکان و منازل گاز را قطع کردند که پس از انجام اقدام‌های لازم گاز وصل می‌شود.

وی ضمن ابراز امیدواری برای بازگشت شرایط زندگی و سلامت مردم غرب کشور به حال عادی، ادامه داد: شرکت ملی گاز ایران بیش از ۱۶ سال است که با شرکت گاز اوزاکا (دومین شرکت گازی ژاپن) همکاری می‌کند، این شرکت نیز در بازدیدهای مکرر از تاسیسات گازی ایران، اعلام کرده که این تاسیسات درصد ایمنی بالایی دارند، بر همین اساس خوشبختانه در ساعات اخیر شاهد بروز حوادث ثانویه مانند اشتعال‌ پس از زلزله نبوده ایم و همین موضوع نشان دهنده ایمنی تاسیسات است.

رئیس HSE شرکت ملی گاز درباره نصب شیرهای ایمنی قطع گاز در ساختمان‌های مرتفع توضیح داد: در  همه کشورها به طور معمول ساختمان‌های مرتفع، یک شیر ضد زلزله روی علمک گاز خود دارند که این شیرها با وقوع زلزله به طور خودکار عمل می‌کنند و گاز را قطع می‌کنند.

یوسفی پور تصریح کرد: در ایران موضوع شیرهای ایمنی گاز در حوزه سازمان نظام مهندسی است که نصب آن را لازم دانسته، اما این‌که مردم از نصب آن چقدر استقبال کرده اند یا این کار چقدر اجرایی شده در حیطه وظایف شرکت ملی گاز نیست با این حال توصیه می‌کنیم، در صورتی که مردم مایل به استفاده از این شیرها هستند، حتما از شیرهای مورد تایید سازمان نظام مهندسی استفاده کنند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه هر سال در فصل سرما شاهد وقوع حوادث ناگوار در میان هم‌وطنان عزیزمان هستیم تصریح کرد: مرگ خاموش نیز بدترین تجربه به سبب رعایت نکردن مسائل ایمنی است که امیدواریم امسال شاهد تکرار آن نباشیم.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف صحیح و بهینه گاز از سوی مردم، اظهار کرد: حوادث پیش بینی نشده مانند زلزله شب گذشته از جمله مواردی هستند که گازرسانی به مردم برای مدتی معین، متوقف می شود، مردم در چنین شرایطی به هیچ عنوان نباید رگلاتورها را دستکاری کنند، در غیر این صورت سیستم ایمنی گاز منازل آنها از کار می افتد.

یوسفی پور ادامه داد: هر تغییری در لوله کشی داخلی گاز مانند تبدیل کردن آبگرمکن زمینی به آبگرمکن دیواری باید با هماهنگی سازمان نظام مهندسی انجام شود، همچنین مردم نسبت به بررسی تهویه منازل و ساختمان ها اقدام کنند زیرا تهویه نامناسب از مهم‌ترین دلایل وقوع حوادث مرگبار است.

وی درباره روشن شدن شومینه های منازل در فصل سرما هشدار داد: شومینه ها بیشتر جنبه تزئینی دارند که علاوه بر اتلاف حرارتی ، اغلب دچار گرفتگی دودکش شده و حوادث تلخی را به دنبال دارند، بنابراین مردم تا جای ممکن از روشن کردن شومینه ها پرهیز کنند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز ادامه داد: علیرغم آنکه مسئولیت تبلیغات و اطلاع رسانی در زمینه استفاده بهینه از انرژی و گاز و رعایت مسائل ایمنی از سال ۸۲ تاکنون از عهده شرکت ملی گاز برداشته شده، اما همچنان تنها یکه‏‎تاز عرصه تبلیغات و ایمن سازی مشترکان شرکت ملی گاز است، امیدواریم سایر سازمان های مربوطه نیز همکاری لازم را با شرکت ملی گاز داشته باشند تا سطح آگاهی مردم نسبت به نحوه استفاده از گاز و رعایت موارد ایمنی افزایش یابد.

یوسفی پور گفت: تجزیه و تحلیل حوادث مشترکان خانگی گاز طبیعی هر سال در قالب یک کتاب چاپ می شود که از سوی وزیر نفت در اختیار وزرای راه و شهرسازی، بهداشت و سازمان صدا و سیما قرار می گیرد، همچنین برای تمام استانداری ها، سازمان نظام مهندسی، اورژانس تهران ، شرکت بیمه و سازمان آتش نشانی ارسال می شود.

وی با بیان اینکه کتاب ذکر شده شامل آمار حوادث ناشی از مونو اکسید کربن ، آتش سوزی و انفجار مشترکان گاز طبیعی و فوت شدگان به تفکیک استان ها در سال ۹۵ و سال‌های پیش از آن است، تصریح کرد: بر اساس این آمار، در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۸ دهم درصد تعداد حوادث نسبت به مصرف گاز کل کشور در بخش خانگی افزایش داشته و آمار مرگ و میر ناشی از این عوامل نیز ۳۴ درصد بیشتر بوده است که برای کاهش این رقم لازم است تمامی نهادهای مرتبط از جمله صدا و سیما و رسانه ها اقدامات و اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.

رئیس HSE شرکت ملی گاز گفت: آمار حوادث از سال ۹۱ تا ۹۵ به تفکیک سال و استان در این کتاب منتشر شده که مطابق آن استانی که بالاترین تعداد حوادث مشترکان نسبت به میزان مصرف سالیانه گاز در بخش خانگی را داشته استان اردبیل بوده است.

یوسفی پور ادامه داد: نواقص مربوط به وسایل گازسوز از سال ۹۲ تا سال ۹۵ رشد تصاعدی داشته که گاهی منجر به فوت شده ، نبود تهویه مناسب، استفاده از وسایل پخت و پز جهت گرم کردن ساختمان ها و نداشتن دودکش مناسب از جمله عوامل مرگ و میر هستند.

وی افزود: همانطور که ذکر شد اردبیل بالاترین میزان حوادث را داشته که در این بین، بالاترین عامل مربوط به استفاده از دودکش های نامناسب است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=237117

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر