4

طلبه سیرجانی بعد از آزاد شدن:: حرف‌های بسیاری است که در صورت لزوم در آینده آنها را می‌گویم.

  • کد خبر : 2386
  • ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا جهانشاهی معروف به طلبه سیرجانی که سحرگاه جمعه دستگیر شده بود ساعت ۱۶ دیروز با انتقال به میدان شهید مدرس شهرری آزاد شد. طلبه سیرجانی پس از آزاد شدن در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به اینکه جزئیات این دستگیری را در صورت لزوم در آینده مطرح […]

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا جهانشاهی معروف به طلبه سیرجانی که سحرگاه جمعه دستگیر شده بود ساعت ۱۶ دیروز با انتقال به میدان شهید مدرس شهرری آزاد شد.
طلبه سیرجانی پس از آزاد شدن در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جنوب استان تهران با اشاره به اینکه جزئیات این دستگیری را در صورت لزوم در آینده مطرح می‌کند، گفت: صبح روز جمعه ۲۷ خرداد ماه بعد از نماز صبح چند نفر آمدند و خیمه اینجانب را تخریب کرده و ما را بردند و در نهایت با یکی از برادران آن ارگان دستگیر کننده آمدیم حرم و نماز ظهر و عصر را در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) اقامه کردیم و بعد از ظهر ساعت ۱۶ بود که به بنده اطلاع دادند که آزاد هستم.

جهانشاهی افزود: مقرر شد که در روز دوشنبه یا سه‌شنبه جلسه‌ای با حضور فرماندار ری تشکیل شده و تمام حرف‌ها در آن جلسه مطرح شود زیرا نه از نظر بنده و نه از نظر آنها این موضوع تا به حال حل نشده است.

وی ادامه داد: اگر در این جلسه به توافق رسیدیم به این توافق‌ها عمل می‌کنیم و اگر به توافق نرسیدیم هرکس به وظیفه خودش عمل می‌کند.

جهانشاهی اظهار داشت: حرف‌های بسیاری است که در صورت لزوم در آینده آنها را می‌گویم.
طلبه سیرجانی در ارتباط با ادامه راه این حرکت عنوان کرد: ادامه این حرکت به جلسه روز دوشنبه بستگی دارد و بنده با حضور خبرنگاران در این جلسه مشکلی ندارم ولی طرف مقابل را نمی‌دانم راضی است یا خیر اما برای جلسات آینده یکی از شرایط بنده حضور خبرنگاران است.

وی در تشریح نحوه آزاد شدن خود در ساعت ۱۶ روز شنبه گفت: در این دو روز دو نوع برخورد با بنده شد ‌که من متوجه شدم در مورد همراهانم نیز همین دو نوع برخورد صورت گرفته است، ابتدا توسط برخی از نیروهای مرجع دستگیر کننده برخورد بدی شد که در مدت این پنج سال که در این ماجرا هستیم چنین برخوردی با بنده نشده بود که اگر لازم باشد در آینده می‌گویم و برخورد دوم از زمانی شروع شد که رئیس آن نهاد خود وارد ماجرا شد و بنده از ایشان واقعا تشکر می‌کنم، ایشان با اخلاق بسیار خوبی با ما رفتار کردند و در حال حاضر نیز قصد دارند مسئله را با خوبی و خوشی حل کنند، اتفاقی که برای نخستین بار در مدت پنج سال قرار است بیفتد و در واقع ما پنج سال است که منتظر این رفتار از سوی مسئولان بودیم (یعنی حل ماجرا نه پیچیده کردن آن)، امیدواریم به فضل الهی این موضوع ختم به خیر شود.

طلبه سیرجانی در ارتباط با ارگانی که دستور بازداشت وی را صادر کرده بود، عنوان کرد: حکمی که به بنده نشان دادند از طرف دادسرای عمومی انقلاب شهرستان ری بود و عنوان کردند شورای تامین شهرستان این تصمیم را گرفته و ارتباطی با تهران ندارد.

جهانشاهی در ارتباط با نحوه برخورد و همکاری مجموعه آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) با وی در طول مدت حضورش در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) گفت: در طول این مدت حتی یک مورد هم نشد که مجموعه آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی (ع) به من بگویند برو و این موضوع را بارها در رسانه‌ها و همچنین در مواجه با مسئولان آستان عنوان کرده بودم که هرگاه به بنده بگویید این محل را ترک کنم، مقاومت نکرده و فورا از این محل می‌روم و در این مدت هم با اجازه مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم (ع) در این محل بودم حتی زمانی هم که درخواست برق کردم، مسئولان آستان امکان استفاده از برق را برایمان فراهم کردند.

طلبه سیرجانی اضافه کرد: روز جمعه و در مدت زمان دستگیری بنده یک نامه از سوی افراد بازداشت کننده به بنده ارائه شد و گفتند آن را امضا کن که شروع آن این بود که طبق تذکرات قبلی که داده شده شما باید آستان را ترک می‌کردید و حال به دلیل اینکه شما این محل را ترک نکردید، قرار است اموال شما توقیف شود.

* زمین‌خواری در سیرجان
این در حالی بود که زمین‌خواری‌ها در سیرجان از مفاسد اقتصادی حیرت‌انگیزی است که طی سال‌های پیشین انجام شده و از حیث میزان مفسده مالی از بزرگ‌ترین زمین‌خواری‌های سال‌های اخیر کشور محسوب می‌شد. دامنه این مفاسد تا جایی بوده که حجت‌الاسلام علما امام‌ جمعه شهر سیرجان در این خصوص به بیان این نکته که «حتی پرنده‌های آسمان هم ماجرای زمین‌خواری سیرجان را می‌دانند» پرداخته بود.
به این ترتیب نخستین نهی از منکری که توسط مجمع جوانان مسجدی سیرجان به رهبری حجت‌الاسلام جهانشاهی انجام و موجب تحریک زمین‌خواران و بعضی مسئولان ذیربط این پرونده شد، اعتراض به این مورد بود.
وی با انتشار نشریه عدالت‌خواهی و پخش آن در نماز جمعه سیرجان به افشای مفاسد اقتصادی و زمین‌خواران آن شهر می‌پردازد و از مردم می‌خواهد طوماری را که جهت برخورد با این مفاسد به سران سه قوه نوشته شده امضا کنند. وی مدعی است بنا بر آمار رسمی و اسناد غیر قابل انکار، این زمین‌خواری‌ها در ابعادی بیش از ۲۵۰۰ هکتار (۲۵ میلیون مترمربع) انجام شده است.
استقبال مردم از این اقدام به قدری بالاست که بیش از یکهزار نفر از مردم سیرجان در همان سه روز نخست این طومار را امضا می‌کنند اما اداره اطلاعات استان بلافاصله ضمن جلوگیری از ادامه امضای این طومار از حجت‌الاسلام جهانشاهی به دلیل بر هم زدن نظم شهر شکایت می‌کند.

* حرکت به سوی تهران
پس از ناامیدی حجت‌الاسلام جهانشاهی از رسیدگی به اعتراضات وی از سوی مقامات محلی، طلبه سیرجانی حرکت خود را به سمت تهران برای اعتراض به مقامات بلندپایه کشور آغاز می‌کند. اما این سفر با وسایل مرسوم انجام نمی‌شود بلکه طلبه سیرجانی با پای پیاده به سمت تهران حرکت می‌کند تا در کنار نشان دادن اعتراض خود، پیام عدالت‌خواهانه‌اش را به گوش تمام مردم ایران برساند.
وی اعتراض خود را به گوش مسئولانی از جمله داود احمدی‌نژاد رئیس وقت بازرسی ویژه ریاست‌ جمهوری رساند که بنا بر آنچه از منابع نزدیک به حجت‌الاسلام جهانشاهی نقل شده، احمدی‌نژاد به او توصیه کرده است تا طوماری مردمی از این اعتراض تهیه کند.
اما هنگامی که این طلبه عدالتخواه در مسجد امام‌ حسن (ع) اقدام به تهیه این طومار و جمع‌آوری امضا از مردم (بالغ بر ۳ هزار امضا) می‌کرد، به جرم «فریب دادن مردم در ارتباط با ثبت‌نام زمین» بازداشت ‌شد.
مدتی بعد دادگاهی که در کرمان در همین ارتباط برای محاکمه طلبه سیرجانی تشکیل می‌شود، وی را به سه ‌ماه ‌و یک ‌روز حبس محکوم می‌کند که البته این حکم با اعتراض دانشجویان و طلّاب همراه شده و سرانجام او پس از حدود ۵۰ روز از زندان آزاد و با استقبال پرشور مردم مواجه می‌شود.

‌‌‌جهانشاهی که پس از آزادی، تغییر محسوسی را در ارتباط با محاکمه زمین‌خواران بزرگ نمی‌بیند، اعتراض‌های خود را از سر گرفته و تیر ماه سال گذشته با پای پیاده به سمت تهران راه می‌افتد تا برای چندمین ‌بار صدای عدالتخواهی مردم شهرش را به گوش مسئولان برساند.

او قصد داشت به هنگام رسیدن به تهران، در مقابل یکی از نهادهای مربوط به پرونده زمین‌خواری سیرجان تحصن کند تا به خواسته‌اش پاسخ داده شود. این حرکت مجدد طلبه سیرجانی سبب تحرک فراوانی در بین جوانان و دانشجویان عدالتخواه شد.
در کنار این مسائل و با آغاز این حرکت و پوشش خبری بیسابقه رسانه‌های کشور از راهپیمایی طلبه سیرجانی، زمینه توجه هرچه بیشتر افکار عمومی به مسئله فساد و زمین‌خواری در شهرهای کوچک کشور فراهم می‌شود.

* تلاش‌ برای جلوگیری از ادامه راهپیمایی
با گسترده شدن ابعاد این قضیه تلاش‌های فراوانی برای جلوگیری از ادامه راهپیمایی طلبه سیرجانی و منصرف کردن وی جهت حرکت به سمت تهران از سوی برخی از مقامات محلی انجام شد که همگی با واکنش منطقی حجت‌الاسلام جهانشاهی و تاکید بر اراده قاطع او برای مبارزه با مفاسد اقتصادی روبه‌رو شد.
زمانی که تمام این تلاش‌ها برای جلوگیری از حرکت طلبه سرجانی با شکست روبه‌رو می‌شود، بالاخره وی پس از طی ۳۹۰ کیلومتر، در مسجد ابوالفضل سورمغ و قبل از ورود به آباده برای دومین بار و این بار به جرم «اقدام خلاف شئون روحانیت و تشویش اذهان عمومی» دستگیر و به شهر شیراز انتقال می‌یابد تا بدین وسیله جلوی راهپیمایی اعتراض‌آمیز وی به تهران گرفته شود.

* جهانشاهی دوباره محکوم می‌شود
پرونده وی این بار در دادگاه ویژه روحانیت شیراز تشکیل و در جریان محاکمه، وی به ۲۳ ماه و ۱۵ روز حبس، ۳۰ هزار تومان جریمه نقدی و سه سال ممنوع‌الورود شدن به سیرجان از سوی دادگاه ویژه روحانیت به جرم رفتارهای خلاف شأن روحانیت محکوم شد.
او مدتی را در زندان شیراز بود که ۵۵ روز از این زمان را در انفرادی به سر می‌برد. پس از آن نیز در پی درخواست خانواده او مبنی بر انتقالش به زندان قم (به علت نزدیکی به محل زندگی) با طرح این مسئله از سوی مسئولان که زندان قم جایی برای او ندارد، به زندان اوین تهران منتقل می‌شود.
به‌ زندان‌ افتادنِ مجدّد حجت‌الاسلام جهانشاهی به جرم عدالت‌خواهی با اعتراض بسیاری از دانشجویان و طلاب همراه بود. در بسیاری از نشریات دانشجویی به این حکم اعتراض شده و بیانیه‌های متعدّدی از سوی تشکّل‌های مختلف دانشجویی صادر شد.
پس از گذشت هشت ‌ماه‌ و ۱۰ روز از حبس در حالی که حدود ۱۵ ماه از حبس‌اش باقی مانده بود، ‌آزاد شد.

* مراجعه به مجلس و شکایت به کمیسیون اصل نود
آزادی جهانشاهی همراه با نخستین جرقه‎‎های تبلیغات انتخاباتی ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۸۸ بود که پس از انتخابات تبدیل به آتشی سوزنده شد. آتش‎ سوزان فتنه تا ماه‎‎ها اجازه اقدام مجدد را به این طلبه عدالت‌خواه نمی‌داد. اما او پس از گذشت حدود هشت ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری و آرامش نسبی کشور، در حالی مجددا شروع به فعالیت کرد که اطمینان داشت از کارش سوءاستفاد‎ه‎ای نخواهد شد و آبی به آسیاب دشمنان نظام ریخته نخواهد شد.
نخستین اقدام علیرضا جهانشاهی پس از انتخابات، مراجعه به مجلس شورای اسلامی در روز دوشنبه مورخ پنجم بهمن ۱۳۸۸ بود. او به همراه دوستانش، نامه‎ای را که نوشته بود به تعداد نمایندگان تکثیر کرده و به دفتر تمام نمایندگان مجلس تحویل داد. اما هفته بعد، جلسه‎ای در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این جلسه قرار شد او دو شکایت بنویسد،‌ یکی علیه دادگاه ویژه روحانیت به ‎خاطر نحوه برخوردشان با یک طلبه عدالت‌خواه و یکی به ‎خاطر زمین‌خواری‌های سیرجان. طلبه سیرجانی این نامه‎‎ها را نوشت و به کمیسیون اصل نود تحویل داد.

* می‌خواهم سرباز کوچک آقا باشم
علیرضا جهانشاهی شنبه اول خرداد که به حرم مطهر امام خمینی رسید در اظهاراتی بیان کرد که آن چیزی که مرا به این وادی کشاند این بود که می‌خواهم سرباز کوچک آقا باشم که اگر خدا توفیق بدهد بتوانیم کاری بکنیم که دیگرانی که نسبت به آقا معرفت‌شان کمتر است و در داخل نظام ما هم هستند، ضرب شست ما را ببینند.
با ورود طلبه سیرجانی و همراهانش به تهران، ۱۹ تن از اساتید و فعالان فرهنگی از اقدام وی حمایت و تاکید کردند که وقت آن رسیده است که مسئولان محترم هیئتی را برای رسیدگی ویژه به دادخواهی این روحانی مخلص و دمیدن روح امید در حرکت‌های عدالتخواهی مردمی تشکیل دهند و غیرت و حساسیت خود را نسبت به مظالم پیچیده اقتصادی اجتماعی و همدلی با عدالتخواهان نشان دهند. همچنین تعدادی از نمایندگان عدالتخواه تهران از اقدام وی استقبال کرده و وی را به مجلس دعوت کرده بودند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2386

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر