2

عربستان سعودی نیز از روند بهار عربی، در امان نیست

  • کد خبر : 24022
  • ۱۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۶

سازمان دیده بان حقوق بشر از وزارت کشور عربستان سعودی خواست دهها نفر از افراد مطالبه گر مسالمت آمیز اصلاحات در این کشور را آزاد کند

سازمان دیده بان حقوق بشر از وزارت کشور عربستان سعودی خواست دهها نفر از افراد مطالبه گر مسالمت آمیز اصلاحات در این کشور را آزاد کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، این سازمان تاکید کرده است عربستان سعودی نیز از روند بهار عربی، در امان نیست.

بهار عربی به موجی از اعتراضات ضدحکومتی اطلاق می شود که از در اواخر سال ۲۰۱۰ آغاز و به شمار زیادی از کشورهای عربی کشیده شد.

در بیانیه سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید شده است:افرادی که در عربستان سعودی به صورت مسالمت آمیز، درخواست اصلاحات را مطرح می کنند به رغم ممنوعیت اعلام شده از سوی دولت، توانستند تظاهرات و تجمعات اعتراضی متعددی را در ماه گذشته میلادی (دسامبر ۲۰۱۱) برگزار کنند.

دیده بان حقوق بشر اضافه کرد: نیروهای امنیتی دولتی در پایتخت و دیگر شهرهای عربستان از جمله البریده  و القطیف به سرعت معترضین به بازداشت ها را نیز دستگیر می کردند.

“کریستوفر ویلک” پژوهشگر امور خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر نیز گفت: انجام حق اساسی و انسانی در اعتراض به شیوه مسالمت آمیز در جایی مانند عربستان سعودی، روبه افزایش است. اعتراض تنها وسیله مشارکت در زندگی اجتماعی در عربستان سعودی است.

در بیانیه دیده بان حقوق بشر همچنین آمده است: نیروهای امنیتی عربستان سعودی پیش از این حدود ۳۰ مرد و ۳۰ زن را به دلیل مشارکت در اعتراضات سکوت در ریاض بازداشت کردند.

گفتنی است نظام حکومتی عربستان سعودی همچنان پادشاهی مطلقه است. در این کشور به جز نیمی از اعضای شوراهای شهر و اتاق بازرگانی ، هیچ سمت انتخابی وجود ندارد. پادشاه در  خود ریاست کابینه را برعهده دارد و تمامی اعضای پارلمان را منصوب می کند.
پارلمان عربستان سعودی اختیارات قانون گذاری یا نظارتی ندارد و تنها کارکرد تشریفاتی دارد.

در ماه های گذشته بارها مناطق شیعه نشین عربستان سعودی شاهد تظاهرات و اعتراضات برای کسب حقوق این اقلیت مذهبی بودند که با سرکوب شدید دولتی روبه رو شدند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24022

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر