3

عوارض بیماری سلیاک در زنان مبتلا به این نوع بیماری

  • کد خبر : 24094
  • ۱۲ دی ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۴

عوارض بیماری سلیاک در زنان مبتلا به این نوع بیماری

نتایج یک مطالعه جدید تایید می‌کند که زنان مبتلا به بیماری سلیاک از افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای رنج می‌برند.

سلیاک یک اختلال سیستم ایمنی خودکار بدن است که با واکنش منفی نسبت به خوردن گلوتن همراه می‌شود. متخصصان دانشگاه‌های سیراکیوس و درکسل در آمریکا دریافته‌اند که زنان مبتلا به این اختلال حتی پس از دنبال کردن یک رژیم غذایی عاری از گلوتن باز هم دچار علائم افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای می‌شوند.

به گزارش سایت اینترنتی لیو، افراد مبتلا به سلیاک اغلب در واکنش به هضم گلوتن دچار دردهای شکمی، یبوست، کاهش اشتها، اسهال، تهوع و استفراغ می‌شوند. به طور معمول در آمریکا از بین هر ۱۰۵ تا ۱۷۵۰ نفر یک نفر به سلیاک مبتلا می‌شود. به این بیماران اغلب توصیه می‌شود که از مصرف مواد غذایی حاوی گلوتن مثل گندم و جو و چاودار خودداری کنند.

پروفسور جوش اسمیت کارشناس بهداشت و پزشکی زیست رفتاری در این باره می‌گوید: ما در مطالعات خود متوجه شدیم حتی بیمارانی که مشکل خود را با رژیم غذایی عاری از گلوتن کنترل می‌کنند هم دچار استرس و افسردگی و اختلالات تغذیه‌ای می‌شوند و این وضعیت در زنان بیشتر است. وی تاکید دارد که نتایج حاصل از این بررسی، کاربردهای مفیدی برای افرادی خواهد داشت که به آلرژی‌های غذایی، دیابت، بیماری crohn، سندرم روده تحریک پذیر و سلیاک مبتلا هستند.

به گزارش ایسنا، بیماری سلیاک یک مشکل گوارشی است که در پی مصرف پروتئین گلوتن بروز می‌کند و علائم آن گاهی به شدت مشکل ساز می‌شوند. این بیماری به پرزهای روده کوچک آسیب می‌رساند و سبب اختلال در جذب مواد مغذی می‌شود. افراد مبتلا به سلیاک پروتئینی موسوم به گلوتن را که در نان، پاستا، کلوچه‌ها،‌ پیتزا و بسیاری از غذاهای دیگر حاوی گندم، جو و چاودار موجود است، نمی‌توانند تحمل کنند. زمانی که بیماران مبتلا به سلیاک غذاهای حاوی گلوتن مصرف می‌کنند سیستم ایمنی بدن آنها پاسخی را به صورت تخریب روده کوچک منعکس می‌کند. این تخریب به خصوص در پرزهای انگشتانه‌ای روده که مواد مغذی را جذب می‌کنند، بروز می‌نماید. در پی آسیب دیدن پرزهای روده، فرد مبتلا بدون توجه به مقدار غذایی که می‌خورد به سوء تغذیه مبتلا می‌شود. به دلیل اینکه سیستم ایمنی بدن خود فرد موجب تخریب و آسیب دیدگی پرزهای روده کوچک می‌شود، این بیماری به عنوان یک بیماری خودایمنی تلقی می‌شود.

شرح این مطالعه در مجله «بیماری مزمن» منتشر شده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=24094

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
[cov2019]