3

سالن معارفه مدیر اداره کتاب در خاموشی فرو رفت/ گلایه یک ناشر از لبخند‌های «سلگی»

  • کد خبر : 241335
  • ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷

مراسم تودیع و معارفه محمد سلگی و محمدجواد مرادی‌نیا مدیران پیشین و جدید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد امروز برگزار شد که حواشی را به دنبال داشت.
 

خبرگزاری فارس: سالن معارفه مدیر اداره کتاب در خاموشی فرو رفت/ گلایه یک ناشر از لبخند‌های «سلگی»

به گزارش افق نیوز، مراسم تودیع و معارفه محمد سلگی و محمدجواد مرادی‌نیا مدیران پیشین و جدید دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی وزارت ارشاد با حضور جوادی، سلگی، مرادی‌نیا و نیکنام حسین‌پور عصر امروز یکشنبه مورخ ۹۶/۱۰/۱۷ در سالن همایش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، چند نکته در خصوص این نشست تکریم و معارفه حساس‌ترین دفتر وزارت ارشاد جالب بود؛

* برنامه برخلاف همیشه راس ساعت ۱۴ آغاز شد؛ اما در این برنامه سیدعباس صالحی وزیر ارشاد نبود و برنامه با حضور معاون فرهنگی به سرانجام رسید.

* اجرای برنامه برعهده نیکنام حسین‌پور مشاور منابع و امور انسانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.

* نمایندگانی از تشکل‌های مختلف نشر در این مراسم حضور داشتند ضمن اینکه کارمندان اداره کتاب ارشاد هم به سالن آمدند. اما نکته حائز اهمیت عدم اطلاع رسانی و دعوت از رسانه‌ها بود.

* بعد از سخنان جوادی معاون فرهنگی وزارت ارشاد که عنوان کرد شناختی از «محمدجواد مرادی‌نیا» ندارد اما با مشورت‌هایی به این گزینه رسیده ؛ از محمد سلگی مدیر پیشین اداره کتاب دعوت شد تا پیرامون مسئولیتش طی سه سال صحبت کند.

* سلگی آمار عجیبی از ارائه مجوز کتاب طی سه سال داد و گفت: طی سه سال حضورم در ارشاد دو هزار پروانه نشر صادر شد، ۲۰۰هزار مجوز کتاب صادر شد که ۷۵ درصد آنها مربوط به تهران و ۲۵ درصد مربوط به شهرستان‌ها است. به طور میانگین سالانه ۱۵ درصد رشد در صدور مجوز داشته‌ایم. ۶۹ درصد کتاب‌ها در یک روز مجوز می‌گیرند و هشتاد درصد ظرف یک هفته و تنها ۵ درصد کتاب‌ها ارائه مجوزشان طولانی می‌شود.

* سلگی همچنین از استفاده رسانه‌ها از عبارت «صندلی داغ» برای اداره کتاب که سه سال پیش آن را تیتر کرده بودند استفاده کرد و البته طی این مدت هرگز این صندلی را داغ ندانست!

* مدیر پیشین اداره کتاب در بخش دیگری به خیر رفتن خود از این دفتر اذعان کرد و ضمن اشاره حساسیت جامعه و رسانه‌ها نسبت به مجوز کتاب‌ها گفت: مدیران اداره کتاب پیشین با سرنوشت خوب، خوش و خیر از آن نرفته‌اند و معمولا با ضربه و خدشه رفته‌اند، ولی گفت که با تدبیر دوستان ما با خیر می‌رویم.

* در ادامه محمود آموزگار دعوت به سخن شد که چند کلامی را آغاز کرده بود که ناگهان سالن در خاموشی مطلق فرو رفت و با کمی تامل بدون میکروفن و در تاریکی سخنانش را ادامه داد.

* همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی هم فرد دیگری بود که در همین تاریکی از روانشناس بودن سلگی و اخلاق نیکو و خونسردی و آرامشش تمجید کرد.

* در این میان سردار ناظری مدیر نشر فاتحان با اهدای هدیه از تلاش‌های محمد سلگی تجلیل کرد.

* دهقان‌پور ناشر کتب فنی، مهندسی و پزشکی برخلاف دیگران به جای تمجید لب به گلایه گشود و سه سال گذشته را اینطور روایت کرد: آقای سلگی؛ شما با روی خوش در اتاقتان را باز گذاشتید ولی در این مدت ناشر، مولف و نویسنده کمتر جواب درست از شما گرفت. معتقدم باید مشکل را بشناسیم و از خود هزینه کنیم.

* نادر قدیانی مدیر نشر قدیانی هم گفت: سخت‌ترین دردسرها از سوی گروه‌های فشار در طی سه سال اخیر با برخی تلفن‌های بسیار برای کتابهای من ایجاد کردند اما با وجود شما آقای سلگی مجوزهایم ماند. اما آقای مرادی‌نیا به خانه خودتان خوب برگشتید سابقه شما روشن است و با تجربیات گذشته می‌توانید ادامه مسیر را به نحو شایسته پیشش ببرید.

* اما نوبت به مدیر جدید اداره کتاب یعنی «محمدجواد مرادی‌نیا» رسید، او از سکته‌ی به خیر گذشته‌اش خبرداد و عنوان کرد: من احساس کردم شاید با حضورم در این اداره بتوانم گره‌ای باز کنم و شاید کمکی به فرهنگ مکتوب کشور شود. چهار سال قبل چالش‌های شدیدی داشتم که حتی کار به سکته من کشید  چون احساس می‌کردم قدمی برای اعتلای کشور بر می‌دارم و نفع شخصی در آن نبود. بنده در دوران جدید بر دو مدار اخلاق و قانون حرکت می‌کنیم و از آنچه از دستم برآید برای حفظ و بقای صنعت نشر انجام می‌دهم.

* مرادی‌نیا رئیس اداره کتاب هم در این مراسم گفت: سال ۸۴ پشت میزم نشسته بودم که به یکباره مدیر وقت حراست و معاون فرهنگی و شخصی که نمی‌شناختم وارد اتاق شدند و پس از تعارفات اولیه مشخص شد که شخص ثالث جانشین بنده هستند. ظرف ۵دقیقه تودیع و معارفه صوت گرفت. این ماجرا را گفتم تا آقای سلگی قدر این جلسه را بداند چرا که من سال۸۴ اینگونه تودیع شدند.

* در پایان از تلاش‌های سلگی تقدیر و حکم وزیر ارشاد به مرادی‌نیا اعطا شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=241335

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر