5

گزارش ۱۰۰ روزه نجفی به نفع دولت/تناقض گویی شهردار و ابهام در بدهی هزاران میلیاردی

  • کد خبر : 242017
  • ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷

معاون سابق قالیباف درباره بدهی دولت به شهرداری گفت: نجفی در گزارش ۱۰۰ روزه اعلام کرده دولت مکلف به پرداخت بخشی از بدهی‌های خود به شهرداری نیست؛ در صورتی که چند وقت پیش شهردار تهران بدهی چند هزار میلیارد تومانی را از سوی دولت تایید کرد، چرا تناقض در گفتار نجفی است؟

خبرگزاری فارس: گزارش ۱۰۰ روزه نجفی به نفع دولت/تناقض گویی شهردار و ابهام در بدهی هزاران میلیاردی

ناصر امانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در واکنش به سند تحویل و تحول شهرداری تهران که روز گذشته توسط محمدعلی نجفی شهردار تهران در صحن علنی شورا مطرح شد، درباره پروژه‌هایی که در سطح شهر در ۱۲ سال گذشته به سرانجام رسیده است، گفت: اینکه در گزارش تغییر و تحول خطای محاسباتی را اعلام کرده‌اند یعنی چه؟

وی ادامه داد: در ۱۲ سال گذشته هزاران پروژه در سطح شهر تهران اجرا شده است  که باید عنوان شود کدام پروژه خطای محاسباتی داشته است. پل صدر و تونل توحید پیمانکارهای خاص خود را داشته و شهرداری محاسبه‌ای در این خصوص نکرده است. هر کدام از پروژه‌ها پیمانکارانی دارند و آن پیمانکاران باید در مورد پروژه‌ها جوابگو باشند.

امانی یادآور شد: در ابتدا باید پروژه‌ای که در آن محاسبات دقیقی به گفته مدیریت شهری جدید صورت نگرفته است را عنوان کنند بعد ما در آن خصوص جواب بدهیم. آیا پیمانکاران خاکبرداری درست عمل نکرده‌اند یا پیمانکاران آب‌بندی؟

کلی‌گویی از آن جمله‌های سیاسی است

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران گفت:‌اینکه کلی بگویند در پروژه‌ها خطای محاسباتی داشته‌اند از آن جمله‌های سیاسی است، در صورتی که باید در شهرداری حرف‌های کارشناسی بزنند.

وی یادآور شد: تا مصداقی در مورد موارد صحبت نکند اصلاً جوابی این گفته‌ها ندارد.

امانی یادآور شد: به عنوان مثال تونل توحید کجا اشتباه محاسباتی داشته است این اشتباهات را بگویند تا پاسخ بدهیم.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: اگر منظورشان برآورد هزینه‌ای ساخت پروژه‌ها بوده است آقای نجفی که مدتی رئیس سازمان برنامه‌ریزی و بودجه کشور بوده است چرا این را می‌گوید کدام پروژه در کشور برآورد اولیه با هزینه نهایی یکی بوده است. خیلی از مسائل و مشکلات در طول اجرای پروژه پیش می‌آید و در پروژه‌های ۱۲ سال اخیر نیز ما تحریم بودیم و همین موجب افزایش قیمت‌ها می‌شد. حتماً در برآوردهای اولیه هزینه ساخت یک تونل با هزینه نهایی آن اختلاف زیادی خواهد داشت و علت‌های آن نیز کاملاً منطقی و  کارشناسی است.

بدترین و سیاه‌نمایی ترین گزارش را ارائه دادند

معاون سابق برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران با اشاره به اینکه باید انصاف و بی‌طرفی در گزارش سند تحویل و تحول لحاظ شود، گفت: بدترین و سیاه‌نمایی‌ترین گزارشی که می‌تواند عملکرد یک مدیریت موفق در شهرداری تهران را زیر سوال ببرد گزارشی بود که نجفی ارائه داد.بنده در یکی از بخش‌های این گزارش که اشاره کردند ۱۳ هزار نفر به پرسنل شهرداری اضافه شده است کاملاً توضیح خواهم داد.

بدهی شهرداری ۵۲ هزار میلیارد تومان نیست

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بدهی شهرداری تهران ۵۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است، گفت: نمی‌توان همین طور اعداد و ارقام مختلفی را مطرح کرد اعلام کردن این اعداد راحت است ولی باید مشخص شود.

امانی در مورد میزان بدهی‌های شهرداری تهران گفت: بر اساس آخرین گزارش معاونت مالی و اقتصادی و همین طور بر اساس اعداد و ارقامی که در دفتر مالی ثبت شده است بدهی شهرداری تهران در مدیریت شهری قبلی ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده که بدهی شهرداری به بانک‌ها و پیمانکاران بوده است ولی مدیریت فعلی شهر تهران حتی طرح‌های نیمه‌تمام و در حال اجرا را نیز به بدهی‌های شهرداری تهران اضافه کردند در صورتی که برای این طرح‌ها سالانه در بودجه شهرداری اعتبار لازم پیش‌بینی می‌شود.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران ادامه داد: حتی پرونده‌هایی که در محاکم قضایی نیز وجود دارد به بدهی ۱۶ هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران اضافه کردند در صورتی که هنوز حکم نهایی صادر نشده است و اگر حکم صادر شود در سال بودجه‌ای باید پیش‌بینی لازم برای پرداخت آن اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: این گزارش ایراد دارد. بدهی که اداره‌کل حسابرسی شهرداری تهران تأیید کرده باشد و حسابرسی آن صورت گرفته باشد۱۶ هزار میلیارد تومان است.

امانی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در بدهی اعلام شده از سوی شهردار تهران طرح‌های نیمه‌تمام و پرونده‌هایی که در محاکم قضایی وجود دارد را نیز اضافه کرده‌اند و عددی را درآورده‌اند تا بدهی شهرداری را بالا نشان دهند ولی هنوز پروژه‌های نیمه‌تمام به اتمام نرسیده و پرونده‌های محاکم قضایی قطعی نشده است و در صورتی که حکم قطعی صادر شود در اعتبار سال بعد در بودجه قرار می‌گیرد و بدهی محسوب می‌شود.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه بدهی ۴ هزار و ۷۲۳ میلیارد تومانی به پیمانکاران را قبول دارید، گفت: ما این بدهی را بیشتر از این عدد اعلام کرده بودیم.

نجفی بدهی دولت را تایید کرد چرا الان قبول ندارد؟/ تناقض گویی در گفتار شهردار

وی درباره بدهی دولت به شهرداری تهران نیز اظهار داشت: شهردار تهران در گزارش تحویل و تحول اعلام کرده دولت مکلف به پرداخت این بدهی نیست در صورتی که چند وقت پیش خود آقای نجفی بدهی ۱۴ هزار میلیارد تومانی را از سوی دولت تعیین کردند و به این موضوع اشاره داشتند چرا تناقض در گفتار شهردار است؟ چرا در ابتدا ۱۴ هزار میلیارد تومان را تأیید کردند و روز گذشته تکذیب کردند؟

امانی بیان داشت:‌در دوره مدیریت شهری قبلی سه شرکت حسابرسی بررسی‌های لازم را درباره بدهی دولت به شهرداری تهران انجام دادند و مدارک موجود را به دولت ارسال کردند و آن موقع دولت نیز این بدهی را پذیرفت و آقای معاون اول رئیس‌جمهور به وزیر اقتصاد و برنامه و بودجه ارجاع داد که بررسی‌های لازم صورت بگیرد و با شهرداری تهران مبنی بر پرداخت بدهی به توافق برسند.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران درباره جذب سرمایه‌گذاران خارجی در پروژه‌های شهر تهران افزود: دولت چقدر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق بوده است . ما در شهرداری تهران تحریم بودیم و هیچکس حاضر نبود در شهر تهران سرمایه‌گذاری کند.

وی در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاران را چطور جذب می‌کردید، گفت: از طریق فاینانس که عمده فاینانس ما با چین بود و دولت حمایت می‌کرد سرمایه‌گذاری‌هایی جذب می‌شد.

امانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه گفته می شود هیچ برآورد دقیقی در خصوص املاک وجود ندارد،‌گفت: ما در گزارشی که در پایان دوره به شورای چهارم دادیم لیست کلیه املاک شهرداری تهران را برآورد، ارزش‌گذاری و ثبت کرده‌ایم.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران در خصوص واگذاری سلیقه ای املاک ،‌گفت: شهرداری تهران طبق قانون می‌تواند املاک را برای بهره‌برداری در اختیار مؤسسات عام‌المنفعه و حقوقی قرار دهد تشخیص آن بر عهده شهرداری است. منظور از سلیقه را متوجه نمی‌شوم.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نجفی اعلام کرده است عدالت در پرداخت حقوق وجود ندارد و یک کارمند یک میلیون و ۴۰۰هزار تومان دریافت می‌کند و کارمند دیگری با همان سطح تحصیلات و سابقه حدود ۵ میلیون تومان دریافت می‌کند گفت:‌اگر منظورش کارمند رسمی شهرداری تهران باشد اصلاً امکان ندارد.

امانی بیان داشت: شهرداری تهران دارای شرکت‌های تأمین نیروی انسانی است که قراردادهایی با شهرداری دارند و هر کدام نیز بر اساس ضوابط موجود عمل می‌کنند.طبقه‌بندی مشاغل، شرکت‌ها و سازمان‌ها توسط کارشناسان انجام می‌شود که وزارت کار نیز این موضوع را انجام داده است و نمی‌توانند بر اساس سلیقه حقوق پرداخت کنند.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران افزود: کارمندهای قراردادی نیز بر اساس قوانین طبقه‌بندی مشاغل حقوق دریافت می‌کنند و بر اساس قانون کار از مزایای فوق‌العاده مانند اضافه‌کاری، تعطیل‌کاری و … استفاده می‌کنند.

وی درباره قراردادی که با شرکت سارینا‌کیش منعقد شده است،‌گفت:  ما در شهرداری تهران دو صندوق داریم یکی صندوق بازنشستگی و دیگری صندوق ذخیره است قراردادی که با ساریناکیش بسته شده است توسط صندوق ذخیره کارکنان شهرداری منعقد شده که یک مؤسسه خصوصی است و ربطی به شهرداری تهران ندارد. سرمایه‌گذاران آن کارمندان شهرداری تهران هستند و هیأت مدیره آن نیز مستقل است و ربطی به مدیریت شهری ندارد.

امانی افزود: هنگامی که قالیباف از این قرارداد مطلع شد نیز معترض بود و به مدیرعامل وقت اعتراض کرد که چرا این کار را انجام داده‌اند که مدیرعامل وقت نیز گفت هیأت مدیره به این تصمیم رسیده بود.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران افزود: در مورد صندوق بازنشستگی شهرداری تهراننیز کدام صندوق بازنشستگی در کشور وضع خوبی دارد. هنگامی که صندوق را به ما واگذار کردند هزار میلیارد تومان عقب‌ماندگی مالی داشت.

وی در خصوص فسادهای مطرح شده در صندوق ذخیره کارکنان ، گفت: کدام فساد مالی در این صندوق شکل گرفته، کجا ثابت شده است؟، بنده از نجفی می‌پرسم فساد مالی در این صندوق کجا ثابت شده است و کدام منبع قضایی فساد را مشخص کرده است؟ این صندوق اقدام به یک کار اقتصادی کرده است و در پروژه‌ای در کیش مشارکت کرده تا از سود آن به کارکنان شهرداری نیز بهره‌ای برسد و این پروژه نیز در حال تکمیل است و هنوز تمام نشده است.

از نجفی تعجب می‌کنم

امانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه به ازای هر صد پست ۴۲۶ نفر وجود دارد، گفت: تعجب می‌کنم که نجفی چطور رئیس سازمان برنامه و بودجه بوده است که این طور صحبت می‌کند، باید مشخص شود منظورش از پست کدام پست‌ها بوده، شهرداری تهران دارای پست‌های مناطق، ستاد شهرداری، سازمان‌ها و شرکت‌ها است.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران گفت: ۱۶ هزار پست فقط منظورش مناطق ۲۲‌گانهشهرداری و معاونت‌های شهرداری تهران است ولی هنگامی که می‌گوید ۶۸ هزار نفر منظورش کل پرسنلی است که در این مجموعه‌ها فعالیت می‌کنند.

۱۳ هزار نفر نه، حدود ۷ هزار نفر در شهرداری تبدیل وضعیت شدند

وی درباره استخدام ۱۳ هزار نفر در سه ماهه آخر سال ۹۵، گفت: اولاً که این تعداد ۷ هزار نفر است و این تعداد نیز تا پایان سال ۹۵ با شرکت‌های نیروی انسانی مناطق قرارداد داشته‌اند و خدمت می‌کردند. در روزهای پایانی با توجه به اینکه بودجه سال ۹۶ را می‌خواستیم ببندیم کمیسیون بودجه ایراد گرفت که این افراد کارمندان شهرداری هستند و حقوق می‌گیرند و چرا باید در سرفصل عمرانی باشند و باید به سرفصل جاری بیایند و این بحث جدیدی نیست.

امانی افزود: آقای سالاری که در شورا حضور دارند و در شورای چهارم نیز این موضوع مطرح شد و بنده نیز در جلسه علنی توضیح دادم. بنابر این، این ۷ هزار نفر با فشار شورای شهر از سرفصل بودجه عمرانی به جاری منتقل شدند.بنابر این قراردادشان با شرکت‌های تأمین اجتماعی قطع شد و با مؤسسه هادیان شهر که مربوط به شهرداری بود قرارداد بستند و به همین ترتیب به نیروهای شهرداری اضافه شدند.بنابر این، این افراد جزء پرسنل شهرداری تهران بودند و تنها یک جابه‌جایی اتفاق افتاد.ممکن است از ۷ هزار نفر نیز ۷۰ نفر نیروی جدید باشند.

معاون سابق  برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران ادامه داد: پرونده این افراد و سابقه کارشان نیز کاملاً مشخص است و می‌توانند بررسی کنند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده به خوبی عمل نکرده اسـت، گفت:‌شهرداری تهران با اعتراف وزارت مسکن و شهرسازی دولت موفق‌ترین شهرداری در بافت فرسوده بوده است.

امانی افزود: هنگامی که میانگین نوسازی در بافت فرسوده در کشور ۸ درصد بوده است ما ۳۰ درصد پیشرفت نوسازی بافت فرسوده داشته‌ایم، بخشی از آن نیز که انجام نشده به خاطر عدم حمایت دولت از شهرداری در این بخش بوده است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=242017

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر