بررسی عملکرد ۷ ماهه اول دو شهردار میتواند نشان دهد تهران در چه نقطهای قرار گرفته و هر کدام از شهرداران چه اولویتهای برای توسعه شهر داشته و یا خواهند داشت.
پس از انتخابات ریاست جمهوری ۸۲ و انتخاب محمود احمدی نژاد، شهردار تهران به عنوان نهمین رئیس جمهور کشور به پاستور رفت و بعد از آن شهرداری برای مدتی با سرپرست اداره شد. سرانجام پس از گذشت ۷۵ روز بلاتکلیفی پایتخت، قرعه سیزدهمین انتخاب به نام مردی ۴۴ ساله افتاد. محمدباقر قالیباف در تاریخ ۲۶ شهریور ۱۳۸۴ با انتخاب شورای شهر دوم، حکمش توسط وزیر کشور دولت احمدی نژاد به امضا رسید و در تاریخ ۲۸ شهریور جلسه معارفه وی برگزار شد.
در همان زمان محمدعلی آبادی، معاون فنی و عمرانی شهرداری نیز یکی از گزینههای شهرداری بود که پس از ناکامی از بهشت به پاستور کوچ کرد. از دیگر گزینههای تصدی پست شهرداری، نوریان، رئیس سازمان هواشناسی، محمد دهقان، رئیس بنیاد شهید، محمدی زاده، معاون خدمات شهری شهرداری تهران و بوربور، معاون بنیاد شهید بودند.
شهردار جدید شعار «زندگی خوب برازنده تهرانیهاست» را برای شروع فعالیتش آغاز کرد. بودجه کل شهرداری تهران درسال ۱۳۸۴ برابر با ۱۴۰۰ میلیارد تومان بود که به عقیده قالیباف این بودجه تنها برای جمع آوری زبالهها کافی است. او در جلسه معارفه اش گفته بود: «این مبلغ تنها برای جمع کردن زباله تهران کافی است و اگر فقط درآمد شهرداری تهران ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باشد در این صورت میتوان بسیاری از طرحها را در تهران انجام داد.»
مروری بر اقدامات قالیباف در ۷ ماه نخست شهرداری
تهران سال ۱۳۸۴ خود را برای روزهای جدید آماده میکرد. شهری که تا به آن زمان برنامه تفصیلی و طرح جامع مشخصی نداشت. افتتاح پروژههای نیمه تمام و حل مشکل ترافیک با توسعه حمل و نقل عمومی یکی از برنامههای اصلی شهردار جدید بود. اما مشکلات خرد نیز در این میان وجود داشت. شاید بسیاری از شهروندان تهرانی چالههای خیابانها را به خوبی به یاد داشته باشند که از جمله معضلاتی بود که تا آن زمان به دلایل مختلف رفع نشده بودند.
تونل رسالت در مسیر تکمیل
کار احداث تونل رسالت از زمان غلامحسین کرباسچی کلنگ خورده بود و سالها بلاتکلیف مانده بود. ۹ سال زمان کمی برای تکمیل ۱۸۰۰ متر تونل رسالت نبود، تونلی در دو محور رفت و برگشت که باید گفت: ۹۰۰ متر بیشتر طول نداشت. مشکلاتی نظیر تامین سیمان و اختلاف با بنیاد مستعضفان که مسیر تونل با دیوار مجموعه بنیاد برخورد میکرد، از جمله دلایل تاخیر در ساخت بودند! مشکلاتی که شاید در حال حاضر بسیار پیش و پا افتاده باشند، ولی در سال ۱۳۸۴ از موانع جدی پیشبرد طرحهای شهری محسوب میشدند.
قالیباف در اولین بازدید از این پروژه وعده داد تا کار تونل رسالت را که ۴۰ درصد آن در ۹ سال انجام شده بود، در آیندهای نزدیک به سرانجام برساند. پس از آن بود که عملیات تکمیل پروژه آغاز شد و پس از چندماه یعنی در تیر ۱۳۸۵ و با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت، این تونل به بهره برداری رسید. قرار دادن تابلوی روزشمار برای پایان کار از ابتکارات محمدباقر قالیباف بود که از آن به بعد در کنار همه پروژهها قرار میگرفت.
قالیباف در افتتاحیه تونل رسالت از طولانی شدن زمان احداث تونل ۹۵۰ متری گلایه کرد و عنوان کرده بود: «این تونل بعد از گذشت ۹ سال آماده بهره برداری شد. جای سوال دارد که چرا تونلی که باید ظرف مدت ۳۲ ماه عملیات عمرانی آن به اتمام میرسید اینقدر به طول انجامید. این تونل میتوانست طی نصف زمان صرف شده، به بهرهبرداری برسد.»
افتتاح سامانه پاسخگویی ۱۳۷ و ۱۸۱۸
بسیاری قالیباف، شهردار جدید تهران را با سامانه پاسخگویی پلیس ۱۱۰ میشناختند. سامانهای که در زمان فرماندهی نیروی انتظامی به بهره برداری رسید و باعث تسهیل امرخدمات رسانی در حوزه انتظامی و مراجعات شهروندان ایرانی شد. حال این ابتکار در شهرداری تهران و در نخستین ماههای حضور قالیباف با شماره معروف ۱۳۷ اتفاق افتاد. در بهمن سال ۱۳۸۴ بود که شهردار جدید سامانه ۱۳۷ را افتتاح کرد.
این سامانه با هدف رفع فوری مشکلات شهری شهروندان راهاندازی شد و شامل ثبت خبر، ابلاغ خبر، دریافت و اجرای مأموریت، بازخورد خبر و مدیریت سامانه بود و پس از تماس شهروند با شماره تلفن ۱۳۷ و درخواست انجام خدمات شهری فوری میسر میشد. این سامانه در حال حاضر به یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطاتی شهروندان تهرانی با واحدهای مختلف خدمات رسانی شهری تبدیل شده است.
از سوی دیگر در همان ماه بهمن ۱۳۸۴ شماره تلفن ۱۸۱۸ نیز راه اندازی شد. شهروندان تهرانی میتوانستند از آن زمان به بعد هر گونه اطلاعات، پیشنهادات و انتقادات خود را از طریق این شماره به شهرداری تهران منعکس کنند.
توسعه مترو در اولویت قرار گرفت
با آغاز دوره شهردار جدید تهران، توسعه شتابان حمل و نقل عمومی به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار گرفت. با شتاب گرفتن اقدامات عمرانی، در اولین گام مترو مسیر خود را به سمت شرق تهران گشود. افتتاح مسیر متروی بهارستان – دردشت در اسفندماه ۱۳۸۴ و ادامه آن در ۸ ایستگاه تا پاییز ۱۳۸۵ نشان از عزم جدی شهرداری در بهبود خدمات رسانی مترو و افزایش تعداد مسافرتهای شهری از ۷۰۰ هزار به ۱.۵ میلیون در عرض یکسال را داشت. ایستگاههای شهید مدنی، سرسبز و علم و صنعت (دردشت) که روز ۲۶ اسفند ۱۳۸۴ به بهره برداری رسیدند و شرق نشیان تهران نیز به مترو دسترسی پیدا کردند.
قالیباف در مهرماه همان سال بود که وعده افتتاح این ایستگاهها را تا پایان سال داده بود و گفت: «با برقراری ارتباط صحیح میان اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو در آینده، حمل و نقل عمومی از وضعیت بهتری برخودار میشود و مردم به راحتی و با اطمینان میتوانند مسیرهای خود را از طریق این سیستمها انتخاب کنند.»
کاهش سرفاصله قطارها
همچنین نیاز به قطار و واگنهای جدید باعث شد تا در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ اولین قطار مونتاژ شده در داخل و در کارخانه واگن سازی تهران مورد استفاده قرار گیرد.
از آذر سال ۱۳۸۴ تا اوایل دی ماه ۱۳۸۴، به ظرفیت جابجایی مسافر توسط سیستم حمل و نقل عمومی ۳۴۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد. به فاصله کمتر از یک ماه از طریق کاهش متوسط یک دقیقه در سر فاصله زمانی قطارهای مترو و در نتیجه افزایش ۱۱ درصدی تعداد حرکت قطارها به میزان ۱۰۰ هزار نفر و از طریق افزایش تعداد ۴۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی به میزان ۲۴۰ هزار نفر و در مجموع ۳۴۰ هزار نفر به ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی تهران اضافه شد.
سرپناهی برای کارتن خوابها
در ۳۰ آبان ماه و تنها پس از دو ماه حضور قالیباف در شهرداری، خدمات رسانی در حوزههای اجتماعی و فرهنگی شکل دیگری گرفت. اولین گرمخانه با سازه ثابت با ظرفیت بیش از ۲۵۰ نفر در منطقه ۱۶ شهرداری تهران افتتاح در ۳۰ آبان افتتاح شد که بدین ترتیب با دو گرمخانه موجود ارائه خدمات شبانه به کارتن خوابها و بیخانمانها به بیش از ۴۵۰ نفر افزایش رسید.
همچنین افزایش ورود و نصب تجهیزات ورزشی به بوستانها و پارکها از جمله دیگر اقداماتی بودند که به این تفرجگاههای شهری شکل و شمایل جدیدی بخشیدند. از سوی دیگر سازمان پارکها و فضای سبز شهر تهران برای زیباسازی پارکها و ایجاد ارتباطی منطقی بین شهرنشینان و جامعه پرندگان، اقدام به نصب لانههای پرندگان در ۷ پارک بزرگ پایتخت از آذرماه ۱۳۸۴ کرد که با استقبال شهروندان این طرح در سایر معابر نیز ادامه یافت.
توجه به توسعه فعالیتهای ورزشی از جمله دیگر اقدامات در حوزه اجتماعی شهردار جدید بود. احداث ۵۰۰ زمین چمن در ۵۰۰ محله تهران از آذر ۱۳۸۴ آغاز شد و در اولین گام باشگاه آرارات متعلق به ارامنه تهران در دی ماه همان سال صاحب ۱۶۵۰ متر زمین چمن مصنوعی با تجهیز شهرداری تهران شد.
اعتبارات جدید برای برج میلاد و سالنهای سینما
ساخت برج میلاد از سال ۱۳۷۶ آغاز شده بود و تا میانه سال ۱۳۸۴ تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در بهمن سال ۱۳۸۴ در بازدید شهردار از مراحل ساخت برج میلاد، وعده تکمیل آن در آیندهای نزدیک داده شد و همچنین ۵۰ میلیارد اعبتار جدید برای آن در نظر گرفته شد. روند ساحت ۶۰ درصد مابقی برج میلاد باعث شد تا ۳۲ ماه بعد شاهد افتتاح ششمین برج بلند مخابراتی جهان در ۱۱ مهر ۱۳۸۷ باشیم.
در بهمن ۱۳۸۴ بود که شهردار جدید تهران در دیدار با سینماگران وعده ساخت سالنهای سینماو تئاتر جدید را داد و نهضت تحول در سالنهای نمایش کلید زده شد. در همان زمان ۵۰ میلیارد تومان برای شروع این نهضت اختصاص یافت و وعده بازسازی سینما آزادی که سالها در گوشه خیابان بهشتی سوخته رها شده و به نوستالژی سینما دوستان تبدیل شده بود، داده شد. عملیات بازسازی سینما آزادی از فروردین ۱۳۸۵ با نصب تابلوی روزشمار آغاز شد و در بهمن ۱۳۸۶ به اهالی سینما طی مراسمی با حضور شهردار تحویل داده شد. قالیباف در مراسم کلنگ زنی گفته بود: «بر اساس روزشمار دیجیتالی نصب شده، این پروژه حتما ظرف مدت ۶۵۹ روز به بهرهبرداری خواهد رسید.»
تکمیل پروژههای نیمه تمام یکی از اولویتهای اصلی قالیباف در شهرداری بود به نحوی که وی در بودجه سال ۸۵ بیشتر اعتبارات را به این بخش اختصاص داد. وی در ۳۰ دیماه ۱۳۸۴ با اشاره به اینکه به مردم قول داده بودیم قبل از تکمیل پروژههای نیمهتمام، هیچ پروژه جدیدی آغاز نشود، تصریح کرده بود: «بر همین اساس به شهروندان قول میدهیم زمانبندی تکمیل پروژههای جدید اعلام شود. اجرای پروژههای عمرانی بر اساس زمانبندی که صورت گرفته در طول تابستان به صورت ۳ شیفت و زمستان در ۲ شیفت دنبال میشود.»
قالیباف همچنین در اواسط دیماه در دیدار با پرسنل شرکت واحد ضمن شنیدن دغدغههای آنها از وجود ۵۰ هزار نیرو در شهرداری خبر داد و وعده داده بود که به مشکلات آنها رسیدگی خواهد کرد: «۵۰ هزار نفر امروز در شهرداری تهران مشغول فعالیت هستند که موظفم به وضعیت همه آنها رسیدگی کنم.» در آن شرایط شهردار جدید هرگز از مازاد بودن نیروهای شهرداری یا تعدیل آنها سخن نگفت و توانست با ساماندهی نیروها، بخشهای جدید خدمات رسانی و عمرانی را شتاب بیشتری دهد.
تشکیل شورایاریهای محلی
در اواخر سال ۱۳۸۴ بود که شورایاری محلی به محلات تهران پای گذاشت. طرحی که با پشتیبانی شهرداری و شورای شهر به سرانجام رسید و تا به امروز نیز ادامه داشته است. انجمنهای شورایاری محلات در تاریخ ۱۹ اسفند ۸۴ جاری در ۴۰۰ محله تهران تشکیل شد.
مکانیزه شدن جمع آوری زباله
در بهمن ماه سال ۱۳۸۴ بود که شهروندان تهرانی شاهد نصب مخازن جمع آوری بزرگ زباله در معابر و کوچهها بودند و این طرح برای ساماندهی جمع آوری زباله و بهبود اوضاع این خدمات رسانی با شتاب دنبال شد.
آغاز ساخت باغ موزه دفاع مقدس در اسفند ۱۳۸۴، ساخت ۴۲ ایستگاه آتشنشانی در محلات تهران و عملیات اجرایی ساخت خط ۳ متروی تهران در فروردین ۱۳۸۵، بهرهبرداری از ۱۵۰ بوستان محلی پایتخت، احداث بزرگراه شهید کاظمی و تقاطعهای غیرهم سطح آن، آغاز عملیات ساخت بزرگراه شهید زین الدین، راه اندازی خطوط ویژه اتوبوسرانی در فروردین ۱۳۸۵، ساخت و بهره برداری از سولههای چندمنظوره مدیریت بحران در فروردین همان سال، از دیگر اقدامات قابل توجه شهرداری در ۷ ماه نخست مدیریت قالیباف در شهرداری تهران بود.
شروع دور جدید توسعه و پیشرفت شهر تهران در همان ۷ ماه نخست دوره قالیباف در شهرداری از مهر ۱۳۸۴ تا اردیبهشت سال بعد کاملا محسوس بود. نصب تابلوهای روزشمار در کنار پروژهها و در مقابل دید شهروندان اولویت شهرداری را بر انجام اقدامات زیرساختی- عمرانی و بهبود خدماترسانی اجتماعی – فرهنگی قرار داد. شتاب روند بهبود اوضاع تهران در سایر عرصهها بود که منجر به انتخاب شهردار تهران در سال ۲۰۰۸ به عنوان یکی از هشت شهردار برتر جهان شد. هرچند در این بین در مدت کوتاهی که مورد بررسی قرار گرفت مسائلی همچون تحصن نیروهای شرکت واحد و قطع درختان منطقه لویزان براساس ماده ۷ و مجوزهای قبلی هم رخ داد.
محمدعلی نجفی و کارنامه ۷ ماهه اش
نجفی، روز ۱۹ مرداد ۱۳۹۶، توسط اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران به عنوان گزینه نهایی شهرداری تهران برگزیده شد. او در اول شهریور ماه با شروع به کار رسمی شورای شهر پنجم به عنوان شهردار جدید تهران انتخاب و در پنجم شهریور با دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به عنوان شهردار کار خود را آغاز کرد و جانشین محمدباقر قالیباف شد. وی پیش از این نیز ۶ سال در شورای شهر سوم به عنوان نماینده مردم تهران در حوزه شهری فعالیت داشت.
تهران شهر امید، مشارکت و شکوفایی
شعاری که محمدعلی نجفی برای ارائه برنامه و شروع به کارش در بهشت ارائه کرد عنوان «تهران: شهر امید، مشارکت و شکوفایی»، داشت. عنوانی که بر اساس اظهارات قبلی شهردار جدید دمیدن روح در کالبد شهر تهران را در نظر داشت و خواهان مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در برنامههای مدیریت شهری بود.
نجفی در مردادماه در یادداشتی از شهرداری تسهیل گر سخن گفته بود و محور برنامههای خود را بر این اساس تنظیم کرده بود: «در باور من شهر برای انسانها ساخته میشود و از روابط انسانی و ساختار اجتماعی، هویت میپذیرد؛ بنابراین کلیه برنامهها و فعالیتها باید در جهت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و آرامش و آسایش انسانها تنظیم شود و به اجرا درآید. بر این اساس دستیابی به شهری انسانمحور هدف این برنامه است و شهرداری باید به عنوان نهادی «تسهیلگر» و نه «تصدیگر» عهدهدار اجرای این ماموریت باشد.»
وی شروع به کار خود را با نقد مدیریت گذشته آغاز کرد و تهران را شهری بدقوار نامید. شهردار جدید وعده داد تا از زنان و جوانان در ساختار شهرداری استفاده بیشتری کند و ۳۰ درصد مدیریتها را به بانوان اختصاص دهد. نجفی در دفاع از برنامه خود در صحن شورا به بیل گیتس نیز نقبی زده بود: «مدیر خوب این است که استراتژی و مدیریت خوب داشته باشد اینکه از صبح تا شب بیاید، اما راندمان کاری زیر پنجاه درصد باشد درست نیست. آیا بیل گیتس و مدیران موفق، مدیریت موفق داشتند یا از صبح تا شب سر کار بودند؟… اگر شهردار شدم از همان روز اول کسوت سیاسی را از تن در میآورم و کسوت خدمت به شهر و شهروندان را به تن میکنم. امروز یک فعال و کارشناس در مسائل سیاسی هستم، اما شهردار نباید سیاسی باشد.»
روزهای نخست فعالیت نجفی در شهرداری به سرکشی از محل آتش سوزی در خیابان فدائیان اسلام، محله هرندی، خانه فرهنگ بهشت و محل عرضه بهداشتی دام گذشت.
شروع به کار نجفی از اوایل شهرویورماه همزمان با امضای حکم وی توسط وزیر کشور رقم خورد. او در روزهای نخست فعالیتش موزه استاد علی اکبر صنعتی را افتتاح کرد.
حضور در جلسه هیات دولت
حضور در جلسات هیات دولت یکی از دیگر دستاوردهایی بود که با حضور نجفی در ساختمان بهشت حاصل شد و شهردار تهران پس از ۱۵ سال غیبت در جلسه هیات دولت شرکت کرد.
امضای تفاهمنامه بهسازی پارک طبیعت پردیسان
امضای تفاهمنامه بهسازی پارک طبیعت پردیسان بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران یکی دیگر از اقدامات شهردار جدید در ۱۶ مهرماه بود تا یکی از منابع طبیعی تهران با بهسازی مورد استفاده شهروندان قرار گیرد. در بخشی از آن آمده است: «این تفاهم نامه فیمابین سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی جناب آقای عیسی کلانتری و شهرداری تهران به نمایندگی دکتر محمدعلی نجفی در خصوص پارک طبیعت پردیسان واقع در شمال غرب تهران حد فاصل بزرگراههای شهید حکیم و شهید همت بعد از بزرگراه شهید شیخ فضل الله نوری که به عنوان یک بوستان اکولوژیک با هدف تامین نیازهای تفرجی شهروندان تهرانی و ارائه خدمات آموزشی ایجاد شده منعقد میشود.»
اولین سفر خارجی نجفی در قامت شهردار
۲۴ مهرماه بود که محمدعلی نجفی برای شرکت در نشست شهرداران قهرمان راهی کره جنوبی و شهر سئول شد. در این سفر که به منظور شرکت در دو اجلاس بین المللی و توسعه روابط دوجانبه به کره جنوبی سفر کرده است، در حاشیه این سفر با شهرداران و مقامات شهری شهرهای مختلف جهان و سرمایه گذاران خارجی دیدار کرد.
بهره برداری از ۷ رام قطار در شرکت واگن سازی
با حضور نجفی در ۸ آبان ماه در کارخانه واگن سازی تهران، ۷ رام قطار شهری و ۳ دستگاه اتوبوس تک کابین در آیینی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت شد. کارخانه واگن سازی تهران یکی از دستاوردهای گذشته بود که توانسته در بخش تجهیز واگن و قطار متروی تهران نقش فعال و راهبردی داشته باشد.
زلزله ۲۹ آذرماه و غیبت خبرساز شهردار
شب ۲۹ آذرماه زلزله ۵.۳ ریشتری تهران را به لرزه انداخت. زلزله بزرگ یکی از کابوسهای اصلی شهروندان تهرانی است که براساس پیش بینیها باید هر آن در انتظار آن به سر ببرند و در آیندهای نزدیک این رویداد به وقوع خواهد پیوست.
در پایتخت، شهردار تهران به عنوان مدیر بحران شناخته میشود. تشکیل ستاد مدیریت بحران شهر تهران بدون حضور شهردار برگزار شد و تصمیمات نیز بدون حضور وی گرفته شد. نبود نجفی بعد از وقوع زلزله خود اصلاح طلبان هم انتقاد کردند. بعدها شایعه شد که نجفی در تهران نبوده، ولی بعدا خود وی منکر آن شد و شایعه سفر به کیش را تکذیب کرد.
تعطیلی خط ۷ مترو
یکی دیگر از اقدامات محمدعلی نجفی، توقف ادامه خدمات رسانی در خط ۷ مترو در اوایل آبان ماه بود. این خط که در خرداد سال جاری توسط شهردار سابق افتتاح و در ۵ ایستگاه در حال مسافرگیری بود، در دوره جدید متوقف شد. مدیران جدید شهری معتقد بودند که این خط از ایمنی لازم جهت ارائه خدمات برخوردار نیست، هرچند برخی از اعضای سابق شهرداری و شورای شهر بر این نظر بودند که این اقدام سیاسی کاری بوده و خط ۷ میتوانست به کارش ادامه داده و ایستگاههای باقیمانده نیز به مرور تجهیز شوند.
محمدعلی نجفی درباره دلیل توقف خط ۷ در برنامهای در صدا و سیما گفته بود: «تعطیلی خط هفت هیچ جنبه سیاسی نداشت دلمان میخواست ادامه پیدا کند، اما از نظر ایمنی شرایط بسیار بحرانی بود. ما از سیگنالینگ و علائم الکترونیکی برای کنترل حرکت قطارها تقریباً صفر است. فردی را گذاشته بودند که بگوید این قطار بیاید و آن قطار نیاید. چون فاصله حرکت قطارها زیاد بود احتمال خطا بالا میرفت.»
افتتاح چند پروژه در منطقه ۱۱ تهران
نور پردازی خانه تاریخی تیمور تاش، پیرایش شهری محور حافظ، وحدت اسلامی، باززنده سازی پیرامون میدان تاریخی راه آهن تهران، بهسازی جدارههای تاریخی گذر فروزش، حفاظت از تنها بازارچه چوبی شهر تهران، احیای بافت تاریخی کوچه لولاگر تنها کوچه قرینه تهران، باز پیرایی میدان تاریخی حسن آباد، بازسازی و بهسازی میدان رازی، نور پردازی مسجد سجاد (ع)، کند رو بزرگراه نواب – جنوب به شمال، نور پردازی تئاتر شهر و افتتاح بوستان حججی از جمله طرحهایی بود که در اواسط آذر ماه توسط شهردار در منطقه ۱۱ افتتاح شدند.
جدایی یار غار نجفی از شهرداری
همزمان با ارائه لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ که ۱۷ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود، صالحی امیری که مرکب حکمش خشک نشده بود، برای ریاست کمیته ملی المپیک استعفا داد و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای مدتی بدون سرپرست به کار خود ادامه داد.
کمک رسانی مردم برای برف روبی تهران
در همین حال در اوایل بهمن ریزش برف نیمه سنگین در تهران، بار دیگر باعث شد تا عملکرد نجفی توسط منتقدان زیر سوال برود. وی از جوانان و دانش آموزان درخواست که به کمک شهرداری بیایند و شاخههای درختان را بتکانند. به هرحال این برف در بسیاری معابر و خیابانها باعث مشکلاتی شد و عملکرد نجفی حتی باعث تذکر محمدرضا عارف، رئیس شورای عالی سیاستگذاری شد.
دومین سفرخارجی نجفی
دومین سفر خارجی محمدعلی نجفی به کشور لهستان در ۳۰ بهمن ماه رقم خورد. شهردار تهران که به دعوت خانم هانا گرونکویچ والتز، شهردار ورشو به این شهر سفر کرده، فعالیتهای پارلمان شهری، توسعه گردشگری، توسعه و بروزرسانی شبکه حملونقل شهری، محیط زیست و انتقال تجربیات مدیریت شهری را محورهای مذاکرات خود در پایتخت لهستان اعلام کرد.
حضور در دربی پایتخت و دیدار با رئیس فیفا
از دیگر اقدامات نجفی در بهمن ماه را برافراشتن بزرگترین پرچم کشور در تهران میتوان نام برد. وی همچنین در چند اجلاس و همایش به ایراد سخنرانی پرداخته و تحولات و مشکلات شهری را تشریح کرده بود. حضور در دربی پایتخت و دیدار با رئیس فیفا از دیگر اقدامات وی در ۷ ماه فعالیت وی در شهرداری بود.
کاشت ۷۴۰ درخت چنار در تهران
در یازدهم اسفندماه بود که به مناسبت مراسم درختکاری در کشور، ۷۴۰ درخت چنار ۱۰ تا ۱۵ ساله در خیابان ولیعصر جایگزین درختهای قطع شده و خشک شدند. نهضت کاشت و جایگزینی درختان چنار بزرگترین خیابان خاورمیانه از بهمن سال ۱۳۹۳ آغاز شده بود و این رویداد ادامه همان روند بود. در کنار این دو روز بعد بهره برداری از پروژه ۱۲۰۰ هکتاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران با حضور، رئیس جمهور، شهردار تهران، وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان کشوری در محل اراضی گردنه قوچک برگزار شد.
حضور در همایش زنان و حواشیهای ایجاد شده
۱۶ اسفندماه حضور محمدعلی نجفی در همایش بانوان شهرداری تهران و سخنرانی در جمع آنها از دیگر فعالیتهای نجفی در هفتمین ماه حضورش در شهرداری بود که با حاشیههای فراوانی نیز همراه شد. برگزاری مراسم رقص دختران در حضور شهردار با انتقادات بسیاری رو به رو شد و باعث شد تا نجفی برای ارائه پارهای توضیحات به دادسرا فراخوانده شود.
از آخرین اقدامات نجفی در مقام شهردار کاشت درخت صلح و دوستی با حضور وزیر خارجه و برخی از سفرا و مقامات خارجی و رونمایی از تندیس آیت الله هاشمی رفسنجانی در ۲۲ اسفندماه بود تا آخرین روزهای سال ۹۶ را شهردار با چنین رویدادهای به پایان برساند.