2

نخستین قهرمانی اسپانیا و رونمایی از ووووزلا در جام جهانی ۲۰۱۰

  • کد خبر : 248323
  • ۱۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۴

جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی درحالی با قهرمانی اسپانیا به پایان رسید که این تیم برای نخستین بار قهرمان بزرگترین آوردگاه فوتبالی جهان شد.

به گزارش افق نیوز/ نوزدهمین رقابت های جام جهانی در قاره آفریقا از سال ۲۰۱۰ برگزار شد. برای نخستین بار جام جهانی از سال ۱۹۳۰ در کشور آفریقایی برگزار و همین موضوع سبب شد تا تعداد تماشاگران  مسابقات جام جهانی بیشتر از گذشته باشد.

در مسابقات مقدماتی تعداد تیم های شرکت کننده به بیشتر از ۲۰۰ تیم می رسید اما در پایان مرحله مقدماتی، آفریقای جنوبی، اروگوئه، فرانسه، مکزیک، آرژانتین، کره جنوبی، یونان، نیجریه، آمریکا، انگلیس، اسلوونی، الجزایر، آلمان، غنا، استرالیا، صربستان، هلند، ژاپن، دانمارک، کامرون، پاراگوئه، نیوزیلند، اسلواکی، ایتالیا، برزیل، پرتغال، ساحل عاج، کره شمالی، شیلی، اسپانیا، هندوراس و سوئیس ۳۲ تیمی بودند که در مرحله گروهی شرکت کردند.

زاکومی ” نماد رسمی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی بود. این پلنگ به دست طراحان و سازندگان آفریقایی و در داخل آفریقای جنوبی ساخته شد و نام زاکومی ترکیبی از دو حرف «زا» (ZA) که نشانه نام آفریقای جنوبی است و «کومی» (Kumi) است که در بیشتر زبان‌های محلی آفریقایی به معنی عدد۱۰ است.

همچنین در جام جهانی از شیپور ووووزلا یا لپاتاتا رونمایی شد که در بیشتر استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود. ووووزلا حدود یک متر طول دارد و توسط لب و ارتعاشات ریه صدا تولید می‌کند. ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است. ووووزلا جنجال برانگیز است و می‌تواند به بازیکنان و مربیان آسیب شنوایی برساند.

با خوبی و بدی هایی که داشت، مرحله گروهی و حذفی به پایان رسید و تیم های تیم های هلند، اروگوئه، اسپانیا و آلمان به نیمه نهایی رسیدند.

اسپانیا در نخستین بازی این مرحله با تک گل کارلوس پویول از سد آلمان گذشت و در دیگر بازی هم شاگردان برت فن مارویک در تیم هلند با نتیجه ۳ بر ۲ از سد اروگوئه عبور کردند. جووانی فن برونکهورست، وسلی اشنایدر و آرین روبن زننده سه گل لاله های نارنجی بودند و در سوی مقابل هم دیه گو فورلان و آلوارو پریرا گل های تیم اسکار تابارز را به ثمر رساندند.

۱۱ جولای ۲۰۱۰ هلند و اسپانیا در حضور ۸۴۴۹۰ تماشاگر ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ با قضاوت هاوارد وب انگلیسی، فینال جام جهانی را برگزار کردند که در پایان ماتادورها با تک گل آندرس اینیستا در دقیقه ۱۱۶، حریف خود را شکست دادند تا هلند در ناکامی در رقابت های فینال جام جهانی هت تریک کرده باشد. این درحالی است که گل اینیستا نخستین گل فینال جام جهانی در وقت های اضافه بود.

در دیدار رده بندی هم آلمان با نتیجه سه بر دو اروگوئه را از پیش رو برداشت و در جایگاه سوم ایستاد.

۱۴۵ گل در ۶۴ بازی این جام وارد به ثمر رسید تا میانگین ۲/۲۷ گل به ازای هر بازی ثبت شود. ضمن این که ۳/۱۷۸/۷۵۶ نفر بازی های جام نوزدهم را در با حضور در ورزشگاه های آفریقای جنوبی تماشا کردند تا آمار ۴۹۶۷۰ تماشاگر در هر بازی به ثبت برسد.

توماس مولر(آلمان) دیه گو فورلان(اروگوئه) داوید ویا(اسپانیا) و وسلی اشنایدر از آلمان چهار بازیکنی بودند که با پنج گل زده مشترکا آقای گل این رقابت ها لقب گرفتند اما جایزه کفش طلا به مولر رسید.

همچنین دیه گو فورلان هم جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را کسب کرد.

تنها تیم بدون باخت در مسابقات فوتبال جام‌جهانی این دوره نیوزیلند بوده است. نیوزیلند در مسابقات مورد اشاره در سه بازی خود، سه تساوی به دست آورد. آنها با تیم‌های ایتالیا، اسلواکی و پاراگوئه به تساوی رسیدند تا در این بازی ها حتی یک باخت هم نداشته باشند.

نکات جالب درباره جام جهانی ۲۰۱۰

در آخرین دقایق وقت اضافی مسابقه اروگوئه و غنا، سوارز توپی را که بازیکنان غنا به سمت دروازه فرستادند روی خط دروازه با دست مهار کرد. داور مسابقه لوئیس سوارز را از زمین اخراج کرد و به تیم غنا پنالتی داد. اما پنالتی آسامواه ژیان به تیر دروازه اروگوئه اصابت کرد و سرنوشت مسابقه به ضربات پنالتی کشید که در آن اروگوئه با نتیجه چهار بر دو به پیروزی رسید.

القاعده در پیام‌های ویدیویی هشدار داده بود که جام جهانی را به حمام خون بدل می‌کند. احتمال خرابکاری در جام جهانی، بارها از سوی سران القاعده در عراق، افغانستان، پاکستان و عربستان تایید شده بود. در عین حال، ارتش‌های نیجریه و آفریقای جنوبی، پلیس بین‌الملل، نیروهای ناتو و سربازان داوطلب بارها بر امنیت کامل جام جهانی آفریقای جنوبی صحه گذاشتند.

در جریان مسابقات جام جهانی ۲۰۱۰ ، همانند جام ملت‌های اروپا، بازار پیش‌بینی‌ها و شرط‌بندی‌ها بسیار گرم بود. در این میان، «پُل»، اختاپوسی که نتایج بازیهای تیم ملی فوتبال آلمان را پیش‌بینی می‌کرد، توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=248323

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر