1

خداحافظ بی‌آبی/ از تازه شدن نفس زمین‌های کشاورزی تا نقشه کشاورزان برای تحقق رویاهایشان

  • کد خبر : 249271
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۶

بارش رحمت الهی به ویژه در فصل بهار، سد کنگیر ایلام را مملو از آب کرده است و همین عامل موجب شده تا زمین‌های کشاورزی در استان ایلام نفس تازه‌ای بکشند.

خبرگزاری فارس: خداحافظ بی‌آبی/ از تازه شدن نفس زمین‌های کشاورزی تا نقشه کشاورزان برای تحقق رویاهایشان

به گزارش افق نیوز، سد کنگیر ایوان یکی از سدهای مهم استان ایلام بوده که با هدف تأمین زمین‌های کشاورزی دشت زرنه احداث شده است.

در مرحله اول احداث این سد برای بیش از یک هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از آب این سد استفاده شده و این اراضی توسط آب سد کنگیر آبیاری می‌شود.

در سال ۱۳۷۵ کلنگ احداث سد کنگیر بر روی رودخانه‌ای با همین نام به زمین زده شد، اما به دلایلی عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۷۸ آغاز شد.

رویای بهره‌برداری از سد کنگیر در زمان مشخص و تعیین شده تحقق نیافت تا اینکه در سال ۱۳۹۱ مؤسسه سازندگی بعثت وارد کار شد و در کمتر از سه سال آن را به مرحله بهره‌برداری رساند.

۲ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی، ۹۰ هزار متر حفاری و ۳۰ هزار متر مکعب بتون ‌ریزی پایان کار اجرایی سدی بود که نزدیک به ۲۰ سال از عمر ساخت آن می‌گذرد.

اهداف طرح شامل تأمین آب کشاورزی برای مشروب کردن اراضی کشاورزی دشت زرنه و افزایش درآمد و کاهش وابستگی به واردات محصولات کشاورزی است.

مشخصات سد شامل سد خاکی با هسته رسی و طول تاج با ۷۴۵ متر بوده و حجم مخزن آن در تراز نرمان  ۱۹ میلیون متر مکعب است.

تلاش برای استفاده از آب این سد از سه سال پیش که آبگیری شد آغاز شده است و در زمانی نیز وزارت جهاد کشاورزی برای سیراب کردن زمین‌های کشاورزی بخش زرنه ۱۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه کرده است.

در حال حاضر فاز اول این طرح به گستره یک هزار و ۴۵۰ هکتار عملیات اجرایی آن به طور کامل و ۱۰۰ درصد آماده شده و فاز دوم این طرح به گستره ۴۰۰ هکتار در دست اجرا بوده که تا خردادماه امسال تکمیل شده و به بهره‌برداری کامل می‌رسد.

امروز کشاورزان نقشه‌هایی برای توسعه زمین‌هایشان ترسیم کرده‌اند که هرکدام از این رویاها در جای خود شنیدنی، قابل تحسین و قابل شکرگزاری از درگاه ایزد منان است.

یکی از کشاورزان منطقه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایلام چنین می‌گوید: خوشبختانه بارش نزولات آسمانی سبب ذخیره‌سازی حجم ذخیره سد کنگیر ایوان شده و این نوید خوبی برای کشاورزان منطقه است.

علی دوستعلی اظهار می‌کند: دارای پنج هکتار زمین کشاورزی هستم که قصد دارم یک محصول پررونق که نیاز کمتری به آب دارد را کاشت کنم.

وی ادامه می‌دهد: اکنون تنها منتظریم که آب از سرشاخه‌های اصلی سد کنگیر به شبکه تزریق شود، خوشبختانه با نزولات امسال به ویژه در فصل بهار سد کنگیر ایوان مملو از آب ذخیره شده است.

یکی دیگر از کشاورزان و زارعان ایوانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس مطرح می‌کند: ایستگاه‌هایی که در دشت زرنه احداث شده، در راستای آبیاری یک هزار و ۷۵۰ هکتار به طور کامل آماده بهره‌برداری است.

محمد یاسمی یادآور می‌شود: شبکه آبیاری و زهکشی دشت زرنه در حال حاضر وارد فاز تست شده و طی چند روز دیگر تست آن انجام می‌شود.

یکی دیگر از اهالی منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با بارش نزولات آسمانی و پر شدن سد کنگیر بیان می‌کند: توسعه گردشگری با استفاده از موقعیت این سد هم در دستور کار مسؤولان امر قرار گرفته است، ۲ هزار هکتار از زمین‌های حاشیه سد برای توسعه گردشگری شهرستان ایوان مد نظر قرار گرفته است.

علی هلشی تشریح می‌کند: در این راستا مجتمع آبی در کنار سد احداث شده است که مردم و گردشگران از این مزیت بهره‌مند می‌شوند.

وی تأکید می‌کند: ۱۷۰ میلیارد تومان اعتباری است که وزارت نیرو برای احداث سد کنگیر و ایستگاه پمپاژ آب در منطقه کنگیر هزینه کرده که می‌تواند افق‌های روشن‌تری پیش‌روی مردم این شهرستان قرار دهد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=249271

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر