1

بدون وجود برجام، هرگونه توافق آمریکا و اروپا بی‌اساس و سست خواهد شد

  • کد خبر : 250436
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۷:۲۶

مجله اکونومیست آمریکا در یادداشتی به تبعات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشت: رسیدن به توافق های جانبی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران در صورت نابودی برجام بسیار شکننده و سست است.

بدون وجود برجام، هرگونه توافق آمریکا و اروپا بی‌اساس و سست خواهد شد

مجله اکونومیست آمریکا در یادداشتی به تبعات خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره کرده و نوشت: رسیدن به توافق های جانبی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران در صورت نابودی برجام بسیار شکننده و سست است.

به گزارش افق نیوز مجله اکونومیست در ستونی تحت عنوان «در صورت خروج ترامپ از توافق هسته‌ای ایران چه اتفاقی خواهد افتاد» از قول چند تحلیل‌گر امور اقتصادی شرایط را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این گزارش امانوئل ماکرون رییس‌جمهور فرانسه در حالی تور سه روزه‌اش به واشنگتن را خاتمه داد که به این نتیجه رسیده بود که به «دلایل داخلی» ترامپ از توافق هسته‌ای خارج خواهد شد.

این مجله آمریکایی با تاکید بر اینکه از نظر تئوری خروج از یک توافقی که توسط رییس‌جمهور سابق آمریکا یعنی باراک اوباما امضا شده در ید قدرت ترامپ نیست نوشت: «کشورهای اروپایی در کنار چین و روسیه به وضوح حمایتشان را از برجام اعلام کرده‌اند. اما در عمل اعمال مجدد تحریم‌ها از سوی آمریکا به ویژه تحریم‌های ثانویه، بانک‌های اروپایی را از تجارت با ایران منع می‌کند. چنین اقدامی یا توافق را از بین می‌برد یا آن را به معادل دیپلماتیک یک زامبی (مرده متحرک) تبدیل خواهد کرد.

اکونومیست با اشاره به لفاظی‌های متعدد ترامپ علیه برجام نوشت: با وجود این لفاظی‌ها، او بارها فرصت داشته به یمن قانون کنگره مبنی بر نیاز به تایید رییس جمهور بر ادامه تعلیق تحریم‌ها از این توافق خارج شود. ضرب الاجل بعدی ۱۲ ماه می است و ترامپ جهان را در هاله‌ای از ابهام گذاشته است.

به نظر می‌رسید ترامپ در نشست مشترک با ماکرون از پیشنهادهای همتای فرانسوی خود در خصوص رسیدن به یک توافق چند جانبه جدید استقبال کرده است. با این وجود او بار دیگر توافق اصلی را «جنون آمیز» خوانده است.

بر اساس این گزارش، تردیدها ادامه دارد. ضرب الاجل ۱۲ می به اندازه‌ای که به نظر می‌رسد نهایی شده نیست. تحریم‌های آمریکا کارشناسان نفت و دیگر تجارت‌هایی را که با بانک‌های ایران سر و کار دارند، نگران کرده است. از طرفی ضرب الاجل مهم‌تر در نیمه جولای است که ترامپ باید نسبت به بازبینی تحریم‌هایی که بخش‌های متعددی را از نقل و انتقال تا صنایع هوایی را هدف خواهد گرفت، تصمیم‌گیری کند.

اکونومیست نوشت: مقامات ایرانی تهدید کرده‌اند در صورتی که آمریکا به تعهداتش خیانت کند از توافق خارج خواهند شد. ایران می‌تواند در توافق بماند و تجارتش با دیگر شرکای غیر‌آمریکایی توسعه خواهد داد ، اگرچه شرکت‌های بین المللی بزرگ از اخراجشان از بازار آمریکا می‌ترسند. در بهترین حالت ترامپ با اروپایی‌ها به توافق‌های جانبی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران می‌رسد.

این رسانه آمریکایی در پایان تاکید کرد، با همه این احوال بدون وجود بنیانی نظیر برجام، چنین توافق‌های جانبی بر پایه‌هایی سست و خطرناک و بی‌اساس بنا خواهد شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=250436

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. دولت نسبت به حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی در سوریه کاملا بی تفاوت است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر