در اینکه انتصاب و انتخاب مسؤولین در رده های مختلف اداری و اجرایی یکی از مسائل خطیر برای پیشبرد اهداف سازمانی قلمداد میگرددهیچ شکی نیست ؛ اما شناخت توانمندی ها به مراتب تاثیرگذارتر از رویکردی است که بعضا در انتصاب های دولتی لحاظ میگردد.
ارتقا خدمات دولتی و اهتمام لازم در راستای رسیدن به آرمان یک نهاد بیشتر در توان مدیریتی ان نهاد نهفته هست آنجایی که یک انتصاب صحیح و صرفا بر اساس اصل شایسته سالاری می تواند موجب جریان درست منابع انسانی و بهره وری کامل آن شده و رسیدن به هدف را تسریع ببخشد .
این مقدمه بهانه ای برای موضوع این یادداشت که گریزی کوتاه به یک انتصاب ارزشمند در یکی از شرکت های تابعه وزارت راه و شهرسازی است .
هفته پیش شهر جدید هشتگرد میزبان یک مدیر عامل لایق بود ،
سید مهدی هدایت از مدیران توانمند وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل اسبق شر کت عمران شهر جدید پردیس به عنوان مدیرعامل شرکت عمران شهر هشتگرد از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی منصوب شد ،اهمیت این انتصاب آنجاست که به اذعان اهالی فن در حوزه عمران دکتر هدایت تنها مدیرعاملی است که با بهره مندی از سعه صدر و توان والای مدیریتی و تلاش های خستگی ناپذیر و تعامل ارزنده با نیروهای شایسته اجرایی توانست در عمر مدیریت دوساله خود در پردیس خدمات مهمی را ازخود به یادگار بگذارد،، تحویل بالغ بر ۱۰ هزار واحد مسکونی مهر پردیس ،توسعه و تکمیل زیر ساخت ها و پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۷۶ درصد بخش قابل توجهی از مساکن مهر این شهر تنها بخشی از خدمات ارزشمند این مدیر مردمی است که این خدمات در هیچ دوره ای از مدیران قبلی و فعلی در شهر پردیس تا به امروز بدین اندازه تحقق نیافته است.
از سوی دیگر شرکت عمران شهرهای جدید کشور که متولی ساخت بالغ بر ۴۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در ۱۹ شهر جدید کشور است که این مهم اهمیت انتصاب مدیران عامل شهرهای جدید را به عینه عیان می سازد تا جایی که در برخی از شهرهای جدید کشور عدم تدبیر مدیریتی ولو درسطح حل یک اختلاف با پیمانکار را مستلزم اتلاف زمان بیشتری نموده و به تبع آن سازمان متبوع ومردم مظلوم را متضرر میکند.
اینجاست که نقش مدیران لایق و مردمی بیش از پیش اهمیت خود را نمایان می کند.
واقعیت اینکه در کشور ما برخی از سازمان ها تاوان مصلحت اندیشی ناصواب در انتصاب مدیران بی تجربه را پرداخت میکنند که فقدان تقوا در کنار عملکرد نادرست شان موجب ضرر و زیان بسیاری را فراهم نموده است که پرداختن به آن در این مقال نمیگنجد .
اما درکنار این واقعیت تلخ ،، هستند مدیرانی که هنوز با لحاظ قراردادن مولفه های مدیریتی و ارزیابی درست از توان بهره وری یک نیرو صادقانه و صرفا در راستای خدمتگزاری بیشتر و مطلوب به مردم نسبت به بهرمندی آحاد مردم از توان مدیریتی و خدمتگزاری آن نیرو با صلابت تمام گام بر میدارند .
وجدان های پاک انتصاب اخیر مهندس حبیب اله طاهرخانی را در بهره مندی از یک نیروی آزموده تحسین کردند و نگارنده به سبب اندک تجارب اندوخته خود در حوزه عمران با تجلیل این اتفاق شایسته اهتمام جدی در گزینش نیروهای مومن و متعهد و صدالبته کارآ و تلاشگر در مسؤولیت های اجرایی و اداری در حوزه های دیگر عموما در برخی از شهرهای جدید کشور را ضروری احساس میکنم .
واقعیت مساله اینکه اگر تلاش های مهندس محسن نریمان معاون سابق وزیر راه و شهرسازی را در راستای توسعه و تکمیل زیر ساخت های شهرهای جدید ارزیابی کنیم شاخص هایی چون تاکید بر کیفیت و تلاش برای گردش نخبگان در سطوح مدیران عالی عمدتا در برخی شهرهای جدید نمود بیشتری به خود گرفت که در برخی شهرهای جدید عملکرد ضعیفی به همراه داشت ، اما تأکید بر پارامتر هایی چون ارتقا کیفیت زندگی در شهرهای جدید ، رویکرد نوین در طراحی شهرهای جدید ، لحاظ رویکرد آمایشی در شهر های جدید و بازیابی هویت شهرهای جدید و بهره مندی از نیروهای شایسته ومتخصص در شهرهای جدید کشور و صدالبته ثبات مدیریتی در سازمان های زیر مجموعه موفق ، نشان از تدبیر موفق حبیب اله طاهرخانی معاون وزیر ومدیرعامل شهرهای جدید کشور است و با ادامه این رویه ی ارزشمند ، افقی روشن فرا روی شهرهای جدید کشور ترسیم میگیرد که بدون تردید در اندک زمان به عینه قابل لمس خواهد بود .