2

آلودگی هوا و افزایش گرما ایرانی‌ها درمعرض شدید خطر ابتلا به سرطان پوست قرار داده است

  • کد خبر : 2511
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۹:۴۸

تهران امروز نوشت: هوای تهران هر روز گرمتر می‌شود، هجوم گرد و غبارها نفس کشیدن را برای تهرانی‌ها سخت‌تر می‌کند. بر اساس آمار پایتخت نشین‌ها در سال گذشته ۳۱۸ روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند و افقی برای رهایی در سال جدید نمی‌بینند. همین مسئله باعث شد تا «محمدهادی حیدرزاده» مشاور محیط‌زیست خواستار پیگیری ماجرا […]

تهران امروز نوشت:

هوای تهران هر روز گرمتر می‌شود، هجوم گرد و غبارها نفس کشیدن را برای تهرانی‌ها سخت‌تر می‌کند.

بر اساس آمار پایتخت نشین‌ها در سال گذشته ۳۱۸ روز هوای ناسالم را تجربه کرده‌اند و افقی برای رهایی در سال جدید نمی‌بینند. همین مسئله باعث شد تا «محمدهادی حیدرزاده» مشاور محیط‌زیست خواستار پیگیری ماجرا از طریق سازمان ملل شود. همچنین آلودگی هوا و افزایش گرما ایرانی‌ها درمعرض شدید خطر ابتلا به سرطان پوست قرار داده و به هشدار بسیاری از سوی کارشناسان منجر شده است.

برهمین اساس حیدرزاده می‌گوید:«باید از طریق سازمان ملل این موضوع پیگیری شود چرا که تفاهمنامه‌هایی که با عراق و ترکیه بسته‌ایم تأثیرگذار نبوده و ضمانت اجرایی ندارد لذا اگر در قالب کنوانسیون این موضوع مطرح و در چارچوب سازمان ملل تصویب شود، ضمانت اجرایی دارد.»

موج جدید گردو غبارها در تهران

«محسن جباری» مدیرکل هواشناسی استان تهران هم خبر خوبی برای شهروندان این کلانشهر ندارد. او دیروز، با اشاره به فعال شدن کانون‌های جدید گرد و غبار در کشورهای عرب غربی گفت: «بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان می‌دهد فعالیت فعلی این کانون‌ها برای تهران قابل ملاحظه نیست ولی موج خفیف گرد و غبار از امروز وارد تهران می‌شود.» سازمان هواشناسی هم از افزایش گرد و غبارهایی از سوی عراق خبر می‌دهد تا دفتر مرکز سلامت محیط و کار بهداشت نسبت به افزایش غلظت آلاینده اوزون هشدار دهد.

به گفته این دفتر و بر اساس اطلاعات دریافتی از ایستگاههای سنجش آلودگی هوا در شهر تهران، شاخص کیفیت هوا در شرایط بسیار ناسالم بوده است. لذا افرادی که بیماریهای ریوی مانند آسم دارند باید از هرگونه فعالیتی در محیط بیرون خودداری کنند. افراد دیگر بخصوص کودکان هم باید از فعالیت طولانی مدت و سنگین در محیط بیرون خودداری کنند.

شاخص UV در کشورسرطان‌زاست

علی گورانی، کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت نیز نسبت به افزایش گرما و شاخص پرتوی فرابنفش در کشور هشدار می‌دهد ومی گوید: هم‌اکنون شاخص UV به حد «خطربسیار زیاد» رسیده و لازم است مردم حفاظت‌های لازم را در برابر نور خورشید داشته باشند. شاخص در حالی در کشور ما بالاست که عموم مردم از این مسئله خبر ندارند.

گورانی هم می‌گوید: «متداول است که شاخص پرتو فرابنفش (UV) در گزارش‌های هواشناسی به اطلاع مردم برسد. بر این اساس لازم است این موضوع در ایران نیز مورد توجه قرار گیرد. او با بیان اینکه شاخص UV از استانداردهایی برخوردار است، می‌گوید: برای شاخص UV از یک تا ۱۱ عدد درنظر گرفته شده که هر کدام از این اعداد شدتی از UV را تعیین می‌کنند. بر اساس شدت UV شخص باید حفاظت مناسب را برای خود پیش‌بینی ‌کند. به گفته گورانی از اعداد یک تا چهار شاخص پرتوفرابنفش، از حفاظت معمولی برخوردار است اما اعداد بالاتر از چهار حفاظت خاص خود را می‌طلبد.

البته سرطان پوست بدون این شاخص‌ها هم در ایران بالاست. بنابراین او با تاکید بر لزوم آموزش‌های همگانی برای حفاظت مردم در برابر پرتو فرابنفش می‌گوید: از آنجا که میزان سرطان پوست در کشور بالاست، لازم است شاخص UV در گزارش‌های هواشناسی به اطلاع مردم برسد. از طرف دیگر مردم باید شیوه‌های حفاظتی در مقابل پرتو فرابنفش را فرا بگیرند.

به گفته کارشناس بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت در حال حاضر شاخص UV در حد بالایی بوده و به مرحله «خطر بسیار زیاد» رسیده است.

از عینک استفاده کنید

مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت هم با اعلام اینکه شاخص UV در تمامی استان‌های کشور به رقم ۱۰ رسیده است، ضمن تاکید بر پرهیز از ماندن در محیط بیرون در زمان طولانی به شهروندان توصیه می‌کند در هنگام قرارگیری در محیط بیرون ازعینک آفتابی، کرم ضدآفتاب‌با SPF بالای ۳۰، کلاه و لباس مناسب استفاده کنند. همچنین وزارت بهداشت هم از مردم خواسته است به دلیل شاخص تابش اشعه ماورای بنفش از عینک آفتابی و کرم ضدآفتاب هنگام تردد در فضای باز استفاده کنند. در اطلاعیه این سازمان آمده که اشعه ماورای بنفش که یک اشعه مضر برای سلامت پوست و چشم است و می‌تواند عامل بروز سرطان پوست و برخی بیماری‌های پوستی باشد طی امروز و فردا در شاخص «خطر بسیار زیاد» قرار دارد.

هوای تهران هم در سال ۹۰ تاکنون در وضعیت مناسبی نبوده و در روزهایی به شرایط اضطرار رسیده است. هفته گذشته احتمال تعطیلی دو روزه به دلیل آلودگی هوا و افزایش گرد و غبار در تهران وجود داشت. هنوز هم شرایط غبار و آلودگی هوای تهران در وضعیت سالم نیست. مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم با توجه به گزارش‌های دریافتی از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، کیفیت هوای تهران را در شرایط بسیار ناسالم می‌داند و از افرادی که بیماریهای ریوی مانند آسم دارند خواسته است که از انجام هرگونه فعالیت در محیط بیرون خودداری کنند. از سوی دیگر افرادی که بیماری‌های قلبی و ریوی دارند، افراد سالخورده و کودکان باید از فعالیت سنگین و طولانی مدت خودداری کنند و به عموم مردم توصیه می‌شود فعالیت سنگین و طولانی مدت خود را در محیط بیرون کاهش دهند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2511

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر