2

بیانیه دبیر شورای عالی فضای مجازی به مناسبت روز جهانی ارتباطات

  • کد خبر : 251351
  • ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۱

سیدابوالحسن فیروزآبادی با انتشار بیانیه‌ای روز جهانی ارتباطات را تبریک گفت و اظهار داشت که تمام حوزه‌ها و شئون زندگی انسان در حال دگرگونی هستند.

بیانیه دبیر شورای عالی فضای مجازی به مناسبت روز جهانی ارتباطاتبه گزارش افق نیوز/ سیدابوالحسن فیروزآبادی دبیر شوراى عالى فضاى مجازى و رئیس مرکز ملی فضای مجازی به مناسبت روز ارتباطات بیانیه‌ای منتشر کرد.

در متن این بیانیه‌ای آمده است:

“روز ۲۷ اردیبهشت، روز جهانی ارتباطات فرصتی است که ضمن تبریک آن به همه همکاران و فعالان این عرصه، به تامل درباره تحولات آن و افق‌های پیش رو بپردازیم. تحولاتی که با رشد نمایی خود دگرگونی‌های گسترده‌ای را در تمام ساحات زندگی بشر رقم زده و بسط و گسترش فضای مجازی و تقارن یافتن و همگرایی با تحولات سایر عرصه های علمی و فناوری، نظیر هوش مصنوعی، پردازش کوانتومی، نانو فناوری، علوم شناختی، زیست فناوری و … ما را در آستانه دوره تاریخی جدیدی قرار داده که تمام حوزه ها و شئون زندگی انسان را (از قبیل حمل و نقل، تولید و مصرف کالا، پزشکی و سلامت، کشاورزی، هویت و فرهنگ، اقتصاد، سیاست، حکمرانی و …) دگرگون کرده و خواهد کرد.

در سطح کلان نیز این تحولات موجب شده و خواهد شد که صورتبندی اقتصادی-اجتماعی جوامع و کشورها و موازنه قدرت میان آنها با حضور بازیگران جدید این فضای نوین، تغییرات وسیعی بیابد. بطوریکه امروزه، شکافها و طبقه بندیهای کلاسیک میان کشورها کمرنگ شده و بر اساس قدرت سایبری و توانمن‌های آنها در حوزه های فناوری اطلاعات بازآرایی می‌شود. لذا کشورهایی که در این زمینه قاعده گزاری مناسبی داشته و سرمایه گزاری کرده اند و توانسته اند علاوه بر تقویت حوزه های علمی و فناوری و تقویت نظام نوآوری، در حوزه های کاربردی نیز از ظرفیتهای این فضا در ساحتهای اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی و … استفاده کنند، در این مناسبات و آرایش جهانی جایگاه برتری خواهند داشت و بالعکس، کشورهایی که از این قافله عقب بمانند، جایگاه درخور و مناسبی نخواهند داشت.

در چنین شرایطی، ما نمی‌توانیم از این فرصت تاریخی پیش آمده بگذریم و به بهانه برخی نگرانیها و پیامدهای منفی که در هر نوع فناوری می‌توان سراغ گرفت، این فضا را محدود ساخته و یا از ظرفیتهای تسهیل‌گر و توانمندساز آن برای مردم و کشور استفاده نکنیم. بلکه بالعکس، باید با عزمی ملی و فراتر از سلائق سیاسی، با تمام توان بسترهایی را فراهم نماییم که این فضا با سرعت و امنیت بسیار بالاتری توسعه یابد؛ توسعه ای فعال، مبتنی بر برنامه، متوازن، متناسب و سریع.

درنهایت، باستحضار مردم شریف ایران می‌رسانم، عزمی ملی و فراجناحی در شورای عالی و مرکز ملی فضای مجازی کشور شکل گرفته است، تا با اتکا به ظرفیتهای دانشگاهی و نخبگی بومی و استفاده از تجارب کشورهای دیگر، فضای مجازی امن، سالم، آزاد و عادلانه را در چارچوب مرزهای ملی فضای مجازی توسعه دهد و با قاعده‌گزاریهای مناسب، این فضا را برای فعالیت بیش از پیش فعالان اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی آماده سازد.

بدیهی‌است که طی این مسیر و ورود به این دوره تاریخی جدید، صعوبت و ناملایمتهای خواسته و ناخواسته زیادی خواهد داشت که با عزمی ملی، نگاهی فراجناحی، همکاری و همدلی تمامی مسئولان و نیروهای اجتماعی و سیاسی، بالاخص نخبگان، میسر خواهد شد.

در این فراز تاریخی که تحولات دانش‌محور مبتنی بر نظام شبکه‌ای انسان و اشیاء بوده و فرآیندها، روابط و ساختارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، تلاش مضاعف نخبگان در درک تحولات و ارائه راهکارها و نقشه راه ضروری می نماید.”

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=251351

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر