1

تصمیم اخیر ایران به معنای خروج از برجام نیست

  • کد خبر : 253194
  • ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰:۵۰

رئیس جمهوری فرانسه تصمیم اخیر ایران درباره فعالیت هسته ای خود را به معنای خروج از برجام ندانست اما از طرف های این توافق خواست به سمت تنش نروند.

به گزارش افق نیوز، امانوئل مکرون روز سه شنبه در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که به فرانسه سفر کرده است،افزود: اگر یک طرف تصمیم بگیرد که توافق را فسخ کند، طرف های دیگر تشویق نخواهند شد که آن را نگهدارند. این توافق عالی نبود اما یکی از توافق های خوب بود و ما باید آن را نگه داریم. برجام عالی نبود، من موافقم اما از آنچه که پیش از آن بود، بهتر است.
این اظهارات مکرون به تصمیم یکجانبه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام اشاره دارد که البته با تشویق و حمایت رژیم صهیونیستی و سعودی انجام شد.
رئیس جمهوری فرانسه ادامه داد: من همه طرف ها را دعوت می کنم که این وضعیت را آرام کنند و به سمت تنش نروند چرا که فقط به درگیری هدایت می کند.
مکرون ادامه داد:مایلم که ایران در قالب برجام بماند و درباره موضوع های دیگر گفت و گو کنیم. نخست از همه امنیت جمعی چرا که پاسخی به نگرانی های مشروع اسرائیل و دیگر کشورهای منطقه است.
وی توضیح داد:فکر می کنم که آژانس بین المللی انرژی اتمی این توافق را رصد می کند و ما جایگزین دیگری برای آن نداریم.
رئیس جمهوری فرانسه به بخش اقتصادی برجام و بهره مندی ایران از آن هم اشاره کرد و مدعی شد: آنچه که نتانیاهو درباره دستیابی تهران به پول گفت درست است اما ما درباره این صحبت نمی کنیم که پس از توافق به شرکت های اروپایی و آمریکایی بگوییم که به ایران بازگردید.
به عقیده مکرون، شرکت ها تصمیم می گیرند که به ایران بروند یا از آن خارج شوند. ما باید مطمئن شویم که هر فعالیتی برای مردم است نه فقط برای حکومت. 
وی همچنین به مساله نفوذ منطقه ای ایران اشاره کرد و مدعی شد: ما درباره حضور نظامی ایران در منطقه احساس نگرانی داریم و این نگرانی ما و همتایان اروپایی ما است. توافق هسته ای فعالیت های ایران را تا ۲۰۲۵ محدود می کرد. ما می خواهیم به یک فرایند گروهی برسیم تا با هم همکاری کنیم و راهی برای ضمانت بیابیم.
رئیس جمهوری فرانسه تصریح کرد: این مساله برای امنیت اسرائیل بسیار اهمیت است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی روز گذشته در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) فرمودند: «سازمان انرژی اتمی موظف است سریعا آمادگی های لازم را برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو فعلا در چارچوب برجام فراهم کند و همچنین برخی مقدمات دیگر را که رئیس جمهور دستور آن را داده اند از همین فردا آغاز کند.» سازمان انرژی اتمی امروز از آماده شدن مقدمات کار سالن مونتاژ سانتریفیوژ در جهت اجرایی شدن فرامین معظم‌له خبر داد.
ایران همچنین در نامه‌ای رسمی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برنامه زمانی مدنظر خود برای تولید هگرافلوراید اورانیوم را اطلاع‌رسانی کرده بود. همه این اقدامات در چارچوب برجام است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=253194

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر