1

صالحی: ۱۰ ماهه می‌توانیم به ۱۹۰ هزار سو برسیم

  • کد خبر : 253285
  • ۱۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۷:۲۲

اگر در ۱۰ سال آینده سه نیروگاه کشور به طور کامل فعالیت خود را آغاز کنند، برای تأمین مطمئن سوخت آنها به ۶۰۰ هزار سو نیاز داریم که پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام داده ایم.

به گزارش افق نیوز، صالحی که در برنامه گفت وگوی تلویزیونی سخن می گفت، ادامه داد: البته این به معنای آغاز تولید سانتریفیوژهای پیشرفته برای استفاده صنعتی در این مکان نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: پس از برجام توانستیم ۴۰۰ تن به ۵۵۰ تن مواد اولیه قبلی اضافه کنیم. برای تولید ۱۹۰ هزار سو سالانه به ۳۰۰ تن اورانیوم به عنوان مواد اولیه ورودی نیاز داریم.
وی ادامه داد: با جدیت در حال استخراج اورانیوم هستیم تا در پنج الی شش سال آینده، از نظر تولید مواد اولیه در حد ۳۰۰ تن قرار بگیریم.
صالحی گفت: در گذشته فکر می کردیم در معادن اورانیوم، کشور فقیری هستیم اما اکنون و با اکتشاف های جدید متوجه شده ایم کشور از نظر منابع اورانیوم در حد متوسط است و فقیر نیست.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: اگر در ۱۰ سال آینده سه نیروگاه کشور به طور کامل فعالیت خود را آغاز کنند، برای تأمین مطمئن سوخت آنها به ۶۰۰ هزار سو نیاز داریم که پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام داده ایم.
وی گفت: حدود ۵۰ هزار سانتریفیوژ IR8 برای یک میلیون سو کافی است. البته برای تولید انبوه هر نوع سانتریفیوژی به ۸ تا ۱۰ سال زمان و آزمایش نیاز است.
صالحی درباره واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر نیز گفت: اگر برجام به هم بخورد، ساخت این نیروگاه ها به مشکل نخواهد خورد.

** از همان ابتدای مذاکرات آماده بازگشت احتمالی بودیم
صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تحولات اخیر در ارتباط با برجام، گفت: از زمانی که مذاکرات آغاز شد، با توجه به تجربیات گذشته و پیش بینی اینکه ممکن است مذاکرات به نتیجه نرسد یا بر اساس بدعهدی آمریکایی ها و دیگران از بین برود، آمادگی لازم برای برگشت پذیری و ایجاد سالن مونتاژ را آغاز کردیم.
وی افزود: سالن مونتاژ سانتریفیوژها در نطنز در گذشته سوله متروکه ای بود. اگر می خواستیم روال عادی را طی کنیم، در حدود هشت سال آینده آماده می‌شد؛ اما پیش بینی های لازم را در این زمینه انجام دادیم. این سالن پیش از اینکه برجام به سرانجام برسد، در سال ۹۳ طراحی و تأمین تجهیزات شد.
رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: سالن بزرگ‌تری نیز برای کنترل همزمان و کامل حدود ۶۰ سانتریفیوژ در هفته های آینده در نطنز به بهره برداری می رسد.
وی ادامه داد: سوله دیگری را نیز برای سانتریفیوژهای IR8 و دیگر سانتریفیوژهای پیشرفته می سازیم که اکنون برای عقب نبودن از برنامه، طراحی های آن آغاز شده است.
صالحی افزود: ساخت سانتریفیوژ نشان قدرت علمی، ابعاد اقتصادی، سیاسی، امنیتی و خودباوری و خودکفایی علمی است.
وی توضیح داد: اینکه در برخی جاها زمان می گیریم، برای این است که درست جلو برویم و سوخت را به صورت تجاری و توجیه اقتصادی تأمین کنیم.
صالحی افزود: اکنون می توانیم سانتریفیوژ IR8 را تولید انبوه کنیم، اما این رفتار علمی و صنعتی درستی نیست.
وی ادامه داد: برنامه سازمان انرژی اتمی کشور برای میان‌مدت، تولید ۸ هزار مگاوات و در بلندمدت، ۲۰ هزار مگاوات برق هسته ای است.
صالحی با رد ادعای صرف صدها میلیارد دلار هزینه در صنعت هسته ای کشور، گفت: از ۳۰ سال گذشته تا کنون، همه پولی که در همه زمینه ها با احتساب قیمت ریال با دلار هزینه شده، حدود شش و نیم میلیارد دلار بوده است که یک و نیم میلیارد دلار آن برای ساخت نیروگاه بوشهر هزینه شد. اکنون این نیروگاه ۵ میلیارد دلار ارزش دارد.
وی ادامه داد: دستاوردهای هسته ای فقط اقتدار علمی نیست، بلکه ما را از نظر صنعتی جلو می برد؛ زیرا این صنعت میعادگاه صنایع گوناگون است.
صالحی درخصوص امنیت تاسیسات هسته‌ای افزود: پدافند غیرعامل را در همه بخش های صنعت هسته ای برای مقابله با اقدامات خصمانه ازجمله ویروس های رایانه ای در نظر گرفته ایم.
وی تصریح کرد: در سالن اختلاط نطنز سیستم های پدافند غیرعامل به گونه ای است که اگر بدترین اتفاق در این سالن روی دهد، آلودگی هسته ای در هوا منتشر نخواهد شد.

** محدودیت های برجام با در نظر گرفتن توان تولید و اکتشاف بود
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: محدودیت هایی که برای هفت الی هشت سال آینده در برجام پذیرفته ایم، برای این است که اکتشاف های ما به حدی برسد که بتوانیم سوخت خود را تأمین و سانتریفیوژ IR8 را تولید انبوه کنیم و صنعت هسته ای کشور و تولید سوخت توجیه اقتصادی داشته باشد.
وی تاکید کرد: پس از پایان زمان محدودیت ها در برجام، هیچ محدودیت دیگری را نمی پذیریم.
صالحی با بیان اینکه اروپا در زمینه برجام در مخمصه‌ای سیاسی افتاده است، گفت: اروپا اگر درخواست آمریکا را بپذیرد، به معنای این است که آنها غلام حلقه به گوش آمریکایی ها هستند و هیچ هویت مستقل سیاسی ندارند.
وی افزود: اروپایی ها همواره به ایران به عنوان منبع تأمین انرژی نیاز دارند، زیرا می دانند که ایران کشوری مستقل است و آمریکایی ها نمی توانند برای اعمال فشار به رقبای اقتصادی خود از نفت ایران بهره برداری کنند.
صالحی ادامه داد: اگر برای ایران اتفاقی بیفتد، عواقب امنیت منطقه و اروپایی ها مشخص نیست و از این رو اروپایی ها نگران امنیت خود نیز هستند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: با دستور اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی و بر اساس فرمایشات معظم له، هیچ چیزی بر خلاف برجام اتفاق نیفتاده و در روند بازرسی ها نیز اختلالی ایجاد نشده است.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران روز دوشنبه در اجتماع پرشور مردم در سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی (ره) مسئولان سازمان انرژی هسته ای را موظف کرده بودند که به سرعت آمادگی های لازم برای رسیدن به سطح ۱۹۰ هزار سو را، فعلا در چارچوب برجام، مهیا کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=253285

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر