2

حسینی: تامین نظرات ایران ضامن بقاء و دوام برجام است

  • کد خبر : 255542
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۶

گفته می شود اروپایی ها قول داده اند یک میلیون بشکه از ایران بخرد و پول آنرا بدهد. به نظرتان این تضمین از سوی اروپایی ها شکل میگیرد؟

سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا در گفت و گو با نشریه مثلث به بررسی وضعیت برجام در حال حاضر پرداخته است.
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرده است اروپایی برای اقدام در مورد برجام و جلب نظر ایران، یک هفته بیشتر وقت ندارند. در روزهای اخیر، اظهارات مقامات ایرانی از جمله عراقچی را نیز داشته ایم که گفت برجام در آی سی یو است. به نظر می رسد همه این اظهار نظرها یک هدف را دنبال می کند و آن نهیب به اروپاست. اینکه وقت تنگ است و هر تصمیمی برای برجام گرفته شده است باید به زودی عملی شود. آیا اروپایی ها بزودی بسته پیشنهادی خود را ارائه می کنند؟ این بسته شامل چه نکاتی است؟ ایران می تواند بر مبنای آن در برجام بماند.
در این باره با سید محمد علی حسینی سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه و سفیر سابق ایران در ایتالیا گفت و گو کرده ایم که از نظر می گذرانید.
در رابطه با موضوع برجام، نظر شما در حال حاضر و شرایط حاضر چگونه است؟ آیا برجام در آی سی یو است و احتمال مرگ آن وجود دارد؟
از آنجا که جمهوری اسلام ایران تمامی تعهدات خود را به شکلی عینی و قابل راستی آزمایی به انجام رسانده ، بنا براین بقاء و دوام برجام علیرغم خروج آمریکا از آن، بستگی به همت و جدیت طرفهای دیگر و بویژه طرف اروپائی دارد.
بسته برجامی اروپا شامل چه چیزهایی خواهد بود؟ ایران می تواند روی این بسته حساب باز کند؟ چه پیشنهادهایی از سوی اروپا می تواند ایران را راضی به ماندن کند؟
در باره محتوای بسته برجامی اروپا نمی توان و نباید گمانه زنی کرد و براین اساس تا روشن شدن محتوای کامل آن ، نمی توان به قضاوت نشست که آیا می توان روی آن حساب کرد یا خیر.
ایران تا کنون خواستار چیزی بیش از تعهداتی که در برجام مورد تاکید قرار گرفته، نبوده است. مسائل مربوط به امکان ادامه فروش نفت به میزانی که دولت جمهوری اسلامی تشخیص دهد، بازگشت بدون دردسر ارز حاصل از درآمد نفت، ادامه حمل و نقل و کشتیرانی و بیمه ، حمایت از شرکت‌های خارجی علاقمند به همکاری و  سرمایه گذاری در ایران در مقابل تهدیدات و جریمه های طرف آمریکایی و رفع جدی موانع بر سر همکاریهای مالی و بانکی، از جمله این مطالبات و خواسته های متعارف ایران است. پیشنهاد های اروپا در این محورها باید همراه با تضمین های لازم باشد تا جمهوری اسلامی بتواند برمبنای آن تصمیم‌گیری نماید.
گفته می شود اروپایی ها قول داده اند یک میلیون بشکه از ایران بخرد و پول آنرا بدهد. به نظرتان این تضمین از سوی اروپایی ها شکل میگیرد؟
ببینید هر وعده ای که اروپائیان بدهند باید دو ویژگی اساسی داشته باشد:
اول اینکه آیا اصل و ماهیت پیشنهاد طرف اروپایی مورد قبول جمهوری اسلامی هست یاخیر و دوم اینکه آیا این وعده و قرار، دارای ضمانت لازم هست یا خیر. در غیر این صورت پیشنهاد آنان اساسا قابل بررسی نیست
به نظرتان اگر نظرات ایران محقق نشود باید به یکباره از برجام خارج شود یا هزینه خروج سنگین خواهد بود؟
تامین نظرات ایران ضامن بقاء و دوام برجام است چرا که جمهوری اسلامی در انجام تعهدات خود هیچ کوتاهی نکرده و این مورد تایید دیگران هم هست. لذا اگر طرف مقابل نخواهد و یا نتواند به تکالیف متقابل خود عمل کند ، از برجام چیزی جز ماکتی باقی نخواهد ماند که ایران بتواند حضور خود را همچون گذشته در آن حفظ کند. انتظار می رود طرف اروپائی این نکته را درک کند و در یافتن راه حل مشکلات موجود مورد توجه قرار دهد. جمهوری اسلامی همواره از زبان مقامات خود به روشنی تاکید و تصریح کرده چنانچه برجام منفعتی برای ایران نداشته باشد، دلیلی برای ماندن در برجام نمی بیند. در واقع در حالتی که یک طرف اصلی برجام با نقض پیمان از آن خارج شده و طرفهای دیگر نیز یا نخواهند و یا نتوانند به تعهدات خود عمل نمایند، در این صورت برجام برای طرف متعهد خود سراسر هزینه و خسارت خواهد بود.
در صورت خروج ایران از برجام چه فضایی پیش خواهد آمد؟ احتمال تنش با امریکا یا در منطقه بالا خواهد بود؟
ببینید رژیم آمریکا از گذشته تا کنون بویژه در دوره دولت کنونی خود که پرده ها را بی محابا کنار زده ، همواره، با برجام یا بدون برجام ،سیاستهای خصمانه خود علیه کشورمان را با تمرکز بر براندازی نظام مردم سالاری دینی به شیوه های مختلف مخملی یا چدنی و یا بعضا با ترکیبی از این دو دنبال نموده است.
واقعیت های موجود نشان داده که آمریکا تحت هر شرایطی تنش با ایران را دنبال و آن را تشدید کرده است؛ قبل از برجام، حین مذاکرات ، بعد از برجام و انجام تعهدات صد در صدی جمهوری اسلامی، قبل از خروج از برجام و همزمان با نقض های مکرر برجام توسط این کشور، بعد از خروج از برجام  و… بنابر این اگر از برجام به دلیل ناتوانی و یا بی انگیزگی و فقدان عزم و اراده جدی سایر طرفهای موجود، چیزی جز ماکت برجام هم باقی نماند، رژیم آمریکا دست از سیاست های شرارت بار و خصمانه خود علیه ملت ایران که آنان را با صراحت و با بیشرمی ” ملت تروریست” خواند، برنخواهد داشت.
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=255542

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر