2

نماینده اهواز: انتقال آب به کویت صحت ندارد

  • کد خبر : 255546
  • ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با تاکید بر اینکه«پروژه انتقال آب شیرین به کویت مطرح نیست و اساسا چنین طرحی وجود ندارد» گفت: در حال حاضر شهرهای استان خوزستان بخصوص خرمشهر و آبادان دچار حادترین شرایط از لحاظ کمبود آب شرب هستند که باعث بروز تجمعات مردمی شده است.

یک عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با تاکید بر اینکه«پروژه انتقال آب شیرین به کویت مطرح نیست و اساسا چنین طرحی وجود ندارد» گفت: در حال حاضر شهرهای استان خوزستان بخصوص خرمشهر و آبادان دچار حادترین شرایط از لحاظ کمبود آب شرب هستند که باعث بروز تجمعات مردمی شده است.
علی ساری در توضیح شرایط استان خوزستان و دلیل تجمعات مردم، گفت: در حال حاضر شهرهای استان خوزستان با مشکل کمبود آب شرب مواجه هستند البته این مشکل در شهرهای بالادست کمتر است اما شهرهای پایین دست یعنی اهواز، کارون، باویه، حمیدیه و سوسنگرد مشکل کمبود آب داشته که در خرمشهر و آبادان شرایط حادتر است.
وی افزود: این کمبود آب منجر به تجمعات مردمی شده چون مردم نه تنها با کمبود آب شرب مواجهند که کشاورزی آنها نیز دچار اخلال شده، مردمی که به صورت عادی اشتغال ندارند اکنون با مشکل در بخش کشاورزی مواجه شدند و کشاورزی هم تعطیل یا کم شده است.
نماینده اهواز در عین حال گفت: باید شرایط آبی کشور را قبول کنیم اما این بدان معنا نیست که با بدترین راه با آن برخورد شود. در اهواز تجمعات مردمی نسبت به کمبود آب شرب وجود دارد اما این تجمعات به شکل خرمشهر، آبادان و شادگان نیست.
ساری درباره انتشار اخباری در خصوص انتقال آب شیرین به کویت، گفت: این روزها موضوع انتقال آب شیرین به کویت در فضای مجازی مطرح می‌شود. این طرح مربوط به دولت اصلاحات بود که همان زمان در حد تفاهمنامه باقی ماند و عملی نشد لذا چنین چیزی اصلا وجود ندارد.
وی ادامه داد: با این وجود شرایط کم آبی در استان خوزستان به دلیل کم شدن نزولات باران و برداشت بی‌رویه و انتقال آب از رودخانه کارون به فلات مرکزی است. این اتفاق برای اولین بار در سال ۱۳۲۸ انجام شد که تاکنون شاهد انتقال آب به سمت فلات مرکزی بوده‌ایم. اتفاقی که در کنار زدن سدها به شکل بی‌رویه بر روی رودخانه‌ها و اصرار بر انجام پروژه غلط انتقال آب باعث کم آبی در استان خوزستان شده است.
این عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان با انتقاد از پروژه انتقال آب خراسان در وزارت نیرو، گفت: در خوزستان ما پنج رودخانه کرخه، دز، کارون، زهره و جراحی را داریم که می‌خواهند از این پنج رودخانه آب انتقال دهند، این علاوه بر انتقال آب از حوزه بالادست کارون به سمت فلات مرکزی می‌خواهند از این مناطق به سمت شرق و جنوب شرقی آب سرازیر شود که این وضعیت را بدتر خواهد کرد.
وی افزود: متاسفانه برداشت‌های بی‌رویه تنها منحصر به آب شرب نمی‌شود بلکه برای کشاورزی و مصارف صنعتی نیز از رودخانه آب برداشت می‌شود که در کنار برداشت بدون مجوز آب و انتقال آن و کاهش نزولات بارانی شاهد وضعیت فعلی شده‌ایم آن هم در شرایطی که دولت نمی‌خواهد نسبت به استفاده از راه‌حل‌های اساسی اقدام کند.
ساری درباره گل‌آلود بودن آب مردم خوزستان، گفت: چنین چیزی درست است چون تصفیه‌خانه‌های موجود استاتیک بوده و طوری نیست که آب با هر کیفیتی را بتواند تصفیه کند. وقتی شرایط آب و کیفیت آن پایین می‌آید تصفیه‌خانه نمی‌تواند آن را به خوبی تصفیه کند به همین دلیل آب گل‌آلود در لوله‌های آب مردم وارد می‌شود. انتظار می‌رود که دولت به سمت راه‌حل‌های اساسی یعنی استفاده از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن برود.
وی تاکید کرد:‌ در حال حاضر کشورهای اطراف ما از دستگاه‌های آب شیرین‌کن استفاده می‌کنند و مشکلی هم ندارند اما متاسفانه چنین موضوعی در کشور ما نادیده گرفته شده و مدام به سراغ پروژه‌های انتقال آب می‌رویم آن هم در شرایطی که شاهدیم محل تلاقی آب کارون با محل ورود فاضلاب تنها ۲۰ متر است که طبیعتا تصفیه خانه‌ها هم به خوبی نمی‌توانند آب را تصفیه کرده و آب سالم تحویل مردم دهند موضوعی که باعث تجمعات شدید شده است.
ساری یادآور شد: وزارت نیرو قول داده تا ۱۵ تیر طرح آبرسانی از طریق پروژه آب حیات و غدیر را به اتمام رسانده و آب شرب با کیفیت به مردم بدهد.
در طی روزهای اخیر شاهد تجمعاتی در استان خوزستان به دلیل کم آبی بوده‌ایم به طوریکه مردم این استان با در دست داشتن ظرف‌هایی در دست برای گرفتن آب شرب در صف می‌ایستند روندی که باعث تجمعات در سطح استان شده است.
منبع: انتخاب
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=255546

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر