1

صندوق های بازنشستگی باید از نظر محاسبات بیمه ای اصلاح شوند

  • کد خبر : 255640
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: صندوق های بازنشستگی باید از نظر محاسبات بیمه ای اصلاح شوند و اکنون که لایحه در کمیسیون تخصصی در حال بررسی است، بهترین فرصت اصلاح است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل صندوق بازنشستگی کشوری، علی ربیعی در نشست کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی که به میزبانی صندوق بازنشستگی کشوری و با حضور هیات رئیسه و اعضای کمیسیون، مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران این صندوق، مدیران سازمان تامین اجتماعی، رئیس شورای کانون های بازنشستگی استان تهران و تعدادی از بازنشستگان کشوری برگزار شد، گفت: اینکه در گذشته بمانیم و مدام مطرح کنیم که پیش از این چه اتفاقاتی افتاده فایده ای ندارد، به هر حال تصمیمات دولت و مجلس در طول سال های مختلف بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان فقط به صندوق بازنشستگی کشوری بار مالی وارد کرده است.

ربیعی ادامه داد: تصمیمات این دو نهاد تا پیش از این، جبران کسری ها و کمبودها از جیب صندوق های بازنشستگی بوده و به آن ها به عنوان صندوق های حمایتی و نه بیمه ای نگاه شده است. در بسیاری از کشورها دولت ها اگر قصد حمایت از قشر خاصی را داشته باشند دو نوع فیش حقوق صادر می کنند، یکی مربوط به صندوق بازنشستگی و دیگری مربوط به فیش حمایتی فرد که این دو با یکدیگر متفاوت هستند.

وی یادآور شد: صندوق های بازنشستگی، نهادهای بیمه ای هستند و لایحه مدیریت خدمات کشوری می تواند به نقش بیمه ای این صندوق ها کمک کند. از نظر من در صورت تصویب نهایی، این قانون به لحاظ نقش و اثرگذاری گسترده در لایه های مختلف جامعه، پس از قانون اساسی قرار خواهد گرفت.

ربیعی با تاکید بر اینکه صندوق های بازنشستگی باید از نظر محاسبات بیمه ای اصلاح شوند و اکنون که لایحه در کمیسیون تخصصی است، بهترین فرصت اصلاح است، گفت: اصلاحات پارامتریک، مقاوم سازی صندوق ها از نظر اقتصادی و افزایش مشارکت اقتصادی که البته شاید در قالب این قانون نتوان آن را انجام داد و در نهایت اصلاح ساختار صندوق ها سه بخش مهمی است که باید هرچه سریعتر برای آن تصمیم گرفت و اصلاح کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین تصریح کرد: کمیسیون اجتماعی در هر سه بخش چه در قالب اصلاح و نهایی کردن لایحه مدیریت خدمات کشوری و چه خارج از آن می تواند به این حوزه کمک کند. ضمن اینکه برخی تصمیمات در حوزه بازنشستگی نیازمند تصمیم و حمایت حاکمیت است که باید هرچه سریعتر در این زمینه نیز اقدام شود.

ربیعی یادآور شد: صندوق های بازنشستگی در حال حاضر هنوز صندوق های کارپردازی هستند و تا صندوق ها و نهادهای بیمه ای و در حقیقت ماهیت اصلی خود فاصله زیادی دارند.

احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این نشست، گفت: متخصصان و شرکت های پژوهشی و مطالعاتی بسیاری مثل موسسه مکنزی در سال های اخیر در حوزه بازنشستگی و صندوق های بازنشستگی کار کردند و نظراتی دادند که هنوز در حوزه تصمیم گیری و قانون گذاری نتایج آن مطالعات دیده نمی شود.

وی گفت: در سال ۱۳۳۵ افراد در سن ۶۵ سالگی بازنشسته می شدند، اما اکنون با افزایش ۱۵ ساله سن امید به زندگی در کشور، عکس همه کشورهای دنیا سن بازنشستگی ما ۱۵ سال کاهش یافته است.

میدری تصریح کرد: ما باید در حوزه بازنشستگی تصمیمات مهمی بگیریم و این کار قطعا کار آسان و بدون تبعاتی نخواهد بود.

میدری با اشاره به بحران های بوجود آمده ناشی از کمبود منابع آبی در کشور و تبعات اجتماعی آن، تاکید کرد: در گذشته مسوولان در این حوزه جرأت تصمیم های بزرگ را نداشتند و جلوی بسیاری از اشتباهات دولت، مجلس یا خود مردم گرفته نشد، اکنون در حوزه بازنشستگی نیز وضعیت همین است و باید هرچه سریعتر تصمیم های بزرگ گرفته شده و از تکرار اشتباهات جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=255640

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر