در سالروز حمله هوایی ناوآمریکایی به هواپیمای ایرباس ایران که منجر به جان باختن ۲۹۰ سرنشین آن شد، BBC فارسی و برخی رسانه های دیگر قصد دارند تا این جنایت را در حد یک اشتباه ساده پایین بیاورند.
به گزارش افق نیوز، بیبیسی فارسی هفته پیش،در سالروز حمله هوایی ناو آمریکایی به هواپیمایی ایرانی به شماره پرواز IR655 یک فیلم کوتاه ۲ دقیقه ای را با توضیح «برای نخستینبار پس از سیسال: روایتی از عرشه ناو آمریکایی که به ایرباس ایرانی شلیک کرد» روی خروجی خود قرار داد.
بیبیسی سعی کرد با انتشار این فیلم کوتاه که راوی آن تصویربردار سابق نیروی دریایی آمریکا و از شاهدان ماجراست، این لکه ننگ را از چهره آمریکا پاک کند و خدمه ناو آمریکایی را پشیمان از جنایتشان نشان دهد.
* ادعاهای آمریکاییها درباره ایرباس ایرانی
رودی پاهایو مدعی است که سربازان آمریکایی، ایرباس ایرانی A300 را به دلیل شباهتش با هواپیمای جنگیF14 و همچنین خارج شدن هواپیما از رادار هدف قرار دادهاند.
اما این نخستین ادعای آمریکاییها در این باره نیست چرا که اسناد منتشر شده در طول این سالها نشان میدهند دولت آمریکا در همان زمان تصمیم گرفته بود سقوط هواپیما را «خطای انسانی»، خلبان هواپیمای ایرانی جلوه دهد.
به طوری که حتی در سوم جولای ۱۹۸۸ (مصادف با ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷) و ساعاتی پس از حمله آمریکایی ها به پرواز ۶۵۵ و جان باختن تمام ۲۹۰ سرنشین پرواز تهران – دوبی، «ویلیام کرو»، فرمانده وقت ستاد مشترک نیروی دریایی آمریکا در نشست خبری وزارت دفاع آمریکا ادعاهایی را مطرح کرد.
این فرمانده آمریکایی مدعی شد:
۱- مسیر پرواز هواپیمای ایرانی، مستقیم به سمت پایین و رو به ناو «یواس اس وینسنس» بوده است
۲- ایرباس ایرانی با سرعت ۴۵۰ گره دریایی در حال حرکت بوده است
۳- هواپیمای ایرانی ۹۰۰۰ پا از سطح دریا ارتفاع داشته است
۴- ایرباس ایرانی از دالان هوایی خودش خارج شده بوده است
دن هوارد یکی از سخنگوهای پنتاگون هم مدعی شده بود که هواپیمای ایرانی سیگنال کد ۲ را که مشابه سیگنالهای دریافتی از هواپیماهای جنگی بوده ارسال کرده است. (نقل از رزونامه بوستون گلوب، ۲۰ آگوست ۱۹۸۸)
* رنگ باختن ادعاهای آمریکاییها
اما ۷ هفته بعد از این جنایت، گزارش ۵۳ صفحهای ستاد مرکزی فرماندهی وزارت دفاع آمریکا منتشر شد که تقریباً تمامی مواردی که مقامهای آمریکایی بر اساس آن استدلال میکردند عامل شلیک به ایرباس ایرانی خطا در تشخیص هواپیمای مسافربری از جنگنده اف۱۴ بوده، زیر سوال رفت.
گزارش هیئت تحقیق پنتاگون نشان داد:
اطلاعات سامانه راداری پیشرفته «ایجیز» که در رزمناو «وینسنس» وجود داشته سرعت پرواز هواپیما را در حد ۳۸۰ گره دریایی ثبت کرده بود نه ۴۵۰ گره دریایی.
همچنین این اطلاعات نشان داد: هواپیمای ایرانی نه تنها در حال کاهش ارتفاع به کمتر از ۹۰۰۰ پا و حرکت به سمت ناو نبوده بلکه هواپیما در حال افزایش ارتفاع و پرواز به ارتفاع ۱۴۰۰۰ پایی بوده که در ارتفاع ۱۳۵۰۰ پایی بر اثر اصابت موشک ساقط شده است.
مکالمات ثبتشده از کابین خلبان هواپیما هم نشان داد کاپیتان «محسن رضائیان»، خلبان پرواز ۶۵۵ لحظاتی قبل از شلیک موشک تصمیم برای پرواز به ارتفاع ۱۴۰۰۰ پایی را به اطلاع سه برج مراقبت که با آنها در تماس بوده رسانده است. (نقل از روزنامه اسپوکسمنریویو، ۱۶ جولای ۱۹۸۸)
نکته قابل توجه دیگر آن که، رزمناو «وینسنس» و بسیاری از هواپیماها، مجهز به یک سیستم شناسایی کد گذاری شده رادیویی موسوم به «شناسایی دوست یا دشمن» (IFF) هستند که پس از درخواست کدشناساییو دریافت پاسخ مورد نظر، نظامی بودن یا غیرنظامی بودن هواپیما را تشخیص میدهند. سیگنال کد ۲ مربوط به هواپیماهای نظامی و کد ۳ مربوط به هواپیماهای مسافربری است. گزارش هیئت تحقیق پنتاگون تصریح کرد که برخلاف دن هوارد که مدعی شده بود هواپیمای ایرانی سیگنال کد ۲ را به اشتباه فرستاده، ناو «وینسنس» از هواپیمای ایرباس ایرانی «سیگنال کد ۳» که مربوط به هواپیماهای مسافربری بوده را ثبت کرده بود.
اتاق فرمان ناو آمریکایی
ادعای دیگر فرمانده وقت نیروی دریایی آمریکا و راوی فیلم بیبیسی «خارج شدن هواپیمای ایرانی از دالان هوایی بود» اما در گزارش پنتاگون به صراحت آمده است: «پرواز شماره ۶۵۵ ایرانایر (هواپیمای ایرباس ۳۰۰)در حال اوج گرفتن از محدوه مجاز مسیر هوایی، A-59، از فرودگاه بندرعباس به سمت دوبی بوده است.» (نقل از «تحقیقات رسمی پنتاگون درباره سقوط پرواز شماره ۶۵۵ ایرانایر، مورخ ۱۹ آگوست ۱۹۸۸)
گزارش «سازمان هوانوردی غیرنظامی بینالمللی» (ایکائو) در دسامبر سال ۱۹۸۸ هم مشخص کرد که ناو «وینسنس» هنگام شلیک موشک با نقض قوانین بینالمللی کاملاً داخل آبهای ایران بوده است. سه سال بعد هم دریا سالار «ویلیام کرو» در اظهاراتی متناقض با بیانات اولیهاش، در برنامه تلویزیونی «نایتلاین» این موضوع را تأیید کرد.
فارغ از تمام و اسناد منتشر شده و تجهیزات پیشرفته ای که آمریکایی ها در اختیار داشتند این سوال به وجود می آید که این نطامیان کارکشته آمریکایی ها چگونه متوجه تفاوت ظاهری ایرباس a300 با هواپیمای جنگی ۱۴ f نشدند؟
طول ایرباسa300 : پنجاه و چهار متر، طول بال: ۴۵ متر و ارتفاعش:۱۶٫۵ متر در حالی که طول هواپیمای جنگیF14: بیست متر طول بال: ۱۱ تا ۱۹ متر و ارتفاعش ۵ متر است.
همچنین به تازگی مجله آمریکایی «وایس» بر اساس اسنادی که طبق قانون آزادی اطلاعات به دست آورده، همکاری انگلیس و آمریکا برای پرده گذاشتن بر واقعیتهای شلیک موشک به پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایرانایر را افشا کرد.
نامه رئیسجمهور آمریکا به نخستوزیر انگلیس درباره حمله به هواپیمای ایران
نامه «مارگارت تاچر» به «رونالد ریگان» درباره حمله ناو آمریکایی به هواپیمای ایران
* بزک آمریکاییها توسط بیبیسی و یک سوال
نکته پایانی آن که بزککنندگان این جنایت تاریخی باید به این سوال جواب بدهند که چرا «جورج بوش» پدر که در آن زمان معاون رئیسجمهور آمریکا بود، علنا عنوان کرد هرگز از ایران عذرخواهی نمیکند و از آن مهم تر اینکه چگونه آمریکایی ها به ویلیام راجرز کاپیتان ناو وینسنس پس از این اشتباه غیرقابل توجیه که منجر به جان باختن ۶۶ کودک و ۵۳ زن و در مجموع ۲۹۰ ایرانی و غیرایرانی شد، مدال شجاعت اهدا کردند؟