3

ایران در مقابل سیاست زور آمریکا مقاومت خواهد کرد

  • کد خبر : 256285
  • ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸

«سید حسین موسویان» پژوهشگر دانشگاه پرینستون و عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای در کنفرانسی در جامعه مدنی گروه ۷۸ کانادا گفت : ایران ازتحریمهای اقتصادی خسارت دیده و خواهد دید اما درمقابل سیاست زور و مداخله آمریکا مقاومت می کند.

به گزارش افق نیوز ، موسویان ادامه داد :از آغاز بحران هسته ای ایران، معلوم نبود که چرا برنامه هسته ای ایران از نظر دولت آمریکا تهدید اول امنیت ملی آمریکا تلقی می شد درحالیکه ایران هم عضو ان پی تی بوده و بمب هسته ای هم نداشته است.
وی گفت :اگر این تهدید واقعی بود، اکنون برجام حاصل شده و ایران بیشترین شفافیت دربرنامه هسته ای خود را پذیرفته و تضمین های لازم درمورد عدم انحراف به سمت بمب هسته ای را پذیرفته، چرا ترامپ دنبال نابودی برجام است؟ ۱۰ سال مذاکرات هسته ای به نتیجه نرسید صرفا بخاطر اینکه آمریکا حق غنی سازی ایران طبق مقررات معاهده ان پی تی را نمی پذیرفت.
پژوهشگر مذکور تصریح کرد : تهدید امنیت جهانی توسط تروریسم با ظهور طالبان آغاز شد، بعد القاعده و داعش و گروههای تروریستی مشابه شکل گرفته، منبع ایدئولوژی همه آنها وهابیت است و این ایدئولوژی کمترین اقلیت جهان اهل سنت است. ریشه وهابیت سیاسی است که برای ایجاد اختلاف در جهان اسلام درست شد.
به گفته وی ، اختلاف در جهان اهل سنت بیش از اختلاف سنی-شیعه است، گروههای تروریستی مثل القاعده و داعش، سنی بیش از شیعه کشته اند. اختلاف ایران و عربستان، اختلاف شیعه-سنی نیست. اختلافات دوکشور ریشه ژئوپولتیک استراتژیک دارد. باحمله نظامی آمریکا و متحدانش به عراق و افغانستان، لیبی، یمن، سوریه، شرایط منطقه علیه عربستان و به نفع ایران چرخش نمود. عربستان با دخالت در لبنان و عراق و یمن سعی کردند ورق را برگردانند اما نتیجه معکوس داشت.
موسویان با تاکید بر اینکه منبع بی ثباتی های منطقه ایران نیست بلکه اشتباهات استراتژیک آمریکا و متحدان درتجاوزات نظامی آمریکا به کشورهای منطقه خاورمیانه بوده است، از خود سوال کرد: آمریکایی که بعنوان قدرتمندترین ارتش جهان بعد از ۱۶ سال اشغال افغانستان، قادر به حل بحران این کشور نبوده است، چگونه می تواند سایر بحران های منطقه را حل کند؟
دیپلمات سابق ایرانی در ادامه به هفت اقدام که برای ایجاد صلح و ثبات و امنیت درمنطقه خاورمیانه کلیدی است، اشاره نمود :
اول: همکاری مشترک قدرتهای منطقه ای شامل ایران، عربستان، ترکیه، مصر و عراق،
دوم: همکاری مشترک پنج قدرت عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل،
سوم: نشست مشترک پنج قدرت جهانی و پنج قدرت منطقه برای توافق درمورد اصول مشترک حل بحرانهای منطقه،
چهارم: تعیین اصول مشترک حل بحرانها براساس: خواست اکثریت مردم، تشکیل حکومت فراگیر با مشارکت اکثریت و اقلیت، انتخابات آزاد با نظارت سازمان ملل.
پنجم: ایجاد سیستم همکاری و امنیت مشترک منطقه ای با حضور ایران، شش کشور عرب حاشیه خلیج فارس و عراق برای تامین امنیت و صلح و ثبات توسط خود کشورهای منطقه.
ششم: مقابله با استفاده از زور و صدور تروریسم به کشورها برای ساقط کردن دولتها همچون حکایت امروز سوریه. چالش ایران و آمریکا هم از زمانی آغاز شد که آمریکا وارد پروژه تغییر رژیم درایران شد.
هفتم: عدم استفاده ابزاری از تروریسم برای صدور سلاح و نظامی کردن خاورمیانه توسط آمریکا. ترامپ در دیدار با امیر قطر گفت که کشورهای عربستان و امارات و قطر از تروریسم حمایت کرده، الان قول داده اند که نکنند و از ما اسلحه بخرند! این یک فاجعه درنرمهای بین المللی است.
موسویان ادامه داد :درمقایسه سیاست منطقه ای ایران با سایر قدرتهای منطقه مثل عربستان و ترکیه، سیاست های ایران عملگرا و واقعگرا تر است.
وی با اشاره به اینکه اتهام اصلی علیه سیاست منطقه ای ایران درمورد ‘هژمونی و سلطه طلبی منطقه ای’ است، خاطرنشان کرد من ۳۰ سال در سیستم حکومتی ایران کار کرده ام. من واقعا معتقدم اساس سیاست منطقه ای ایران دفاعی است و نه تهاجمی. ایرانی ها تجاوز هشت ساله عراق را به قصد تجزیه ایران تجربه کردند ، ایرانی ها بکارگیری سلاحهای شیمایی توسط صدام و قربانی شدن دهها هزار نفر را لمس کردند،ایرانی ها چند دهه بیشترین فشارهای آمریکا را برای تغییررژیم، جنگ سیاسی-نظامی-اطلاعاتی آمریکا را لمس کرده اند، ایرانی ها حضورنظامی آمریکا در سرتاسر مرزهایشان را می‌ بینند، آنها کشته شدن دانشمندان هسته ای خودشان در خیابانهای تهران را دیده اند و….لذا ایران مجبور است امنیت خود را فراتر از مرزهایش تامین کند درغیر اینصورت باید درتهران نشسته تا با دشمن درخاکش بجنگد.
پژوهشگر دانشگاه پرینستون گفت :ایران تنها کشور منطقه است که درتامین امنیت خود، مستقل است و در ساخت عمده تجهیزات دفاعی نیز خودکفا است.
موسویان تصریح نمود :من هیچگاه مدعی نیستم که وضع حقوق بشر درایران ایده آل است منتهی به سه واقعیت باید توجه کرد:
اول: این که وضع حقوق بشر در ایران درمقایسه با همه کشورهای متحد آمریکا و اروپا به مراتب بهتر است. ایران انتخابات و قانون اساسی دارد درحالیکه برخی از متحدین غرب درمنطقه حتی قانون اساسی ندارند ، حقوق بشر صفر است و همزمان متحد اصلی جهان غرب هم هستند. لذا مسئله غرب دموکراسی و حقوق بشردرمنطقه نیست. چند سال پیش در یک سمیناری، درپاسخ به یک سئوالی که از یک عضو کنگره آمریکا کردم، او گفت که در ۶۰ سال گذشته ،’نفت’ اساس سیاست و دین آمریکا در منطقه بوده است. من به ملتهای آمریکا وجهان غرب احترام می گذارم اما درمورد دولتها و حکومتهای غربی صحبت می کنم.
دوم: ایران درمنطقه ای زندگی نمی کند که همسایه اش سوئیس و اتریش باشد بلکه در در مرکز بدترین بحران های جهانی است، منطقه ای مملو از جنگ ، تروریسم ، جنگ فرقه ای و جنگ شهری.
سوم: جمهوری اسلامی ایران در طول حیات خود با انواع جنگ ها همچون جنگ نظامی، جنگ اقتصادی، جنگ سیاسی، جنگ اطلاعاتی و سایبری مواجه بوده است.آیا درچنین وضعیتی میتوان توقع حقوق بشر ایده آل داشت؟
موسویان تاکید کرد :اگر آمریکا به تعهدات برجامی خود بطور کامل عمل کند، می تواند توقع گفتگو درمورد سایر مسائل منطقه را داشته باشد درغیراینصورت خیر.
به عقیده وی ، بعد از پاکسازی سوریه از لوث وجود دهها تروریست اعزامی از دهها کشور خارجی، میتوان انتخابات آزاد برگزار کرد تا مردم سوریه درمورد آینده خود تصمیم بگیرند. آمریکا و عربستان چه حقی داشتند که بگویند ‘اسد باید برود’. این حق مردم سوریه است در مورد حکومت خود تصمیم بگیرند نه آمریکا.
پژوهشگر دانشگاه پرینستون تاکید نمود که ایران ازتحریمهای اقتصادی خسارت دیده و خواهد دید اما ازپا درنیامده و درمقابل سیاست مداخله آمریکا مقاومت خواهد کرد.
وی اشاره داشت :ایران و ترکیه دوقدرت منطقه هستند که به یکدیگر نیاز دارند و باهم همکاری خواهند کرد و مشکل قابل توجهی درروابط دوجانبه نخواهند داشت.
به عقیده وی ، اگر پنج قدرت جهانی امضاء کننده برجام بتوانند برجام را منهای آمریکا اجراء کنند؛ ایران دربرجام باقی خواهد ماند. اگر اروپا نتواند به تعهداتش عمل کند؛ برجام با روسیه و چین در غیاب آمریکا و اروپا ماندنی نخواهد بود.
گروه ۷۸ کانادا ، یک سازمان مدنی کانادایی برای ترویج اقدام کانادایی و جهانی‌ صلح و خلع سلاح ، توسعه عادلانه و پایدار و یک سیستم قوی و احیا شده سازمان ملل است .

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=256285

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر