5

جنگ در لیبی در نهایت به سقوط معمر قذافی و تغییر رژیم در این کشور منجر خواهد شد.

  • کد خبر : 2582
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۴

“جنگ لیبی به تغییر رژیم منجر می‌شود” رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا می‌گوید جنگ در لیبی در نهایت به سقوط معمر قذافی و تغییر رژیم در این کشور منجر خواهد شد. بر اساس این گزارش، گیتس روز یکشنبه (۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) گفت رژیم لیبی به تدریج در حال تضعیف […]

“جنگ لیبی به تغییر رژیم منجر می‌شود”

رابرت گیتس، وزیر دفاع امریکا
رابرت گیتس وزیر دفاع امریکا می‌گوید جنگ در لیبی در نهایت به سقوط معمر قذافی و تغییر رژیم در این کشور منجر خواهد شد.

بر اساس این گزارش، گیتس روز یکشنبه (۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) گفت رژیم لیبی به تدریج در حال تضعیف شدن است اما پیش از سقوط آن تنها مساله زمان مطرح است.

وی با پیش‌بینی این که قذافی ممکن است به دست نظامیان و یا حتی اعضای خانواده خود کشته شود، تصریح کرد: “ما شاهد ضعیف شدن دولت قذافی هستیم… من فکر می‌کنم این مساله فرجام خوشی داشته باشد. من فکر می‌کنم قذافی در نهایت سقوط خواهد کرد.”

همچنین، وزیر دفاع امریکا ضمن دفاع از مداخله نظامی این کشور در لیبی گفت، باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا برای شرکت در حملات هوایی ناتو به لیبی نیازی به تائید و تصویب کنگره ندارد.

بر اساس “قانون اختیارت جنگ” مصوبه سال ۱۹۷۳ کنگره امریکا، رئیس جمهوری این کشور تنها مجاز است دستور لشگرکشی نظامی نیروهای امریکایی را برای مدت ۶۰ روز صادرکرده و علاوه بر آن طی ۳۰ روز این ماموریت را به اتمام برساند.

همچنین، در پایان مدت قانونی، رئیس جمهور امریکا دیگر نمی‌تواند براساس قوانین کنگره این کشور بدون صدور و دریافت مجوز کنگره به حضور نظامی نیروهای ارتش امریکا در جنگ‌های مختلف تداوم بخشد . مهلت قانونی ۶۰ روزه در لیبی، بیش از یک ماه پیش پایان یافت و تا سه روز دیگر نیز مهلت ۳۰ روزه برای بازگشت نیروها به اتمام خواهد رسید.

رابرت گیتس در ادامه گفت، برای “عملیات حرکتی محدود” در لیبی نیازی به چراغ سبز کنگره نیست.

در همین حال، اوباما به کار بردن واژه “جنگ” برای مداخله نظامی امریکا در لیبی را رد کرده است.

وزیر دفاع امریکا همچنین با هشدار به نمایندگان این کشور درباره قطع بودجه جنگ لیبی گفت: “صراحتا می‌گویم، فکر می‌کنم قطع بودجه در میانه عملیات نظامی همیشه اشتباه است.”

ناتو چهار ماه است که اهدافی را در لیبی به بهانه حفاظت از جان غیرنظامیان این کشور مورد حملات هوایی خود قرار می‌دهد. دولت لیبی می‌گوید این اقدام ناتو تجاوزی استعمارگونه برای غارت نفت این کشور است.

معمر قذافی روز شنبه (۲۸ خرداد، ۱۸ ژوئن) در پی بمباران بخش‌هایی از شهر طرابلس پایتخت لیبی از سوی جنگنده‌های نیروهای ائتلاف، شکست ناتو را وعده داد.

در همین حال، بر اثر حمله توپ‌خانه‌ای روز یکشنبه (۲۹ خرداد، ۱۹ ژوئن) نظامیان قذافی به شهر بندری مصراته، دست‌کم ۹ نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2582

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر