کرباسیان گفت: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور مذاکره میکند. آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای جوسازی علیه ایران سعی دارد تور تحریم را بر سر ایران بگستراند. با اعزام هیاتهای امنیتی و اقتصادی به کشورهای اطراف ایران تلاش خود را برای تحریم و ضربه زدن به کشور دنبال میکند.
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.امیر حسین قاضیزاده هاشمی – عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی -استیضاح مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد را اولین دستور کار جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی عنوان کرد. کرباسیان: پاسخگو هستم ۱۳۹۷/۰۶/۰۴ – ۱۰:۵۴ مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد در جلسه استیضاح در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به مناسبت هفته دولت گفت: خدا را سپاسگذارم که امروز عملکرد خود و بخش اقتصاد کشور را بازگو میکنم. هیچ زمانی نگفتم فقط در دایره مسئولیت خود پاسخگو هستم. من به عنوان عضوی از دولت پاسخگو هستم هرچند بخشی از مسئولیت من نباشد. کرباسیان با بیان اینکه سوالات نمایندگان کلی است و برخی موارد در سوالات استیضاح نبود، گفت: در مورد گروه اول سوالات که به کلیت اقتصاد برمیگردد؛ پرسشهایی درباره اداره امور کشور و تدوین سیاست های مالی و تدوین و ساماندهی اقتصاد کشور مطرح شد . وی تاکید کرد: اگر حوادث غیرارادی نبود، میتوانستیم نشانههای روند بهبود اقتصاد کشور را ملاحظه کنیم. من به همه حق میدهم نگران وضعیت موجود باشند. سوالاتی که مردم از شما میپرسند از من نیز میپرسند؛ من در جریان دغدعهها هستم و میدانم سفرههای مردم با وضعیت اقتصادی تناسب ندارد. مطالبات مردم را محترم میدانم؛ اما باید بین نوسانات ارزی به عنوان یک رخداد با مسیر ملی اقتصاد تفاوت قائل شد. من قبول دارم از ابتدای بهار وضعیت ما تحت تاثیر اثرات روانی تحریم و سوءاستفادههای داخلی دچار نوسان شد اما به آن معنا نیست که اقتصاد بی معنا شده؛ باید بین رخداد و مسیر کلی تفکیک قائل شد. وزیر اقتصاد گفت: من متاسفم که مجبورم به جای اینکه توان خود را بر بهبود معیشت بگذارم، باید به خنثیسازی اقدامات معاندین بپردازم. ریشه تلاطم موجود نه صرفا ساختار اقتصادی داخل بلکه متاثر از بدعهدی نظام سلطه است. من یک سال است این مسئولیت را برعهده گرفتم و نباید انتظار داشت که بتوانم مسائل تاریخی را حل کنم. وی گفت: این تهدیدات برای کشورهای ترکیه و روسیه هم پیش آمد؛ تازه آنها نه تهدید به قطع نفت شدند و نه بستن سوئیفت. آنها به محدودیت صادرات محصولات پتروشیمی تهدید نشدند؛ اما اثرات تحریم در این کشورها به مراتب مخربتر بود. ظرف مدت کوتاهی ۳۰ درصد از ارزش پول ترکیه کاهش یافت. تورمی که روسیه تحمل کرد قابل تحمل در بسیاری دیگر از کشورها نبود. اگر همدل بودیم تحمل همه چیز سادهتر بود. وی گفت: رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۹۶ ۳.۷ و بدون نفت ۴.۶ بود. یعنی پیشی گرفتن رشد اقتصادی بدون نفت از رشد با نفت درست است از رشد سال اول برنامه پایینتر بود اما علائم خوبی داشت دنبال میشد. این آمارهای بینالمللی است. دوستی گفت آمارها غیر واقعی است این آمارها برای مراجع بین المللی است. وزیر اقتصاد گفت: در سال ۹۶ نرخ رشد سرمایه ناخالص مثبت شد و با ۱.۴ درصد برابر شد. یعنی رونق بازگشت. وی با بیان اینکه من تنها کسی هستم که ۲۸ کتاب در زمینه اقتصادی تالیف و ترجمه کردم بدانید که میدانم و عمل به آن داشتم، گفت: روند تراز تجاری مثبت شد. تا اول شهریور ماه سال جاری صادرات غیرنفتی به بیش از ۱۹ میلیارد رسید و واردات ۷ درصد کاهش یافت، یعنی ما مازاد تزار تجاری داریم. در شاخص جهانی نوآوری کشور جهش ده پلهای داشت. به واسطه تلاش دستگاهها و گمرک و وزارتخانهها شاخص جهانی لجستیک کشور ۳۲ رتبه بهبود پیدا کرد. رتبه ما در کارایی گمرک بهبود یافت. وزر اقتصاد گفت: چه از منظر مراجع بینالمللی و چه داخلی در مجموع سال ۹۶ جزو سالهای خوب کشور بود و ما داشتیم به آستانه چهل و یکمین سالگرد انقلاب میرسیدیم. وی با اشاره سوالی درباره اقتصاد شیشهای برای تحقق برنامه اقتصاد در اتاق شیشهای گفت: من براساس برنامه دولت عمل کردم برای اولین بار شفاف شدن پرداخت خزانهداری یکی از اقدامات مهم بنده بوده است. کرباسیان در ادامه تصریح کرد: در راستای شفافسازی، گمرک، فهرست واردکنندگان کالاهای مختلف را منتشر کرد و این روند ادامه خواهد داشت. از منظر شاخصهای عمومی و اختصاصی وزارت اقتصاد جزو دستگاههای برتر شناخته میشود. ما تعدد حسابهای بانکی دستگاههای دولتی را شناسایی و مسدود کردیم که هم مشکل عدم شفافیت و هم مشکل نقدینگی داشت. سامانه نظارت بر صنعت بیمه به عنوان سامانه برتر اعلام شد که مانع صدور بیمههای جعلی شد. برای اولین بار سه هزار میلیارد تومان اموال دولت را شناسایی کردیم. در سال ۹۶ رتبه اول مبارزه با قاچاق مواد مخدر و رتبه دوم مبارزه با فساد را در جهان داشتیم. وی افزود: استفاده از دستگاههای مدرن در گمرکات کشور که تولید داخل هستند، طراحی، نصب و راهاندازی شد. اطلاعات بیش از ۳۳۰ شرکت زیرمجموعه دولتی را شناسایی کردیم، ۵۰ هزار کیلو موادمخدر و چهار تن هروئین کشف و شناسایی شد. بدون شلیک حتی یک گلوله جرایم سازمانیافته را کشف و شناسایی کردیم. در یک پرونده مرتبط با صدور ضمانتنامه وامی چندین متخلف را معرفی کردیم. دستاوردهای مذکور کمتر از یک سال به دست آمده است. استقرار نظام حاکمیت شرکتی در بنگاههای دولتی از دیگر کارهای وزارت اقتصاد است. این موارد اگر شفافسازی اقتصادی نیست، پس چیست؟ من از عملکرد وزارت اقتصاد در شفافسازی دفاع میکنم. اسم ما وزارت اقتصاد است اما سازمانهای اقتصادی هم جزو ما محسوب میشوند این سازمانها مجری نیستند و تنها نظریهپردازی میکنند. کرباسیان تاکید کرد: برای اولین بار سه هزار و ۲۰۰ پرونده فرار مالیاتی را رسیدگی قطعی کردیم، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان از طریق پولشویی و تراکنشهای مشکوک را شناسایی کردیم، طرح جامع مالیاتی را بدون کمک خارجی احیا کردیم، پروژهای که از سه دوره قبل ابلاغ شده بود را جان دوباره بخشیدیم، بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نامه عملکرد مالیاتی پردازش شد. در راستای حمایت از سرمایهگذاری و مالیات بر مصرف این میزان از ۴۳ درصد در سال ۹۲ به ۵۴ درصد در سال ۹۶ افزایش یافت و نظام مالیات بر ارزش افزوده را عمق دادیم. در خصوص ماده ۲۵۰ مقرر ناظر بر دادخواهی مالیاتی رویه غلطی وجود داشت که از تمام کشور برای پرونده مالیاتی باید به تهران میآمدند که آن را اصلاح کردیم و اختیارات را به استانها دادیم تا کارها در همان استانها انجام شود. در زمینه افزایش شفافیت مالیاتی، مالیاترسانی هوشمند را راهاندازی کردیم. مشارکت مالیاتی را برای همه ایجاد کردیم که فرار مالیاتی با عقوبت همراه شود. کرباسیان گفت: ۷۲ درصد از منابع دولت را از منابع غیرنفتی تامین کردیم، عملکرد مطلوب و رو به جلوی ما در حوزه مالیات دستاورد خوبی برای نظام داشته است. وزارت اقتصاد بزرگترین تامین کننده منابع دولت است، سه چهارم منابع مورد نیاز از این وزارتخانه تامین میشود. بهرغم فضاسازیهای بینالمللی به رکورد بیش از پنج میلیارد دلار جذب سرمایه خارجی در سال ۲۰۱۷ رسیدیم. کرباسیان در ادامه گفت: در قالب سرمایهگذاری مستقیم خارجی ما پنجره واحد را تشکیل دادیم که اکنون هم این پنجره در حال توسعه است. هر کسی از هر جای دنیا بدون حضور امکان سرمایهگذاری را به واسطه این پنجره دارد مطابق تعیین تکلیف مجلس سرمایهگذاری خارجی تامین مالی و فاینانس را به ۳۰ میلیارد دلار رسانده در حالی که این رقم در سال ۹۵ سه میلیارد دلار بود در برنامه ششم توسعه موظف شدیم از تامین مالی خارجی و فاینانس استفاده کنیم که به رغم مشکلات خارجی و نداشتن تمام ابزارها توانستیم کمسابقهترین دستاوردها را به دست آوریم. وزیر اقتصاد و دارایی در ادامه گفت: در حوزه گمرک هم برای درک عمق اصلاحات انجام شده، چند مثال را میآورم ما سطح تعرفه واردات را از ۹ درصد به ۱۳ درصد رساندیم، این یعنی حمایت از تولید داخلی. درآمد گمرک از ۱۰۸ هزار میلیارد به ۲۰۲ هزار میلیارد افزایش پیدا کرد. امسال توانستیم ۳۰۰ هزار کیلوگرم مواد پیشساز را کشف کنیم در حالی که سال گذشته این عدد ۱۵ هزار کیلوگرم بود. وی ادامه داد: برخی از دوستان اشاره داشتند که برخی از اسناد آتش گرفته و دیگر موجود نیست اما امروز ما در دورهای هستیم که همه چیز الکترونیکی شده است و سابقه همه پروندهها موجود است ما تا پیش از سال ۵۲ کشفیات را ۴۰ میلیارد تومان بوده که امسال با استفاده از سامانه ایکس ری ۹۰ درصد افزایش داشتیم و این عدد به ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است افتخارم این است که دستور رهبری را ا جرا کردهام و با قاچاق مبارزه کردم. خوشبختانه امروز دستگاه ایکس ری به دست سازنده داخلی تولید میشود. وی افزود: برای صنعتگرها را موانع را تسهیل کردیم که قضاوت در این مورد را به اتاقها میسپارم ما زمان ترخیص را از ۲۶ روز به ۳ روز تقلیل دادیم و به همین لحاظ است که از لحاظ گمرکی ۴۰ رتبه از لحاظ شاخص کارآیی ۳۲ رتبه ارتقا داشتهایم. نمایندگان مجلس از ما خواسته بودند که سهم بیمه زندگی را بالا ببریم که ما این عدد را در طول سال گذشته ۲.۵ درصد افزایش دادیم ما در این مدت شاهد حوادث بزرگی همچون زلزله کرمانشاه، سانچی، پلاسکو، معدن یورت بودیم. وزیر اقتصاد یادآور شد: نمایندگان اشاره به بیمه ایران داشتند این در حالی است که ما ۱۶۰۰ میلیارد تومان طلب بنیاد شهید را پرداخت کردیم خواهش من از نمایندگان مجلس این است که این ارقام را ببینند و بعدا تصمیمگیری کنند در زمینه خصوصیسازی اصل ۴۴ وظیفه ما این است که آن را دنبال کنیم و من در این خصوص سه هدف را در نظر گرفتم اول آنکه این واحدها را به شبه دولتی ندهیم و سرمایهگذاریهایی که در این حوزه انجام میشود منجر به توسعه شود ما در دولت دوازدهم ۱۹۰ بنگاه را قیمتگذاری کردیم که نسبت به دولت قبل ۱۲۰ درصد رشد داشته است و من اینجا به جرات اعلام میکنم که تمام واگذاریها به صورت صد در صد بابت بخش خصوصی بوده است من ایستادگی کردم و نگذاشتم هیچ واگذاری بابت رد دیون باشد. در سهام عدالت نیز ما برای اولین بار سود سهام ۴۰ میلیون نفر را واریز کردیم امسال نیز آمادهایم که برای این ۴۰ میلیون نفر این سود را واریز کنیم. وزیر اقتصاد با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای بهبود فضای کسب و کار کشور گفت: با راهاندازی پیشخوان کسب مجوزهای کسب و کار مردم به صورت الکترونیکی و در زمان کوتاه پیگیر درخواستها هستند و بیش از ۵۰۰ مجوز زائد را حذف کردیم، ۱۲ دستگاه در سطح ملی به آن متصل هستند و یک سامانه دادور وجود دارد و ۶ هزار دستگاه اجرایی به این سیستم متصل هستند. این پروژه چنان جذاب بود که در سطح بینالمللی و در قالب پروژههای الکترونیکی به عنوان پروژه برتر بین ۶۰ کشور دنیا انتخاب شد و در این زمینه افتخار میکنم که مورد نظر رهبری قرار گرفتم که در همین جا از طرف خود و مجموعه زیرنظر از ایشان تشکر میکنم. کرباسیان در مورد مشکلات مربوط به حوزه پولی و مالی کشور گفت: امروز به دلیل گرانی ارز و تلاطمهای موجود در بازار نمایندگان معترض هستند اما باید بین سیاستهای پولی و مالی تفکیک قائل شد به طوری که بنده در زمینه سیاستهای مالی پاسخگوی شرایط هستم باید توجه داشت حجم این نقدینگی موجود در کشور در زمان طولانی ایجاد شده که ما به ازای آن در بخش واقعی وجود ندارد و دولت تلاش کرد تا یکی از ریشههای نقدینگی که فعالیت موسسات غیرمجاز که نگرش بلندمدت نداشتند را بخشکانند. وی ادامه داد: این موسسات سودهای کسب نشده را بین مردم توزیع میکردند و دولت کنونی در قبال این فعالیتها هزینههایی را پرداخت کرده که هیچ دولتی تاکنون پرداخت نکرده است. البته اگر تعامل سه قوه نبود، این جریان به سادگی جمع نمیشد. کرباسیان تصریح کرد: بانک مرکزی اقداماتی را شروع کرده است و با آمدن همتی که یک اقتصاددان است برنامه جدیدی را تجهیز کرده است و توافق شده تا مشکلات بانکی برطرف شود و وزارت اقتصاد اقدامات لازم را به کارگروه مربوطه ارائه خواهد کرد و کمیسیون اقتصادی ۴ روز از کار خود را برای پیگیری آن صرف کرده است. وی با تاکید بر نقش بازار سرمایه در شرایط کنونی کشور گفت: گسترش بازار سرمایه یک راهحل بلندمدت است و از این طریق میتوان به بازار فرصت تنفس داد با اجرای ماده ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید بیش از ۶ هزار میلیارد تومان از دارایی بانکها به فروش رسیده که این رقم برای سه سال ۱۰ هزار میلیارد تومان بود و این شروع راه است و باید ادامه یابد. کرباسیان ادامه داد: در اصلاح قانون بودجه ۹۵ سرمایه بانکها ۲۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و ۱۳ هزار میلیارد تومان از بدهیهای دولت به بانکها پرداخت شد و برای گسترش اشتغال در مناطق روستایی ۱۰ هزار و ۵۱۷ طرح مصوب شد. وی ادامه داد: خطوط اعتباری برای ساماندهی موسسات مالی را گسترش دادیم، بانکها را موظف کردیم تا اضافه برداشت از بانکها را کاهش دهند. انضباط مالی را برقرار کردیم و تلاش داریم تا بانکهای مربوط به نیروهای مسلح را به ثبات برسانیم. قیمت تمام شده پول را کاهش و سعی میکنیم نقدینگی سیال را به سمت تولید هدایت کنیم. الان بورس ما شاخص ۱۳۷هزار را دارد که از مردادماه ۹۶ تا مردادماه ۹۷ رشد ۶۶ درصدی داشته و در مردادماه امسال این رشد به ۲۶ درصد رسید که در ۱۵ سال اخیر بیسابقه بوده است. کرباسیان متذکر شد: زمانی که سکان اقتصاد را در دست گرفتم، سعی کردیم تا نمادهای بسته بانکها را کاهش دهیم و با ساماندهی اوراق بدهی و بازار سرمایه تجربه موفقی را برای دولت در زمینه بدهیها به دست بیاوریم. نزدیک به ۳۴ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه و اسلامی برای پرداخت مطالبات منتشر کردیم و با مدیریت صحیح بودجههای عمرانی در پنج ماه نخست سال را به میزان ۵.۷ درصد افزایش دادیم. موفقیتی که در تثبیت بازار سرمایه صورت گرفت نتیجه تصمیم سه قوه و تاکید آنها بر این موضوع بود. وزیر اقتصاد در پاسخ به انتقادات مربوط به عدم اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی توسط این وزارتخانه گفت: به جرات میتوان گفت که برنامههای عملیاتی و ۳۳ پروژه و برنامه تعیین تکلیف شده در قالب برنامه ششم توسعه در قالب اقتصاد مقاومتی اجرا کردهایم که در ۴۰ سال این وزارتخانه بیسابقه بوده است و این برنامهها و ۳۳ پروژه قابلیت وزندهی و پیگیری را دارد و باید پرسید کدام سازمان به اندازه ما پیگیر اقتصاد مقاومتی بوده است. اگر ما در این برنامه ناموفق بودهایم چرا سامانه ما در اقتصاد مقاومتی به عنوان برترین سامانه انتخاب شد و چندین بار دستاوردهای ما در اقتصاد مقاومتی مورد تقدیر قرار گرفت. وی ادامه داد: نزدیک به ۲۸ پروژه در چهارچوب اقتصاد مقاومتی به ما تکلیف شد که میزان موفقت ما تقریبا ۹۳ درصد بود و این وظیفه شرعی و قانونی ما در قبال آن بود. کرباسیان در ادامه گفت: در چندین ماه گذشته تنها دستگاهی که دو مورد از پروژههایش مورد عنایت مقام معظم رهبری قرار گرفت، وزارت اقتصاد بود که این تقدیر و توجه، سرمایهای برای وزارت اقتصاد است. با وجود تحریمها هنوز پیشبینیها درباره آینده ایران بالاتر از کشورهای منطقه است. کشور در فضای جنگ اقتصادی قرار دارد و دشمن تمام سنگرهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را مورد هجوم قرار داده است. آمریکا درصدد مسدود کردن سیستمهای بانکی ایران برای فشار بر مردم است. ما در یک جنگ تمام عیار اقتصادی درگیر هستیم که خودِ کاخ سفید بر آن صحه گذاشته است. وی تشریح کرد: ترامپ برای عدم خرید نفت ایران کشور به کشور مذاکره میکند. آمریکا با صرف میلیاردها دلار برای جوسازی علیه ایران سعی دارد تور تحریم را بر سر ایران بگستراند. با اعزام هیاتهای امنیتی و اقتصادی به کشورهای اطراف ایران تلاش خود را برای تحریم و ضربه زدن به کشور دنبال میکند. وزیر اقتصاد درباره اقدامات طراحی شده توسط این وزارتخانه برای رفع تحریمها خاطرنشان کرد: طراحی اقدامات دولت و وزارت اقتصاد از چندین ماه قبل آغاز شده، جمهوری اسلامی ایران در سختترین شرایط نه تنها عقبنشینی نمیکند بلکه تا وصول به نتیجه ادامه خواهد داد. اقدامات در نظر گرفته شده توسط وزارت اقتصاد اعم از تمرکز و مقدورات و توان تولید داخلی و حمایت از آن تشکیل ستاد تنظیم بازار برای نظارت بر قیمت کالاها و کیفیت آنها تداوم بهبود محیط کسب و کار، مقابله با گلوگاههای فساد، طراحی و اجرای برنامههای پوشش رفاهی برای مردم، گسترش همکاریهای اقتصادی با شرکای قدیم و جدید در جهان است. تلاشهای رئیسجمهور با روسایجمهور این کشورها زمینهساز خوبی برای کشور بوده است که با جلب مشارکت دستگاههای اجرایی و قانونگذار به نتیجه خواهد رسید. اگرچه خصومتهای دشمن آزاردهنده است اما با توجه به منابع موجود راهکارهای لازم را اندیشیدهایم. وی افزود: اینجانب تحت فرماندهی مقام معظم رهبری با اتکا به اقتصاد مقاومتی امکانات عبور از مشکلات پیش رو را رصد کردهام و مطمئنم که از این مشکلات عبور خواهیم کرد. شرایط ما چه از نظر ذخایر ارزی و چه بینالمللی از گذشته بهتر است اگرچه دشمن راههای فرار از تحریم را بسته است اما تنهاست و میتوان به راحتی موانع آن را از پیش رو برداشت. با توجه به تجربیاتی که از جنگ و تحریمها آموختهام میتوانم سرباز خوبی برای کشورم باشم اکنون ما هم مانند سربازان دفاع مقدس در مقابل دشمن ایستادهایم و از کشور دفاع میکنیم. دشمن وقاحت را به جایی رسانده که در روز ۲۸ مردادماه سازمان تخریب تشکیل میدهد. ما هم سازمان هماهنگی در مقابله با این دشمن را راهاندازی کردهایم و با آن مبارزه خواهیم کرد. مجلس همیشه همراه دولت بوده است و امیدواریم این همراهی ادامه یابد. کرباسیان تصریح کرد: تجربه ۴۰ ساله خود را جمع کرده و نیمی از مدیران حرفهای را براساس شایستگی انتخاب کردهام تا بتوانیم از این بحران بگذریم. من مدیری نتیجهگرا و بیتعارف هستم. اگر حمایت مجلس باشد میتوان در تکیه بر ثبات مدیریتی کشور را از این برهه حساس عبور داد. وی افزود: من متوجه عمق مشکلات مردم هستم. اگر مجموعه تلاشهای ما به خاطر تحریمهای دشمن به ثمر ننشست عذرخواهی میکنم. دفاع از وزارت اقتصاد، دفاع از شخص من نیست بلکه دفاع از دولت و نظام است. هر جنگی سازمان خود را دارد، در جنگ اقتصادی وزارت اقتصاد جزو سازمانهای اصلی مدیریت جنگ است. از این رو دفاع از وزارت اقتصاد، دفاع از شرایط کنونی کشور است. اگر امروز به ماندن من رای بدهید تا پای جان در خدمت کشور خواهم بود و اگر رای شما به گونهای دیگر رقم بخورد هم با افتخار در خدمت نظام خواهم ماند.