به گزارش سایپانیوز، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در گفتوگوی ویژه خبری شبکه دو و در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش شدید قیمتها در بازار خودرو گفت: در حال حاضر با حجم شدیدی از تقاضا در بازار مواجه شدهایم که بسیار بیشتر از میزان تولید خودرو در ایران است و حجم تقاضای خودرو در بازار غیرعادی و فراتر از تصور است.
وی افزود: برآوردهای سایپا و ایرانخودرو نشان میدهد کشش و نیاز مردم به خودرو در ایران سالیانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ الی یک میلیون و ۳۰۰ هزار خودرو است که سال گذشته بدون مشکل خاصی محقق شد اما امسال شکل هجوم مشتریان به بازار خودرو بیشتر شبیه سفتهبازی است و ناشی از نیاز نیست.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: در پنج ماهه نخست امسال حدود ۱۸ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال گذشته عرضه شده است و هدف تولید را علیرغم تحریمها محقق کرده ایم.
جهرودی در ادامه درباره تمایل مردم به خرید خودرو گفت: پس از بحران ارزی که از حدود اردیبهشتماه امسال آغاز شد، مردم گرایش فراوانی برای خرید خودرو پیدا کردند که به نظر میرسد بیشتر باهدف حفظ ارزش داراییهایشان اقدام به خرید کردهاند و خودرو در بازار ایران به یک کالای سرمایهای تبدیل شده است.
وی افزود: بانک مرکزی با تلاش وزارت صنعت معدن و تجارت خودروسازان و قطعهسازان را در گروه نخست دریافتکنندگان ارز قرار داد که این امر نشان میدهد قیمت خودرو تحت تاثیر تغییر نرخ ارز قرار گرفته است.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا همچنین درباره احتکار خودرو که در روزهای اخیر در رسانه ها مطرح شده گفت: خودرو اصولا قابل احتکار نیست و این ارقامی که درباره تعداد خودروهای احتکاری اعلام میشود تولید چند روز سایپا است.
وی تصریح کرد: خودرو به محض اتمام تولید در سایپا شماره سریال دریافت میکند و صاحب آن مشخص میشود و در چنین شرایطی اساسا امکان نگهداری آن وجود ندارد.
مدیرعامل گروه سایپا ادامه داد: سایپا تنها یک انبار دارد و آن هم داخل شرکت است و هیچ انبار دیگری ندارد.
جهرودی همچنین درباره ادعای وجود تخلف در نمایندگیها در زمینه فروش خودرو با قیمتهای بازار آزاد افزود: سایپا تمام فروش های اخیر خود را بهصورت اینترنتی انجام داده و اگر خودرویی در نمایندگیها عرضه شود مردم میتوانند این تخلف را اعلام کنند.
وی گفت: سایپا نسبت به قیمت کنونی پراید معترض است اما قیمت ۴۰ میلیونی را هم بههیچ عنوان قبول ندارد.
به گفته مدیرعامل سایپا نباید به التهاب قیمتی در بازار دامن زده شود چراکه قیمت محصولات سایپا تحت نظارت تعیین شده و سایپا نمیتواند بیشتر از قیمتهای مصوب، محصولات خود را عرضه کند.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا با بیان اینکه برخی از قطعات دارای فناوریهای پیشرفته هستند ادامه داد: فناوری این قطعات تنها در اختیار تعداد محدودی از کشورها است و همین امر فعالیت تولید را در زمان تحریم برای ما سخت میکند.
وی همچنین درباره قیمتگذاری خودروهای تولید داخل خواستار تعیین قیمتها در حاشیه بازار شد و گفت: در گذشته خودروسازان تجربه مناسب و موفقی در زمینه قیمتگذاری در بازار آزاد داشتهاند و با این روند مشکلات موجود برطرف خواهد شد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: تاکنون ۲ هزار دستگاه خودرو سیتروئن C3 را پیش فروش کرده که تحویل مشتریان خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر عمدهترین مشکل ما در زمینه تاخیر خودرو در حوزه محصولات رنو است چون قبلا روزانه حدود ۵۷۰ دستگاه از خانواده رنو را تولید میکردیم و در حال حاضر این عدد به روزی حدود ۹۰ دستگاه کاهش پیدا کرده است. البته درخصوص سایر محصولات مدت زمان تاخیر کمتر از یک ماه است.
جهرودی درباره تلاش سایپا در زمینه اجرای الزامهای استانداردی هم گفت: تاکنون بسیاری از این موارد استانداردی در سایپا محقق شده است.