مرتضی سلیمی در گفتوگو با ایسنا، در مورد شماره امدادی ۱۱۲ جمعیت هلال احمر اظهار کرد: شماره ۱۱۲ شماره اختصاصی سازمان امداد و نجات است که در اکثر کشورها نیز این شماره فعال است و حتی بدون سیم کارت هم امکان برقراری تماس وجود دارد. حتی اگر فردی در جایی باشد که آنتن نداشته باشد هم امکان برقراری تماس با این شماره وجود دارد. خوشبختانه در تمام محورهای مواصلاتی کشور و در تمام ۱۳۷۰ پایگاه ما این امکان وجود دارد که تماسها با ۱۱۲ به نزدیک ترین پایگاه انتقال داده شود.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه در طول زمان یک ساله حدود ۵۰ میلیون تماس با این شماره امدادی گرفته شده است، افزود: از اول خرداد سال ۹۶ تا ۳۱ خرداد امسال ۴۸ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۹۹۸ تماس با شماره ۱۱۲ گرفته شده که به ترتیب بیشتر تماسها در استانهای تهران با ۸٫۶ درصد، فارس با ۷٫۱ درصد و مازندران با ۶٫۶ درصد کل تماسها گرفته میشود.
وی ادامه داد: از میان این تماسها ۷۷۶۳ مورد منجر به عملیات شده است. تماسهایی که شامل ۰٫۰۱ درصد کل تماسها است. تماسهای منجر به عملیات تماسهایی است که با اپراتور مرکز کنترل هدایت عملیات ارتباط برقرار میشود و نیروهای عملیاتی به حوادث مختلف اعم از ترافیکی، کوهستان، حوادث طبیعی مانند سیل و سیلاب و آواربرداری اعزام میشوند.
رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد ظرفیت پاسخگویی شماره ۱۱۲ گفت: در طول شبانه روز در هر شیفت ۱۰۰ نفر اپراتور پاسخگو هستند. در تهران هر شیفت با ۱۰ اپراتور و در سایر استانها نیز در هر شیفت ۳ نفر پاسخگو هستند.
سلیمی در مورد مزاحمتهای تلفنی که برای شماره های امدادی ایجاد میشود نیز اظهار کرد: بیشتر مزاحمتهایی که برای شماره ۱۱۲ صورت میگیرد، از سوی کودکان و افراد کم سن و سال است که به نظرم خانوادهها با آموزش و فرهنگسازی میتوانند در این رابطه کمک کنند تا این مزاحمتها انجام نشود و مطمئنا این کار میتواند در کاهش مزاحمتها نقش ایفا کند و ما هم میتوانیم در ارائه خدمات کار را سریعتر انجام دهیم.
وی در مورد برخی مزاحمتها که به دلیل امکان تماس بدون سیم کارت با ۱۱۲ رخ میدهد نیز گفت: اینکه احتمال داشته باشد برخی فروشندگان گوشی تلفن همراه برای تست گوشیها با این شماره تماس بگیرند وجود دارد و ما از هموطنان و فروشندگان درخواست میکنیم که از روشهای دیگری برای چنین کارهایی استفاده کنند؛ چرا که لحظهها در امداد و نجات حیاتی است و با اشغال شدن شماره برای چنین کارهایی ممکن است در نجات جان یک نفر خلل ایجاد کند.
رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه مزاحمت ها قابلیت پیگرد قضایی دارد، افزود: اگر مشخص شود که فردی عامدانه ایجاد مزاحمت کرده است پیگیری میشود و در قانون برای آن مجازات هم مشخص شده است.