2

فاش شد ؛ پشت پرده یک دربی عجیب ؛ استقلال می توانست پرسپولیس را ۶تایی کند اما …

  • کد خبر : 262617
  • ۱۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۴

یکی از ابهام برانگیز ترین دربی های تاریخ فوتبال به تقابل دو تیم استقلال تهران و پرسپولیس در سال ۱۳۷۰ بازمی گردد، در روزهایی که استقلال تهران فاتح آسیا شده بود و سرخ ها مسیری نزولی را طی می کردند.

یکی از ابهام برانگیز ترین دربی های تاریخ فوتبال به تقابل دو تیم استقلال تهران و پرسپولیس در سال ۱۳۷۰ بازمی گردد، در روزهایی که استقلال تهران فاتح آسیا شده بود و سرخ ها مسیری نزولی را طی می کردند.

با فاصله گرفتن افراد کلاسیک تاریخ فوتبال از رقابت های باشگاهی سال هاست که دیگر برخی مصلحت اندیشی ها به کنار رفته است و در میادین قدرت است که حرف اول را می زند، البته این بدان معنا نیست که در زمین بازی به طور کامل نتیجه مشخص می شود! خیر هنوز هم در خارج از زمین برخی اتفاقات موجب تغییر سرنوشت بسیاری از باشگاه ها می شود، اما این ماجرا در گذشته فوتبال ایران نمونه های بی شمار و بارزی دارد! در سالگرد تحقیر استقلال تهران به دستپرسپولیس با نتیجه ۶_۰ در دربی پایتخت، باز هم همان دربی مبهم سال ۱۳۷۰ به میان آمده است، دربی که از نگاه بسیاری کارشناسان می توانست حساب دو تیم را در عدد ۶ صفر کند! اما درخواست اسطوره پرسپولیسی ها به طور کلی روند این اتفاق را تغییر داد.

 

به اسفند سال ۱۳۷۰ باز می گردیم، به روزهایی که استقلال عنوان قهرمانی اش در آسیا را با ستارگانی چون احمدرضا عابدزاده، مهدی فنونی زاده، شاهین بیانی، فرشاد فلاحت زاده، عبدالعلی چنگیز، صادق ورمزیار، عبدالصمد مرفاوی، عباس سرخاب، رضا احدی، مجید نامجو مطلق میرشاد ماجدی، با هدایت منصور پور حیدری فقید به یدک می کشید و قدرت برتر و اول ایران محسوب می شد؛ آنها پس از برپایی مراسم قهرمانی شان در مرداد ۱۳۷۰ بزرگ ترین چالش خود را در قرار گرفتن برابر پرسپولیس در اسفند همان سال می دیدند! جایی که باید به مصاف علی پروین و شاگردانش می رفتند، مردی که به صورت همزمان هدایت پرسپولیس و تیم ملی را بر عهده داشت و عبور کردن از او کاری بسیار سخت تلقی می شد.

 

استقلالی ها در دربی ۱۳۷۰ و در همان ابتدای کار با دو گل خود لرزه بر تن پرسپولیس انداختند، پروین نگران روند عجیب بازی بود، هر یک حمله آبی ها با ستارگان فوق العاده آماده شان بوی گل می داد، زمان تسویه حساب فرا رسیده بود! قرار بود آن ۶ گل معروف در اینجا جبران شود، اما نگاه های معنی دار پروین به نیمکت استقلال به طور کلی روند را تغییر داد، در آن روزها حفظ حرمت اولین تاکتیک باشگاه ها بود..!

 

از این نقطه به بعد را با مرتضی فنونی زاده پیشکسوت پرسپولیس و شاگرد آن روزهای پروین سپری خواهیم کرد؛ ” بسیار بد ظاهر شده بودیم! استقلال به لحاظ فنی در شرایط بسیار بهتری قرار داشت، نمی توانستیم بازی را کنترل کتیم و علی آقا از بازی قطع امید کرده بود؛ دربین دو نیمه به قسمت سرویس های بهداشتی رفتم، بازیکنان ناراحت بودند، می دانستیم که نیمه ای بدتر در انتظارمان است و احتمالا ۶ گل را دریافت می کنیم.. در سرویس ها بودم که صدای علی آقا را شنیدیم! او جمله ای به کار برد که مرا عصبانی و خجالت زده کرد.. او به کادر استقلال می گفت: مراعات حال مرا کنید! علی آقا از آنها خواسته بود که بازی را با همان ۲ گل پایان دهند و تا پایان بازی به صورت کاملا واضح منصور پورحیدری فقط دستور به حفظ توپ داده بود و گلزنی را برای بازیکنان ممنوع کرده بود.

 

استقلالی ها هنوز هم مدعی اند که ۴ گل دیگر از پرسپولیس طلب دارند و روزی آن را جبران خواهند کرد! این ادعای آنها به حق هم می تواند باشد، شاید امروز آنها در عدد ۶ با پرسپولیس برابر بودند، اما قطعا احترامی از سوی منصور پورحیدری فقید نصیب آنان شد که تاریخ نمی داند با چه ادبیاتی از آن سخن بگوید؛ صرف نظر از انتقام برای حفظ آبرو و احترام دوستی قدیمی!

ورزش ۱۱

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=262617

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر