3

تصویب CFT چه اثرات اقتصادی دارد؟/پایان دلالی‌های تجاری و آغاز گشایش‌های ارزی

  • کد خبر : 265818
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۸:۲۷

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل می‌گوید: یک بخش از تجارت بین‌الملل بحث روابط مالی، دریافت‌ها و پرداخت‌ها است که اکنون برای کشور ما نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در این زمینه پر رنگ است. تصویب لایحه CFT و اجرایی شدن آن به از بین بردن دلالیسم در تجارت‌ بین‎الملل ما کمک خواهد کرد.

تصویب CFT چه اثرات اقتصادی دارد؟/پایان دلالی‌های تجاری و آغاز گشایش‌های ارزی

نمایندگان ملت دقایقی پیش با ۱۴۳ رای موافق یکی از لوایح چهارگانه FATF موسوم به CFT را تصویب کردند. البته هنوز باید منتظر نظر شورای نگهبان در خصوص اجرایی کردن این لایحه بود.

به گزارش تجارت‌نیوز، از مدت‌ها پیش بحث تصویب یا عدم تصویب این لایحه در مجلس مخالفان و موافقان جدی داشت. به طوری که امروز نیز در صحن علنی مجلس شاهد تنش‌هایی بین آنها بودیم. اما فارغ از این مسائل، موضوعی که برای اقتصاد کشور در اولویت بوده این است که تصویب این لایحه تا چه حد می‌تواند بر روی اقتصاد کشور خصوصا در عرصه مبادلات تجاری اثرگذار باشد؟

کمیل طیبی، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با تجارت‌نیوز از تاثیر مثبت تصویب این لایحه بر تجارت بین‌الملل کشور و حذف دلالیسم در این حوزه سخن می‌گوید.

طیبی در این زمینه می‌گوید: چون این موضوع (CFT) به مبحث شفاف‌سازی در تجارت ارتباط دارد، بنابراین ما را به سمت یک بازار آزادتر و شفاف‌تر هدایت خواهد کرد. در واقع ما می‌توانیم در چارچوب تجارت آزاد فعالیت داشته باشیم. همچنین به همکاری‌های منطقه‌ای ما در عرصه تجاری کمک بسیاری خواهد کرد. چرا که شفافیت مالی در روابط تجاری به وجود خواهد آمد.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی، اجرایی شدن این لایحه موجب گشایش‌های ارزی برای واردات و دریافتی‌های ناشی از صادرات خواهد شد. یک بخش از تجارت بین‌الملل بحث روابط مالی، دریافت‌ها و پرداخت‌ها است که اکنون برای کشور ما نقش واسطه‌ها و دلال‌ها در این زمینه پر رنگ است. تصویب این لایحه و اجرایی شدن آن به از بین بردن دلالیسم در تجارت‌ بین‎الملل ما کمک خواهد کرد.

وی می‌افزاید: در واقع در عرصه تجارت‌ بین‌الملل کشور نقش واسطه‌ای و دلالی را از بین خواهد برد. به ویژه در این شرایط که کشور تحت تحریم است. بنابراین باعث می‌شود که فعالیت‌های تجاری ما بدون نقش دلال‌ها و واسطه‌ها صورت گیرد و شفاف‌تر شود.

این اقتصاددان ادامه می‌دهد: در هر صورت تصویب این لایحه اثر مثبتی بر روی روابط تجاری خواهد گذاشت. اثر مثبت بر روابط تجاری به معنای این است که روابط مبادله به نفع ما خواهد شد. وقتی که رابطه مبادله به نفع ما شود، موجب تقویت ریال خواهد شد. وقتی که اعتماد به ریال تقویت شود، قطعا اثرات مثبتی بر روی قیمت دلار خواهد گذاشت و به نظرم همین امروز اثرات مثبتی را در زمینه کاهش قیمت ارز خواهد گذاشت. به طور کل به نظرم می‌تواند تا حدودی جلوی التهاب در بازار ارز را بگیرد.

وی در پایان می‌گوید: از جنبه کارشناسی اقتصاد بین‌الملل چیزی که مهم به نظر می‌رسد سهم اقتصاد ایران در اقتصاد جهانی است که باید بالا برود. اگر قرار باشد موضوع FATF به حالت تعلیق دربیاید، به نوعی دچار خود تحریمی شده‌ایم. بنابراین ما باید تلاش کنیم که سهممان را از تجارت‌ بین‌الملل بالا ببریم.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=265818

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر