5

اختصاصی/ ترسناک ترین و قدیمی ترین پل معلق ایران معروف به پل میرتقی خلخال+تصاویر

  • کد خبر : 266425
  • ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

روستای پیرتقی که در نزدیکی پل قرار دارد، تنها یک خانوار ساکن دارد و پیش از این، مورد استفاده پژوهشگرانی بود که برای مطالعه و احداث سد در پایین دست این رودخانه به منطقه سفر می‌کردند. هنگام عبور از پل توجه داشته باشید که فاصله‌ی بین افراد روی پل باید حداقل ۱۰ متر باشد. با رعایت نکات ایمنی می‌توانید اطمینان داشته باشد که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

به گزارش خبرنگار افق نیوز / پل معلق پیر‌تقی تنها یکی از دیدنی‌های بی‌شمار استان اردبیل است که در دره‌های عمیق و زیبای شهر هشتجین در شهرستان خلخال واقع شده است و محل اتصال دو رودخانه گیوی چای و قزل اوزن است. عبور از روی دره‌های عمیق با تکان‌هایش شدید این پل قطعاً یکی از هیجان انگیزترین لحظات را برای شما به وجود می‌آورد. روستای پیرتقی که در نزدیکی پل قرار دارد، تنها یک خانوار ساکن دارد و پیش از این، مورد استفاده پژوهشگرانی بود که برای مطالعه و احداث سد در پایین دست این رودخانه به منطقه سفر می‌کردند. هنگام عبور از پل توجه داشته باشید که فاصله‌ی بین افراد روی پل باید حداقل ۱۰ متر باشد. با رعایت نکات ایمنی می‌توانید اطمینان داشته باشد که هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.

این پل، درست شبیه تصویرهایی است که از پل‌های خطرناک دنیا دیده‌اید. بلند و طولانی با طناب‌هایی که چوب‌های لرزان را کنار هم نگه‌داشته و از روی دره‌های عمیق می‌گذرد. برای گذر از این پل باید مقدار زیادی دل و جرات، کفش کوه‌پیمایی ساده، لباس فصل و ترجیحاً کاپشن بارانی همراه داشته باشید. سالانه عده زیادی برای بازدید از این پل هیجان انگیز به شهر هشتجین می‌آیند. در اینجا مختصراً شهر هشتجین را معرفی می‌کنیم. راحت‌ترین مسیر رفتن به این محل این است که از خلخال به سمت سه راه سرچم حرکت کنید بعد از گذاشتن از شهر کیوی و سه راه فیروز آباد ۱۲ تونل پیش روی شماست که بین تونل ۹ و ۱۰ سمت راست یک قهوه‌خانه موجود است که یک جاده خاکی در کنارش موجود است.

آن جاده خاکی را حدود ۳۰۰ متر با ماشین طی کنید. درختی را در کنار چشمه‌ای خواهید دید .آنجا می‌توانید ماشین خود را پارک کرده و باقی مسیر را پیاده بروید. اگر برای دیدن پل پیرتقی رفتید حتماً از چشمه‌ی آب معدنی پیرتقی نیز دیدن کنید. در مسیر خاکی پیر تقی یک پل سیمانی ماشین‌رو قرار گرفته و بعد از آن، دو درخت بزرگ در کنار هم بر سر راه قرارگرفته‌اند. دقیقا در پایین دست آن دو درخت بزرگ و در میان علف‌های روییده شده ۲ چشمه در کنار هم قرار دارند که چشمه‌های آب معدنی پیرتقی هستند. این چشمه‌ها بهترین استراحتگاه طبیعی است که بعد از یک تجربه‌ی به یاد ماندنی خستگی خود را می‌توانید در آنجا برطرف کنید.
دیدنی‌های هشتجین

۱.قله آق داغ

۲.جنگل‌های روستاهای نوده، آق سو، چنارلیق، کیوی زاویه، قره تکان

۳.آبشارهای نوده.

۴.زیارتگاه و آرامگاه شیخ محمد قریشی در هشجین و سید احمد معراجی در اسبو و آرامگاه شیخ کشف‌الدین در روستای دایوکندی.

۵.ییلاق‌های کلکی، سویودلی، پنبه لکه و قنشرسوکن برندق

۶.حاشیه رود قزل اوزن که راه اصلی اردبیل به آزاد راه زنجان میانه در ناحیه سرچم متصل می‌گردد از حاشیه این رود عبور می‌نماید.

۷.باغات روستای نمهیل، برندق، گهراز.

۸.روستای (ماسوله‌ای شکل) کزج که جزو روستاهای هدف گردشگری استان بوده و جزو ۱۰ روستای دارای بافت باارزش معماری در ایران است.

۹.چشمه‌های آب گرم (ایستی سو).

۱۰.حاشیه قزل اوزن به طول ۹۰ کیلومتر از منطقه خورش رستم می‌گذرد و مکانی برای ماهیگیری، قایق‌سواری، کشاورزی است.

۱۱.آرامگاه آقا میر جعفر در روستای سادات گهراز
قله آق‌داغ و آبشار‌های هشتجین را حتماً ببینید

ارتفاع قله‌ی آق‌داغ به ۳۳۰۳ متر می‌رسد و به عنوان دومین کوه بلند استان اردبیل شناخته می‌شود. دامنه‌های این کوه را گل‌های خودرو، ریحان و آویش‌های کوهی پوشانده‌اند و از فراز آن جنگل‌های نوده، آق سو، چنارلیق، کیوی زاویه و قره تکان دیده می‌شوند. آق داغ که به معنای کوه سفید است، به دلیل وجود سنگ آهک به رنگ سفید درآمده است. البته اهالی منطقه این کوه را با نام‌های دیگری هم می‌نامند. هاججا داغ به معنای کوه دو شاخه یکی دیگر از نام‌های این کوه است. همچنین به دلیل وجود مقبره‌ای به نام امام زاده سلطان سید محمود، این کوه را امازادا داغی هم می‌نامند.در ارتفاع حدوداً ۲۱۰۰ متری این کوه چشمه‌ای جاری است که آب گوارایی دارد و مردم محلی معتقدند آب آن باعث هضم سریع غذا شده و برای سلامت دستگاه گوارش مفید است.

معروف‌ترین و دیدنی‌تری آبشار هشتجین آبشار نوده است که در ۴ کیلومتری شرق روستایی با همین نام قرار دارد. روستای نوده که از توابع خورش رستم است، تا هشتجین ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و در دامنه جنوبی کوه آق داغ قرارگرفته است. ارتفاع آبشار حدود ۳۰ متر است که از میان صخره‌ای سنگی به پایین می‌ریزد.. اگر اهل تفریحات بیشتر مثل قایق سواری و ماهیگیری هم هستید، می‌توانید به حاشیه رود قزل اوزن بروید که به طول ۹۰ کیلومتر از منطقه خورش رستم می‌گذرد و بهترین مکان برای ماهیگیری، قایق سواری و… است.

خبرنگار : وصی اله محمودی

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=266425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر