3

طرح دوفوریتی تعویق ادغام وزارت‌خانه‌ها در دوسال آینده از دستور کار مجلس خارج نشده است.

  • کد خبر : 2684
  • ۳۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۵

علیرضا زاکانی با اشاره به سخنان یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس مبنی بر منتفی شدن طرح ممنوعیت ادغام وزارت خانه ها در دو سال آینده گفت: این طرح از دستور کار خارج نشده است و در کار گروه مشترک دولت و مجلس که در راستای برسی ادغام وزارت خانه ها تشکیل شده است در […]

علیرضا زاکانی با اشاره به سخنان یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس مبنی بر منتفی شدن طرح ممنوعیت ادغام وزارت خانه ها در دو سال آینده گفت: این طرح از دستور کار خارج نشده است و در کار گروه مشترک دولت و مجلس که در راستای برسی ادغام وزارت خانه ها تشکیل شده است در حال بررسی و کار کارشناسی است.

نمانیده تهران در مجلس افزود: کارگروه مشترک دولت و مجلس به دنبال این است تا به حد اعتدال در خصوص ادغام وزارت خانه ها برسد و سپس این طرح را در دستور کار قرار دهند.

افق – مهر:گفتنی است پیش از این حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرده بود با توجه به توافقات کمیته مشترک دولت و مجلس برای ادغام برخی از وزارتخانه ها، بررسی طرح تعویق ادغام وزارتخانه ها که با ۲۰۰ امضا تهیه شده بود منتفی شد.

درپی تصمیم رئیس جمهور برای برکناری همزمان ۳ وزیر و ادغام ۸ وزارتخانه اقتصادی در یکدیگر و تشکیل ۴ وزارتخانه پیش از تدوین شرح وظایف وزارتخانه های جدید، مشکلات در مسیر قانونگذاری و احتمال طولانی شدن روند ادغامها موجب شده نمایندگان مجلس یکشنبه هفته گذشته طرحی دو فوریتی را با ۲۰۰ امضا برای تعویق ادغامها به مدت ۲ سال برای بررسی کارشناسی بیشتر تهیه کنند ، اما ارائه و بررسی این طرح به رایزنی نمایندگان با دولت بویژه مذاکرات رئیس مجلس با رئیس جمهور موکول شد که تا کنون این جلسات تشکیل نشده است.

ماده ۵۳ قانون برنامه پنجم دولت را مکلف کرده است که دولت تا پایان سال دوم اجرای برنامه ، تعداد وزارتخانه ها را از ۲۱ به ۱۷ برساند .  به کفته نمایندگان شاخص اقتصادی مجلس هدف از این ماده کوچک سازی وزارتخانه های بزرگ در مدت دو سال و ادغام وزارتخانه های کوچک مرتبط درپی تصویب شرح وظایف وزارتخانه های جدید درپی بررسی های کارشناسانه بوده است .
با این حال دولت در هفته های اخیر با اعلام اجرای این ماده وزیران سه وزارتخانه نفت ، صنایع و رفاه را عزل و از تعیین وزیر راه درپی اتمام مهلت قانونی سه ماهه خودداری کرد و اعلام نمود که این وزارتخانه ها به ترتیب در وزارتخانه های نیرو ، بازرگانی کار و مسکن ادغام شده اند.
این شیوه ادغام بدون تصویب قوه مقننه از سوی مجلس و شورای نگهبان غیر قانونی خوانده شد و شورای نگهبان لایحه دولت و مصوبه مجلس در خصوص نخستین ادغام مبنی بر تشکیل وزارت زیربنایی با ادغام وزارتخانه های راه و مسکن و همچنین ارتباطات که توسط مجلس به این مصوبه افزوده شد را مغایر اصل ۱۳۳ قانون اساسی خواند.
دولت در لایحه خود خواستار رای اعتماد مجلس به وزیر پیش از تدوین شرح وظایف وزارتخانه شده بود. با اعلام نظر شورای نگهبان و تاکید بر ضرورت تدوین شرح وظایف وزارتخانه های جدید به نظر می رسد روند ادغامها ، حتی در صورت بررسی همزمان ماه ها به طول بیانجامد.
بنا بر این گزارش در حال حاضر علاوه بر ۴ وزارت خانه کلیدی و اقتصادی کشور که بدون وزیر اداره می شود و هفته ها از پایان مهلت قانونی تشکیل وزارت ورزش و جوانان و وزیر آن می گذرد، همچنین وزیران سه وزارتخانه بازرگانی ، کار و مسکن مسئولیت سرپرستی وزارتخانه های بی وزیر را علاوه بر اداره وزارتخانه های پر مشغله خود برعهده دارند .
لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=2684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر