تهیهکننده سینما و تلویزیون گفت: عوامل سینما و تلویزیون به پیشینهکاری تهیهکننده توجه کنند تا به مشکل مالی نخورند.
محسن علیاکبری در گفتگو با خبرنگار حوزه رادیو و تلویزیون گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، ضمن تأکید بر ایجاد تعامل میان بازیگر و تهیهکننده متذکر شد زمانی که چند بخش از مبلغ قرارداد یک بازیگر پرداخت شده و تنها بخشی از آن باقی مانده؛ با توجه به شرایط اقتصادی کشور بهتر است بازیگر نیز مراعات حال طرف اول قرارداد را بکند. بازیگران و عوامل باید با سعه صدر بیشتری برخورد کنند تا به نتیجه زحمات یک گروه و خودش لطمهای وارد نشود.
تهیهکننده سریال «نردبام آسمان» با بیان اینکه بحث ارتباط و اعتماد طرفین (بازیگر و تهیهکننده) چه در سینما و چه تلویزیون در رقم نخوردن این گونه اتفاقات بسیار مهم است، اظهار کرد: اگر این تعامل به درستی برقرار شده باشد، بقیه مسائل حاشیه است. بازیگری که بخش زیادی از پروژه را بازی کرده و میداند نهتنها سازمان صدا و سیما ، بلکه کشور دچار رکود مالی است؛ میپذیرد که باقی مانده دستمزد نیز دیر یا زود پرداخت خواهد شد. در حقیقت او اطمینان میکند و تهیهکننده نیز با صداقت، پاسخ اعتماد او را خواهد داد. این یک رابطه تعاملی و مثبت است که هیچگاه حاشیهسازی را به دنبال نخواهد داشت.
وی بیان کرد: نباید فکر کنیم که اگر چک بخشی از دستمزد بازیگر یا عوامل با تأخیر پرداخت شد، این افراد کارشان را رها میکنند؛ این طور نیست. این افراد عاشق کارشان هستند و همه با علاقه قرارداد میبندند و در قرارداد نیز همه چیز کاملاً مشخص است.
علیاکبری پیرامون شرایط مطرح شده در قراردادهای جاری نیز گفت: در قراردادهایی که من با تمامی عوامل یک پروژه منعقد میکنم نیز آمده است که اگر سرمایهگذار، سازمان و … نتوانستند منابع مالی پروژه را به موقع تأمین کنند طرف مقابل باید زمانی را تحمل کند. البته اگر این پرداخت نکردن، طول بکشد و مثلاً آن فرد ۶ ماه دستمزد نگرفت مجبور به تحمل شرایط نیست، خیر. قطعاً وقتی من به عنوان تهیهکننده خودم را به جای آن فرد میگذارم، مشکل را درک میکنم و انتظار بیجا از طرف مقابل نخواهم داشت؛ در حقیقت این مسئله یک تعامل دو جانبه است که نیاز به اعتماد طرفین به یکدیگر دارد.
تهیهکننده فیلم «کتاب قانون» افزود: وقتی ارتباط به درستی شکل گرفته باشد و بازیگر یا سایر عوامل به صداقت تهیهکننده ایمان داشته باشند چنین مشکلی پیش نمیآید. آنان باید مطمئن شوند که تهیهکننده، منابع مالی پروژه را در جایی به جز ساخت آن سریال یا فیلم مصرف نکرده است. این گونه واکنشها مربوط به مواقعی است که بازیگر یا هر یک از عوامل کار، در چند سریال سازمان مشغول است؛ اگر در سایر پروژهها دستمزدش به موقع پرداخت شده باشد، به این نتیجه میرسد که منابع مالی از سوی تلویزیون و سازمان و … به موقع تأمین میشود و تنها همین یک پروژه است که دستمزد را پرداخت نکرده است. طبیعی است که یک حرکت غیرارادی انجام میدهد که شاید حرکتی منفی هم تعبیر شود.
وی پیرامون وظایف متقابل تهیهکننده و بازیگر نسبت به یک پروژه اظهار کرد: اگر این اعتماد شکل گرفته باشد، بازیگر به خاطر علاقهای که به گروه و کار خود دارد سخت نمیگیرد چون به این باور رسیده که به خواستههای به حق خود میرسد. همچنین تهیهکننده با یک تعامل مناسب همه سعی خود را میکند تا هر یک از اعضای گروه (و نهتنها بازیگر) به رضایتی مناسب دست یابند. خود من به عنوان تهیهکننده در مواردی دست به تهیه پول از طریق فروش خانه، ماشین و … زدهام چون درک کردهام آن عضو پروژه نیاز مالی دارد و من هم به عنوان مسئول مستقیم باید مشکلش را حل کنم چون ایمان دارم صادقانه برخورد شده؛ ولی وقتی هیچ حرکتی از جانب من صورت نگیرد و ارتباط معنوی هم برقرار نشده باشد، باید به بازیگر هم این حق را داد چون هر انسانی ممکن است در این شرایط یک تصمیم عجولانه بگیرد که تبعات منفی آن زیاد است.
تهیهکننده فیلم «مریم مقدس» یادآور شد: به نظر من در مرحله اول هر چه این ارتباط صادقانهتر باشد در کم شدن عوارض این چنینی مؤثر است و سپس شرایط حرفهای قرارداد باید مورد توجه قرار گیرد. در قراردادها معمولاً مطرح می شود که اگر منابع مالی از سوی سازمان به موقع پرداخت نشد طرف دوم هم مراعات حال طرف اول قرارداد را بکند. من تا امروز در سریالهایی که کار کردم مقادیر سنگینی بدهی به عوامل دارم، اما عاشقانه هر روز صبح تا شب کار میکنند و هیچ موقع بحثی نبوده چون میدانند اگر پولی واریز شود اولویت اول من پرداخت دستمزد آنهاست و وظیفه ای که نسبت به آنها دارم برایم مهم است و اولویت دارد.