3

جاذبه های گردشکری مشهد

  • کد خبر : 269130
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۵

دریاچه چشمه سبز

جاذبه های گردشکری

همانطور که گفتیم در این مطلب می خواهیم درباره جاذبه های مشهد صحبت کنیم، دریاچه چشمه سبز هم یکی از همین جاذبه ها است که در استان خراسان رضوی قرار دارد و در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه بینالود در ۵۰ کیلومتری غرب مشهد واقع شده است. این دریاچه کوهستانی که ارتفاع آن در ۲۵۰۰ متری سطح دریا واقع شده وسعت زیادی دارد و از آب آن برای آبیاری باغ ها و زمین های کشاورزی اهالی این منطقه بهره می برند.

مجموعه کوهسنگی

دومین پارک بزرگ مشهد بعد از پارک ملت مجموعه کوهسنگی است که در لیست جاذبه های مشهد در تور مشهد قرار می گیرد و در جنوب غربی این شهر نیز واقع است. پارک کوهسنگی در حاشیه کوه ‌هایی مرتفع ایجاد شده و از قدیمی ‌ترین روستاهای مشهد است. این منطقه یکی از محبوب ترین تفریحگاه های شهر مشهد است و دارای شهر بسیاری است چرا که یکی از شاهان ایران به شاه عباس در این منطقه تاج گذاری کرده است. این پارک تلفیقی از آب، سنگ و سرسبزی و نور است. ساختمان موزه‌ بزرگ خراسان، با الگوبرداری از معماری کاخ کلات نادر، جلوه زیبایی به این مجموعه داده است.

پارک طبیعی هفت حوض

مشهد را اکثر افراد به حرم امام رضا (ع) می شناسند اما غافل از این که این شهر پر از جاذبه های گردشگری است که هر کدام می توانند به عنوان یک قطب گردشگری در این شهر تبدیل شوند. پارک طبیعی هفت حوض نیز یکی از همین جاذبه های مشهد است است که در دل کوه های خلج جای گرفته است. این منطقه در ۷ کیلومتری مشهد قرار دارد و دارای هفت حوض می باشد.

به منظور دسترسی به این منطقه بعد از وارد شدن به شهرک سیدی و جاده خلج و طی کردن حدود ۳ کیلومتر از جاده، به یک دوراهی می‌رسید. باید جاده اتوبان و آسفالت سمت چپ را ادامه دهید تا به میدانی برسید. اگر قصد سفر به این منطقه را دارید باید بعد از رسیدن به این میدان اتومبیلتان را پارک کنید و حدود ۲ کیلومتر از مسیر را پیاده طی کنید تا به «هفت حوض» برسید. سفر باتو پیشنهادات مناسبی برای تور ارزان مشهد دارد.

باغ گیاه‌ شناسی

باغ گیاه شناسی مشهد شاید بتوان گفت یکی از برترین جاذبه های این شهر است چرا که از بخش های متنوعی تشکیل شده و در آن می توانید مجموعه گیاهی منطقه رویشی ایران، مجموعه آربراتوم و سیستماتیک گیاهی، باغ میوه های بومی ایران، مجموعه گیاهی سوزنی برگان، مجموعه نمایشی باغ صخره ای و … را مشاهده کنید. این باغ به منظور حفظ و نگهداری گیاهان و داشتن یک بانگ ژن زنده گیاهی در این شهر ساخته شده است. این باغ در بلوار جمهوری اسلامی، حد فاصل چهارراه مقدم و میدان غدیر واقع است.

 

پارک و شهربازی ملت مشهد

 

یکی دیگر از محبوب ترین جاذبه های گردشگری مشهد پارک و شهربازی ملت است. پارک ملت مشهد یکی از قدیمی ترین و بزرگترین پارک های شهر مشهد به حساب می آید که از جاهای دیدنی پربازدید مشهد است. این پارک دارای امکاناتی مثل مسجد، شهربازی، میدان های ورزشی، کتابخانه، استخر شنا و مجتمع فرهنگی-هنری امام رضا میباشد. اولین شهربازی مشهد که در کشور نظیر ندارد در قسمت شرقی پارک  قرار دارد.علاوه بر این، هجدهمین چرخ و فلک مرتفع جهان و همچنین بزرگترین و مرتفع ترین چرخ و فلک در خاورمیانه که ارتفاع آن ۸۰ متر است در شهربازی پارک ملت مشهد می باشد. تور لحظه آخری مشهد را از دست ندهید.

 

پارک جنگلی وکیل آباد مشهد

 

یکی دیگر از جاهای دیدنی مشهد پارک های وسیع و قدیمی مشهد پارک جنگلی وکیل آباد می باشد که در جنوب غربی مشهد واقع شده و با بلوار عریض و زیبای وکیل آباد به میدان آزادی میرسد. پارک جنگلی وکیل آباد در سال ۱۳۴۸ توسط مالک آن، حسین آقای ملک  به صورت رسمی وقف استفاده عموم گشت. این پارک قدیمی با پستی و بلندی های طبیعی و درختان کاج و چنار و رودخانه ی فصلی و استخرها و جایگاه های استراحت  مسافران از گذشته های دور به عنوان یکی از مراکز ییلاقی حاشیه مشهد مورد توجه بوده است. باغ وکیل آباد مشهد دارای شهر بازی بسیار بزرگی به نام کوهستان پارک شادی با انواع و اقسام وسایل تفریحی و باغ وحش می باشد. باغ وحش وکیل آباد، تنها باغ وحش مشهد و خراسان رضوی می‌باشد که  این باغ وحش دارای حیوانات گوشتخوار و علف خوار، آبزی، خزندگان و پرندگان میباشد

 

روستا و غار مغان مشهد

 

برای رسیدن به روستا و غار مغان مشهد باید از جاده کوهستانی پرپیچ و خمی که در جنوب مشهد و کوه خلج شروع می شود ‌عبور کرد و به روستا و غار مغان مشهد رسید.غار مغان متعلق به دوران دوم زمین شناسی است و قدمت آن از البرز و دماوند بیشتر است. کف مرمرین غار مغان در اغلب جاها مرطوب و لغزنده می باشد.این غار دارای دهلیزها و راههای پر پیچ و خم گوناگونی است که در صورت عدم آشنایی با محیط احتمال گم شدن بالاست. از سقف این غار زیبا ستونهای استالاکتیت (Stalactite) و استالاگمیت (Stalagmite) که از جنس آهکی هستند آویزان است و منظره بسیار جالبی را به ساخته اند. در درون غار چشمه آبی وجود دارد که علاوه برزلالی و گوارایی آن، بسیار سرد است. درون این غار چاههای مختلفی نیز وجود دارد که عمق یکی از این چاه‌ها ۲۵ متر می‌باشد، درون بعضی از آنها خفاش‌هایی نیز زندگی می‌کنند، همچنین در این غار پرتگاهی به عرض ۳۵ سانتیمتر وجود دارد. پیشنهاد ما اینست که در تور زمینی مشهد خود حتما سری هم به غار مغان بزنید.

 

موزه نادری

 

موزه نادری در شهر مشهد واقع شده است. این بنا به منظور یاد بودی از نادر شاه افشار و معرفی آثار تاریخی و ادوات جنگی آن دوره می باشد. در قسمت اصلی بنا، دو تالار به مجاورت یکدیگر برای نمایش آثار، ساخته شده است. آرامگاه نادرشاه بنایی است در مجموعه باغ موزه نادری در شهر مشهد که به یادبود نادرشاه افشار در سال ۱۳۴۲ توسط هوشنگ سیحون طراحی و ساخته شد و با حضور محمد رضا پهلوی به همت انجمن آثار ملی ایران در باغ نادری بازگشایی شده‌است. این موزه هم اکنون تحت مدیریت سازمان میراث فرهنگی اداره می‌شود. همچنین در گوشه شمالی آرامگاه نادر، آرامگاه محمد تقی خان پسیان سردار خراسان قرار دارد.

 

موزه آستان قدس رضوی

آستان قدس رضوی یکی از مجموعه‌های بزرگ موزه‌ای در ایران است که بناهای تاریخی آن جلوه گر شش قرن تزئینات و معماری دوره اسلامی و اشیای تاریخی آن نشان دهنده انواع هنرها و صنایع دستی ساخته شده طی ده قرن گذشته می‌باشد. در حال حاضر موزه‌ های آستان قدس در چهار ساختمان مستقر هستند و اشیای به نمایش درآمده در آن‌ها شامل آثار تاریخی حرم مطهر و میراث آستان قدس، اشیای وقف و اهدا شده، همچنین اشیای خریداری شده برای تکمیل مجموعه‌ها می‌باشد.نمایش آثار در این گنجینه‌ها موجب گسترش سنت حسنه وقف و اهدای اشیای بسیاری توسط زائران و مجموعه داران بااخلاص، در سال‌های اخیر به آستان قدس رضوی، و در نتیجه توسعه موزه‌ها شد.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر