4

تخریب باغ «اراج» در شمال تهران/شهرداری پاسخگو باشد

  • کد خبر : 269578
  • ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱

رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره تخریب باغ اراج تذکر داد. به گزارش افق نیوز/ زهرا صدراعظم نوری،رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره تخریب باغ اراج تذکر داد. وی ادامه داد: حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران به عنوان یکی از رویکردهای اساسی […]

رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره تخریب باغ اراج تذکر داد.

تخریب باغ «اراج» در شمال تهران/شهرداری پاسخگو باشد

به گزارش افق نیوز/ زهرا صدراعظم نوری،رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره تخریب باغ اراج تذکر داد.

وی ادامه داد: حفظ و صیانت از باغات و فضای سبز شهر تهران به عنوان یکی از رویکردهای اساسی شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم است. از همین روی شورای اسلامی شهر تهران در اسفند ۱۳۹۶ توقف صدور پروانه و ساخت و ساز در باغات را به تصویب رسانید و همواره به دنبال تسری این نگاه به سطوح مختلف تصمیم‌گیری و اجرایی بوده است.

رئیس کمیسیون سلامت،محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران بیان کرد: علی‌رغم وجود این رویکرد صریح در شورای شهر تهران، بعضاً شاهد رویه‌های گذشته در سطح مناطق هستیم. به عنوان نمونه یکی از لکه‌های بزرگ باغ شمال شرق تهران موسوم به باغ اراج است.

به گفته نوری، باغ اراج با مساحت ۲۹ هزار مترمربع در محله اراج وجود داشته که پهنه آن G111 بوستان عمومی است. در سال ۱۳۹۴ این باغ ابتدا توسط سوءاستفاده‌گران خشک شد و در یک حادثه مشکوک، آتش‌سوزی گسترده‌ای در این باغ رخ داده است. این آتش‌سوزی که بیش از هزار اصله درخت این باغ را از بین برده است به قدری گسترده بوده که منطقه شمالی تهران را تحت‌الشعاع قرار داد و طبق برآورد اولیه ۸۰ درصد باغ سوزانده شده است.

وی ادامه داد: به دلیل این آتش‌سوزی دادستان تهران و شورای حفظ حقوق بیت‌‌المال به عنوان مدعی‌العموم به این پرونده ورود کرده و کمیسیون ماده هفت قانون حفظ و گسترش فضای سبز ضمن اعمال ماده ۴ قانون (تعقیب قضایی مالکین) تبصره یک ماده ششم (تبصره ملک از طریق دادگاه) و ۸۵ میلیارد تومان خسارت و جهت احیا باغ، غرس ۵ هزار اصله درخت را برای این ملک رأی صادر کرد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: با وجود اینکه پرونده به دلیل مالکیت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و بهره‌برداری اوقاف در دادگاه ویژه روحانیت مفتوح بوده اما پیگیری مؤثر توسط شهرداری وقت منطقه صورت نگرفته است. حتی شهرداری منطقه طرح تغییر کاربری این باغ از بوستان عمومی به برج را تهیه و در سال جاری به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرد.

وی بیان کرد: کمیسیون ماده ۵ نیز با توجه به عدم تدوین ضوابط ساخت و ساز در باغات در جلسه ۵۷۹ مرداد ماه سال جاری، رأی به عدم موافقت با طرح پیشنهادی را صادر می‌نماید. اما با وجود عدم امکان صدور پروانه برای باغات، شهرداری منطقه در مهر ماه مجوز دیوارکشی برای این باغ صادر و در آبان ماه نیز مجوز گودبرداری ۳۰ درصد را صادر کرد.

نوری افزود: با توجه به رویکرد شورای اسلامی شهر تهران موارد زیر به شهرداری تهران و سایر نهادهای ذیربط جهت تذکر اعلام می شود، چرا تاکنون دادگاه عمومی و انقلاب تهران و شورای حفظ حقوق بیت‌المال وضعیت این ملک و املاک مشابه را مشخص ننموده است؟ اداره کل حقوق شهرداری تهران تاکنون چه اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه داد: توافقات صورت گرفته به صورت مبهم و غیرشفاف مالکین و شهرداری، سبب از بین رفتن پیگیری استیفای حقوق شهر گردیده و هیچ گونه برخوردی با متخلفین صورت نپذیرفته است. شهرداری تهران جهت حصول نتیجه اعمال تبصره یک در یک سال گذشته چه اقدام مؤثری انجام داده است؟ چرا با وجود مفتوح بودن پرونده این ملک در دادستانی تهران، منطقه مربوطه طرح توجیهی صدور پروانه به کمیسیون ماده ۵ ارسال نموده و پیگیر ساخت و ساز در این باغ و تغییر کاربری آن است؟ شهرداری منطقه به چه استنادی و چرا بدون صدور پروانه مجوز گودبرداری ۳۰ درصد سطح اشغال را صادر نموده است؟ بازرسی شهرداری تهران چرا تاکنون در خصوص این ملک گزارشی ارائه ننموده و از این اقدامات جلوگیری ننموده است؟ چرا در دوره جدید مدیریت شهری طرح‌های تغییر کاربری پهنه‌های فضای سبز به کمیسیون ماده ۵ ارسال گردیده و با وجود کمبود فضای سبز شهر تهران همچنان میل به بارگذاری و تخریب فضای سبز در کمیسیون ماده ۵ وجود دارد؟

فارس

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=269578

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر