2

ایران توانایی مقابله با بحران‌ها و فشارها را دارد.

  • کد خبر : 27046
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۵:۳۲

غرب به خوبی می‌داند که اگر وارد جنگ در منطقه شود، تر و خشک با هم می‌سوزد.

“علی اکبر صالحی”، وزیر خارجه کشورمان با روزنامه لبنانی الاخبار درباره آخرین تغییر و تحولات منطقه و نیز سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران درباره برخی موضوعات و قضایای منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

وی اقدام غرب در تحریم نفتی ایران را “سیاستی اشتباه” خواند و تاکید کرد که ایران توانایی مقابله با بحران‌ها و فشارها را دارد.

صالحی امنیت تنگه هرمز را متعلق به همه کشورهای منطقه دانست و گفت : این پذیرفته نیست که کشورهایی خارج از منطقه بیایند و مشخص کنند که چه طرف‌هایی از امنیت این تنگه استفاده کنند. من به برادرانمان در منطقه توصیه می‌کنم که با همکاری یکدیگر استقرار و امنیت را در خلیج فارس برقرار کنیم.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین از موضع اتحادیه عرب در قبال سوریه انتقاد کرد و از این اتحادیه خواست تا فرصت لازم را به سوریه برای اجرای اصلاحات مورد نظر فراهم کنند.

صالحی به غرب نسبت به ماجراجویی در منطقه هشدار داد و گفت: غرب به خوبی می‌داند که اگر وارد جنگ در منطقه شود، تر و خشک با هم می‌سوزد

متن کامل این مصاحبه در زیر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

الاخبار: به نظر می‌رسد، غرب در تصمیم خود مبنی بر تحریم نفتی ایران مصمم است، ایران برای مقابله با این تحریم چه تدارکاتی دیده است؟

صالحی: ایران هیچ‌گاه نه محاصره را پذیرفته و نه تحریم اقتصادی و به دنبال آن اعمال مجازات‌ها و از این حیث اعتقاد داریم که غرب در قبال ایران سیاست اشتباهی را پیش گرفته است و این موجب می‌شود که ایران نیز رفتاری با غرب داشته باشد که متناسب با برخورد آن با جمهوری اسلامی است.

درباره اعمال تحریم‌ها نیز باید بگویم که غرب تصور می‌کند که با این اقدامات می‌تواند موجب تسلیم ایران شود، ایران کشوری با تاریخی کهن و تمدنی عمیق است و همین موجب می‌شود تا توانایی مقابله با بحران‌ها و فشارها را داشته باشد.

الاخبار: آیا اول ژوئیه اقدام به بستن تنگه هرمز خواهید کرد؟

صالحی: ما از بستن تنگه هرمز سخن نگفته‌ایم، بلکه برعکس تنگه هرمز برای ما و کشورهای همجوار و تمام کشورهای جهان مهم بوده است و ایران بیش از هر کشور دیگری به وجود امنیت و ثبات در تنگه هرمز اهمیت داده است، اما این امنیت و استقرار باید شامل همه شود، این پذیرفته نیست که کشورهایی خارج از منطقه بیایند و مشخص کنند که چه طرف‌هایی از امنیت این تنگه استفاده کنند. من به برادرانمان در منطقه توصیه می‌کنم که با همکاری یکدیگر استقرار و امنیت را در خلیج فارس برقرار کنیم.

الاخبار: موضع ایران در برابر اقدام اتحادیه عرب در ارجاع پرونده سوریه به شورای امنیت و درخواست تحمیل مجازات بر این کشور چیست؟

صالحی: من از این تصمیم اتحادیه عرب تعجب می‌کنم، چون تصمیم سابق آنها این بود که هیئت ناظران آنها به سوریه بروند و ببینند در این کشور چه می‌گذرد، اما نتیجه چه شد. ناظران از سوریه دیدن کردند و یک‌ماه در آنجا بودند و درباره حوادث آنجا گزارش لازم را ارائه دادند، درست این بود که این ماموریت ادامه یابد درحالی که با تعجب ملاحظه کردیم که اتحادیه عرب کار ناظران خود را متوقف کرد و راه شورای امنیت را پیش گرفت.

الاخبار: چه تفسیری از این اقدام اتحادیه عرب ارائه می‌دهید؟

صالحی: به نظر می‌رسد که در نحوه تعامل اتحادیه عرب با سوریه ابهاماتی مشاهده می‌شود. از ابتدا موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران در قبال حوادث سوریه این بود که دمشق خواسته‌های مردم سوریه را برآورده سازد که در تدوین قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات نمود پیدا می‌کرد، دمشق نیز چنین وعده‌ای را داد و اصلاحاتی در قوانین انجام شد و قرار است در فوریه قانون اساسی جدید به همه پرسی گذاشته شود. چرا این فرصت را به سوریه نمی‌دهند که اصلاحات مورد نظر را به اجرا بگذارد.

الاخبار: به نظر شما چرا چنین اقداماتی درباره سوریه اتخاذ می‌شود؟

صالحی: این سوالی است که شما باید از اعراب کنید، برادران عرب ما باید شیوه برخورد خود با سوریه را توجیه کنند، ما به غیر از سوریه در کشورهای دیگری نیز شاهد تغییر و تحولات و تحرکات جمعی بوده‌ و ملاحظه کرده‌ایم که رئیس جمهور آن مجبور به کناره‌گیری شده اما دولت و حکومت همچنان در آن برقرار بوده و اصلاحات قدم به قدم در حال انجام است. چرا به سوریه همین فرصت را به کشورهای دیگری که از آن سخن گفته‌اید نمی‌دهند.

الاخبار: اخیرا سفری به ترکیه داشته‌اید و ملاحظه کردید که تغییر و تحولاتی در مواضع ترکیه در برابر قضایای منطقه‌ای روی داده که در راس آنها باید از سوریه نام برد. نتیجه این دیدار چه بود؟

صالحی: ما همیشه با برادران خود در ترکیه در ارتباط و رایزنی هستیم و دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند. من طی یک سال گذشته هشت بار به آنکارا سفر کردم و وزیر خارجه و نخست وزیر آن چهار الی پنج بار به ایران سفر کردند. مواضع ما با ترکیه در برابر بسیاری از مسائل منطقه‌ای و بین المللی به هم نزدیک است، اما در برخی مسائل هم با یکدیگر اختلاف نظر داریم و بالطبع برای حل این اختلافات دیدگاه ما این است که باید با یکدیگر به مشورت و رایزنی بپردازیم تا اختلاف دیدگاه را از بین ببریم.

درباره سوریه برادران ترک ما دارای دیدگاه‌های خاص خود هستند و می‌خواهند اصلاحات در سوریه به سرعت انجام شود ما به آنها گفته‌ایم حال که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وعده انجام اصلاحات را داده و اقدامات ملموسی در این‌باره انجام داده است باید فرصت لازم را به او داد، چون تسریع در این امور نتایجی منفی به همراه دارد.

الاخبار: آیا در این‌باره با نظر شما موافقت کردند؟

صالحی: نمی‌خواهم وارد تفاصیل و جزئیات درباره این قضیه شوم چون موضوعی است که باید با یکدیگر درباره آن به توافق برسیم ولی به هر روی ما با آنها همواره در حال رایزنی و مشورت هستیم.

الاخبار: ایران از روز اول اعلام کرد که در کنار بشار اسد می‌ایستد، در مقابل نیز آشکارا مشاهده می‌شود، در نوک پیکان حمله به سوریه؛ عربستان و قطر مشاهده می‌شوند. به نظر شما آیا وقت آن فرانرسیده تا ایران عصای خود را بر روی این دو کشور بلند کند؟

صالحی: ایران اگر هم بخواهد عصایی در برابر این دو کشور بلند کند، عصای دوستی و برادری و همبستگی است. عصای ما عصای موسی است نه عصای فرعون. به همین دلیل هیچ‌گاه از عصای خود برای زدن برسر دیگران استفاده نمی‌کنیم،‌ بسان آنچه که فرعون انجام داد. ما دارای منطق و عقل هستیم و از برادران سعودی و دیگرمان می‌خواهیم که در حفظ امنیت و استقرار منطقه و همچنین سوریه همکاری و کمک کنند. عربستان وسوریه از روابط بسیار خوبی برخوردار بودند و ما تعجب می‌کنیم که این روابط خوب چگونه یکباره اینگونه تغییر کرد.

الاخبار: روز گذشته آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب در سخنانی به شدت از سوریه حمایت کرد،‌این سخنان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صالحی: ما از همان روز اول اعلام کردیم که سوریه به مقاومت کمک کرد و سوریه سرزمین و کشور مقاومت است و محکم‌ترین حلقه در محور مقاومت منطقه به شمار می‌آید. این مهمترین خصوصیات و ویژگی‌های دولت و ملت سوریه است و جهان عربی نیز باید به این ویژگی توجه بسیار داشته باشد. سوریه تنها کشوری بود که همچنان رودر روی اسرائیل ایستاد و از مقاومت حمایت کرد و به همین دلیل است که ملاحظه می‌کنیم که سوریه اینگونه مورد حمله قرار می‌گیرد و به همین دلیل است ایران از همان روز اول موضع دفاع از سوریه و ملت سوریه را اتخاذ کرد و از همان روز اول هم تاکید کردیم که سوریه باید به خواسته‌های مردم پاسخ گوید.

الاخبار: بیش از ده ماه است که از بحران سوریه گذشته و هیچ مقام یا مسئول بلند پایه ایرانی از دمشق دیدن نکرده آیا به زودی از دمشق دیدن خواهید کرد؟

صالحی: علی سعیدلو، معاون رئیس جهمور به سوریه سفر کرد، من نیز با ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در جده و طی نشست کمیته اجرایی سازمان همکاری کشورهای اسلامی ملاقات داشتم و من همیشه با وی در ارتباط هستم، مقامات و مسئولان ایرانی دیگری هم از سوریه دیدن داشته‌اند،‌ از جمله وزیر مسکن.

الاخبار: آیا شما در آینده نزدیک به سوریه سفر خواهید داشت؟

صالحی: هر وقت زمان آن فرا رسد، آن را اعلام خواهیم کرد.

الاخبار: آیا به ثبات مواضع روسیه و چین در برابر بحران سوریه اطمینان دارید؟

صالحی: به نظر می‌رسد که روسیه و چین به فهم عمیق از حوادث جاری در جهان به طور عام و منطقه به طور خاص دست یافته‌اند و من نیز نمی‌توانم به نیابت از دیگران سخن بگویم، اما با توجه به اینکه چین و روسیه در گذشته حسن نیت خود را به مسائل جاری در منطقه ابراز داشته‌اند، هم اکنون نیز حداقل اینگونه به نظر می‌رسد.

الاخبار: آیا در حال حاضر می‌توان گفت محوری به نام محور دمشق‌-‌تهران‌-‌مسکو‌-‌پکن تشکیل شده است؟

صالحی: ما همواره در حال رایزنی با دوستان روسی و ترک و همچنین برادرانمان در عراق هستیم. البته ما با بسیاری از کشورها از جمله وزرای خارجه کشورهای عربی برای رایزنی در امور جاری در منطقه در ارتباط هستیم. آنچه می‌توان گفت این است که حقایق سرانجام آشکار خواهند شد و ریشه بسیاری از مسائل در منطقه در حال آشکار شدن است.

الاخبار: به اعتقاد شما آیا منطقه به سوی آرامش در حرکت است یا بحران؟

صالحی: من تصور می‌کنم که منطقه به سوی آرامش و ثبات در حرکت است، غرب به خوبی می‌داند که اگر وارد جنگ در منطقه شود، تر و خشک با هم می‌سوزد و اگر در این میان غرب در منطقه به سوی ثبات و آرامش پیش می‌رود، به خاطر بیم از بازتاب‌های جنگ است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=27046

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر