2

ماهواره نوید علم و صنعت به فضا پرتاب شد

  • کد خبر : 27065
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۶

مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تک باند است

دقایقی پیش شبکه تلویزیونی العالم خبر داد که کشورمان موفق شده است که ماهواره بومی، نوید علم و صنعت را با موفقیت در مدار قرار دهد.

به گزارش «تابناک»، ماهواره نوید، نخستین ماهواره ملی-دانشجویی ایران است که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده و در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ روز ملی فناوری ماهواره‌ای رونمایی شد. مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تک باند است.

این ماهواره با ابعاد ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی‌م‌تر مکعب و جرم ۵۰ کیلوگرم، به منظور استقرار در مدار بیضوی با ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۷۵ کیلومتر و زاویه انحراف‌مداری ۵۵ درجه طراحی شده‌است.

ارتباط ماهواره با ایستگاه زمینی از طریق سه فرستنده وگیرنده در باندهای وی‌اچ‌اف و یواچ‌اف برقرار است و تامین انرژی آن نیز توسط صفحات خورشیدی نصب شده بر بدنه جانبی سازه ماهواره در کنار باتری و بهره‌گیری از تنظیم‌کننده‌ها و مبدل‌های ولتاژ صورت می‌گیرد.

این ماهواره سومین ماهواره ایرانی است که در داخل کشور طراحی شده و پرتاب می‌شود. پیش از این ماهواره امید، به عنوان نخستین ماهواره ساخت ایران است در بامداد ۱۵بهمن ۱۳۸۷ و در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در مدار قرار گرفت. و در ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به عمر ۸۲ روزه خود پایان داد.

پس از آن ماهواره رصد، دومین ماهواره ایرانی بود که توسط موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شد. «رصد»، با نام کامل رصد-۱، در ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ به فضا پرتاب شده بود و روز ۱۵ تیرماه ۱۳۹۰ مجدداً وارد جو شد و به عمر تقریباً سه هفته‌ای خود پایان داد.

ماهواره جدید ایران از دو ماهواره قبلی سنگین‌تر است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=27065

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر