7

ارز ۴۲۰۰ تومان تیر خلاص دولت به اقتصاد بود/ تلاش برای تک‌نرخی شدن ارز در بودجه۹۸

  • کد خبر : 270996
  • ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۹

با وجود اینکه شوک ارزی در دولت‌های قبل نیز وجود داشت، اما دولت فعلی تجربه‌های قبلی را کنار گذاشت و پس از قرار دادن کشور طی چهار ماه در بحران‌های شدید، اشتباه خود را پذیرفتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بزرگترین چالش کنونی اقتصاد ایران را چندنرخی بودن ارز خواند و گفت: تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در بودجه سال ۹۸ مبنای کار را تک نرخی بودن ارز قرار دهیم.

ارز 4200 تومان تیر خلاص دولت به اقتصاد بود/ تلاش برای تک‌نرخی شدن ارز در بودجه98

به گزارش افق نیوز/ محمدرضا پورابراهیمی امروز در نشست خبری با بررسی آخرین اخبار و مصوبات اقتصادی ایران اظهار داشت: یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توانیم در شرایط کنونی اقتصاد کشور به ویژه در زمان تحریم از آن نام ببریم، استفاده از ارز دیجیتال است که متولی آن بانک مرکزی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان داشت: طبق اخبار رسیده، معاونت علمی فناوری رئیس جمهور نیز به این حوزه ورود کرده و پیشنویس آن نهایی شده است و ما با جدیت در کمیسیون اقتصادی مجلس دنبال می‌کنیم از ظرفیت ارز دیجیتال در مبادلات اقتصادی که بین ما و طرف‌های مقابل است استفاده شود.

تولید ارز دیجیتال اصلی‌ترین بحث ما است

پورابراهیمی تصریح کرد: تولید ارز دیجیتال اصلی‌ترین بحث ما است و پیشنهاد می‌شود به دلیل ریسک بالا در این حوزه باید این ارز در داخل کشور توسط ما تولید شود که زیرساخت‌های آن فراهم شده و دانش فنی آن وجود دارد و نیاز به یک دستورالعمل دارد تا با طرح‌های اقتصادی ما منطبق شود، البته اطلاع داریم که به صورت غیر رسمی در کشور شکل گرفته است و به دلیل پیچیدگی خاصی که دارد، امکان سوء استفاده از آن بسیار کم است.

وی با اشاره به تغییرات قیمت‌ها که متناسب با تغییرات نرخ ارز تغییر کرد، افزود: کالاهای غیر اساسی از نظر اثرپذیری افزایشی و کاهش نرخ ارز به سه دسته آنی، کوتاه مدت و طولانی مدت تقسیم می‌شوند که در طلا با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش قیمت آن بودیم، اما در سایر کالاها این اتفاق رخ نداد.

پورابراهیمی با توجه به دلایل این عدم تغییر قیمت‌ها عنوان کرد: با ابراز تأسف سیاست‌های نظارتی دولت در زمینه انطباق قیمت کالاها با نرخ ارز وجود ندارد و از نظر ما منابعی که برای ارز کالای اساسی در کشور داده می‌شود با قیمتی که مردم امروز آنها را از کوچه و بازار می‌خرند، هیچ تناسبی با نرخ ارز تخصیص یافته برای آنها ندارد.

عدم نظارت در کالاهای اساسی خطای نابخشودنی دولت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در سال ۹۷ سرانه ارز اختصاص یافته به کالاهای اساسی حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته بیشتر است به همین دلیل عدم نظارت دولت در هر دو نوع کالای اساسی و غیر آن وجود دارد، اما تقصیر و خطای دولت در کالای اساسی به مراتب نابخشودنی‌تر از کالای غیر اساسی است، زیرا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی به آن اختصاص یافته که نشان‌دهنده توزیع رانت است.

وی ابراز داشت: بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان معادل ریالی مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی با نرخ آزاد ارز که نشان دهنده توزیع رانت است و در جیب دلال و واسطه‌گر و … می‌رود که دولت باید نظارت کند و دلیل دوم این عدم تغییر قیمت‌ها چسبندگی به قیمت‌ها است که در بازه زمانی قابل رفع است به گونه‌ای که اگر سیاست‌های ارزی در دوره زمانی سه تا ۶ ماهه باشد به صورت خودکار قیمت کالاهای اساسی کاهش می‌یابد.

شکست چسبندگی قیمت‌های کالاهای غیر اساسی طی ۳ ماه آینده

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است که قیمت کالاهای غیر اساسی در صورت استمرار وضعیت ارزی کشور به مفهوم کاهش نرخ و رسیدن به ثبات نسبی طی سه ماه آینده چسبندگی قیمت شکسته می‌شود و آغاز کاهش قیمت‌ها را شاهد هستیم.

وی اذعان داشت: اگر صرفا عامل اقتصادی مبنا باشد، نرخ ارز ما متناسب با تفاوت نرخ تورم داخلی و خارجی هر سال باید حدود ۱۰ درصد تعدیل شود، اگر دولت اعلام کند که توان کنترل بازار را ندارد در صورتی که دارد، زیرا از طریق سامانه الکترونیکی می‌تواند، مبنای ورود آن به قیمت‌گذاری قرار گیرد.

پورابراهیمی اضافه کرد: اما اگر خروجی دولت این چنین نشد در بودجه سال ۹۸ اگر ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی نتوانست، معیشت مردم را تامین کند، ما دولت را مکلف می‌کنیم، مابه‌التفاوت یارانه ارزی ناشی از این مبلغ را به سرانه‌های هر ایرانی در قالب خرید کارت اعتباری برای کالاهای اساسی بپردازد تا از این طریق یارانه‌ای که دولت پرداخت می‌کند، اما به مردم نمی‌رسد، بین آنها توزیع شود.

نماینده مردم شهرستان‌های کرمان و راور در مجلس گفت: البته اعضای دولت با این پیشنهاد مخالف هستند، زیرا معتقد هستند که امکان دارد، قیمت‌ها از این هم بالاتر برود، همچنین قاچاق کالاهای اساسی از کشور امروز چالش اصلی ما است که این یارانه پیشنهادی ما این مشکل را نیز رفع می‌کند.

تلاش برای تک نرخی بودن ارز در بودجه ۹۸

وی بزرگترین چالش کنونی اقتصاد ایران را چندنرخی بودن ارز خواند و بیان داشت: تا هنگامی که در اقتصاد نرخ واحد ارز مبنای فعالیت‌های اقتصادی نباشد، مدیریت قیمت‌گذاری کالا، تأمین و قاچاق کالای اساسی در سطح کشور اتفاق می‌افتد و راه حل تمام اینها در وجود نرخ ارز ثابت است که تلاش خود را به کار می‌گیریم تا در بودجه سال ۹۸ مبنای کار را تک نرخی بودن ارز قرار دهیم.

پورابراهیمی یکسان سازی نرخ ارز را راه برون‌رفت کشور از وضعیت کنونی اقتصادی و رانت‌خواری ذکر و تصریح کرد: اگر دولت سیاست‌های عجیب و غریب ارزی خود را اعمال نمی‌کرد، پس از یک بازه زمانی اکنون آمادگی تک نرخی شدن را داشتیم، اما دولت در ۲۱ فروردین ماه ۹۷ یک سیاست ارز واحد ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را تعریف کرد که هر کسی برای هر کالایی به هر میزان که لازم داشته باشد، این ارز را به او می‌دهیم که سیاستی غلط و تیر خلاص به اقتصاد ایران بود که پس از گذشت چهار ماه از آن با اصرارهای نابه‌جا پای آن ایستادند، اما در نهایت متوجه اشتباه بودن آن شدند.

دولت تجربه‌های قبلی در شوک ارزی را کنار گذاشت

وی افزود: با وجود اینکه شوک ارزی در دولت‌های قبل نیز وجود داشت، اما دولت فعلی تجربه‌های قبلی را کنار گذاشت و پس از قرار دادن کشور طی چهار ماه در بحران‌های شدید، اشتباه خود را پذیرفتند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تشبیه شوک ارزی به زلزله، عنوان کرد: چند ماه اول برای بازگشت وضعیت به حالت سابق قابل قبول است، اما هر چه زودتر سیاست ارز تک نرخی در کشور باید اجرا شود.

وی ابراز داشت: ظرفیت فروش نفت در سال ۹۷ تاکنون کاهش پیدا نکرده و در هفت ماهه ابتدای سال جاری بیش از ۳۲ میلیارد دلار نفت فروختیم، میزان فروش ۱٫۵ میلیون بشکه منطقی است که به جهت امکان تحقق موافق هستم، چهار سرفصل کلی در بودجه داریم، برای میانگین افزایش حقوق، دولت ۲۰ درصد پیشنهاد کرده و ما معتقد هستیم که باید بصورت پلکانی عمل کنیم و باید از این میزان بیشتر باشد، البته یکشنبه هفته آینده لایحه به مجلس می‌آید و اینها تنها پیشنهادات و پیش‌بینی‌های ما است.

شرکت‌های خودروسازی باید فهرست دقیق از هزینه‌های تمام شده خود ارائه دهند

پورابراهیمی گفت: اگر افزایش قیمت‌ها متناسب با نرخ ارز برای تمام شده تولیدات خودروسازی‌ها باشد از نظر ما مقبول است، تمام شرکت‌های خودروسازی باید فهرست دقیق از هزینه‌های تمام شده خود ارائه کنند که البته حقوق و دستمزد در قیمت تمام شده خودرو نباید اثر داشته باشد، بلکه قطعات و لوازم مد نظر قرار گیرد، اگر آنالیز دقیق بهای تمام شده شامل قطعات وارداتی یا داخلی و هزینه دستمزد را داشته باشیم، ارتباط دو بخش اول با نرخ ارز واقعی نباشد، باید سازمان حمایت و مجلس ورود پیدا کرده و با متخلف برخورد کند و این آنالیز تغییرات نسبت به ارز باید با واقعیت تطابق داشته باشد.

وی چالش اساسی ما را در بحث دارو دانست و اذعان داشت: در ۲۵ قلم کالای اساسی، دارو یکی از اصلی‌ترین اقلام ما به شمار می‌رود که چند برابر قیمت عرضه می‌شود، همچنین تحریم توفیق اجباری بوده است که سهم نفت در بودجه کاهش پیدا کند و اتوماتیک وار سهم نفت در بودجه سال آینده کاهش پیدا می‌کند.

این مسؤول اظهار داشت: آمریکایی‌ها تمام تلاش خود را به کار گرفتند که ۱۳ آبان ماه را روز بحران اقتصاد ایران بنامند و با وجود برنامه‌ریزی‌هایی که از ما‌ه‌ها قبل انجام داده بودند به فضل الهی مشیت چیز دیگری رقم خورد، البته این به آن معنا نیست که دشمن دست از دشمنی خود برداشته است، آنها امروز به گسست در تصمیم‌گیری در داخل رسیدند.

وی بیان داشت: نویسنده کتاب هنر تحریم و برنامه‌ریزی تحریم‌های ایران در آخرین تحلیل خود طی یک ماه قبل اذعان داشت: «در شرایط کنونی که اجماع جهانی شکسته شده است و ظرفیت‌های درونی ایران که می‌تواند، خود را به خوبی انطباق دهد، اگر ایرانی‌ها چند ماه در مقابل این هجمه مقاومت کنند، دیگر هیچ ابزار تحریمی برای مقابله با ایران وجود ندارد و تهدید نفتی ایران هیچ اثری ندارد».

پورابراهیمی با تأکید بر اینکه آمریکایی‌ها آرزوی نابودی ایران را به گور می‌برند، تصریح کرد: پیش از این انتقاد ما به اساس سیاست‌های ارزی انتقاد داریم، اما اکنون انتقادات جزئی داریم، بخشی از بهبود فضای اقتصادی کشور در حوزه ارز به دلیل رفع اشتباهات سیاست‌های ارزی قبل است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=270996

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر