2

خروج علم از انحصار غرب نشان از پایان تسلط آن‌ها بر بشریت است

  • کد خبر : 271341
  • ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۸

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در مراسم نکوداشت روز پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی یکی از امیدهای آموزشی و پژوهشی جهان اسلام است و انصافا در عرصه های بین الملل و عرصه های تقریب اقدامات ارزشمندی را انجام داده است و اکنون در زمینه همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های علوم انسانی اسلامی پیشگام شده که امیدواریم که منشأ تحول در زمینه پژوهش نیز باشد.

مختاری دانشگاه مذاهب اسلامی

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در مراسم نکوداشت روز پژوهش دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی یکی از امیدهای آموزشی و پژوهشی جهان اسلام است و انصافا در عرصه های بین الملل و عرصه های تقریب اقدامات ارزشمندی را انجام داده است و اکنون در زمینه همایش آسیب شناسی پایان نامه ها و رساله های علوم انسانی اسلامی پیشگام شده که امیدواریم که منشأ تحول در زمینه پژوهش نیز باشد.

به گزارش افق نیوز به نقل از دانشگاه مذاهب اسلامی مراسم نکوداشت روز پژوهش سال  دانشگاه مذاهب اسلامی، به همت معاونت پژوهشی و فناوری با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، عضو مجلس خبرگان رهبری و معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و با حضور حجت الاسلام والمسلمین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب و جمعی از اساتید، دانشجویان و پژوهشگران این دانشگاه امروز یکشنبه (۲۵ آذرماه) در سالن همایش شهید ماموستا شیخ‌الاسلام برگزار شد

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن تبریک روز پژوهش و قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم، گفت: مراسم در دانشگاهی برگزار شده که یکی از امیدهای آموزشی و پژوهشی جهان اسلام است و انصافا در عرصه‌های بین الملل و عرصه‌های تقریب اقدامات ارزشمندی را انجام داده است و اکنون در زمینه همایش آسیب‌شناسی پایان نامه‌ها و رساله‌های علوم انسانی اسلامی پیشگام شده که امیدواریم که منشأ تحول در زمینه پژوهش نیز باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به صدور اعلامیه بالفور در حدود ۱۰۰ سال قبل گفت: حدود ۱۰۰ قبل بود که اعلامیه «بالفور» صادر شد و یک رژیم غیر قانونی شکل گرفت که نتیجه آن آوارگی ملی مردم فلسطین به امتداد بیش از ۷۰ سال شد و همه جوامع بین‌المللی نیز در خدمت آن‌ها و مقاصدشان قرار گرفتند. در اوایل امسال نیز تصوری ایجاد شد که آن‌ها بتوانند اعلامیه «بالفور ۲» را صادر کنند. تمام سیاست‌های بین‌المللی که آمریکا دنبال می‌کند نیز معطوف به تامین امنیت اسرائیل است.

بزرگترین مشکل ما با نظام سلطه در مواجهه با اسرائیل است

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آن‌ها به ما نیز گفته‌اند که شما از حمایت مردم فلسطین دست بردارید در عوض ما نیز مشکلات شما در زمینه هسته‌ای و … را برطرف می‌کنیم، در حالی که بزرگترین مشکل ما با نظام سلطه در مواجهه با اسرائیل است و این‌ها نیز به تعبیر خودشان به دنبال معامله قرن بودند.

قمی تصریح کرد: این‌ها برای این معامله چند گام را طراحی کرده بودند که عبارت از انتقال پایتخت به قدس، حل مشکل آوارگان فلسطینی که مدعی شدند باید آن‌ها در کشورهای اردن و … سامان‌دهی کنند تا این تفکر که مجدد به سرزمین خود بازگردند را نداشته باشند بود، بخشی از اقدامات آن‌ها نیز معطوف به یهودی‌سازی بود و هنوز بخش‌های دیگر را در دست اقدام دارند که رسانه‌ای نشده است.

معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه بیان کرد: آن‌ها همایش‌های مختلفی را نیز برگزار می‌کنند که در آن‌ها آینده بشریت را ترسیم کنند و یکی از آن‌ها همایش «دائوس» است که به صورت سالانه برگزار می‌شود که ۷۵ درصد افراد این نشست آمریکایی و اسرائیلی هستند و هشت نفر آن‌ها ثروتمندانی هستند که یک دوم ثروت جهان را در اختیار دارند. همچنین در نشست امنیتی مونیخ نیز به این مسئله می‌پردازند که برای آینده بشریت چه تدبیری داشته باشند.

بار اصلی تعبیر نشدن خواب‌های غرب بر عهده دانشجویان و اساتید دانشگاه است

وی با طرح این سؤال که آیا آن‌ها می‌توانند برای این قرن نیز خواب خود را تعبیر کنند و به بشریت سلطه پیدا کنند؟ بیان کرد: با توجه به داده‌های پژوهشی این امر شدنی نیست و این خواب تعبیر نخواهد شد که البته بار اصلی تعبیر نشدن این خواب نیز بر عهده دانشجویان و اساتید دانشگاه است. وضعیت پژوهش در عرصه بین‌الملل این اجازه را به نظام سلطه نمی‌دهد و بنا به فرمایش مقام معظم رهبری نظام سلطه رو به افول است.

قمی با بیان این که یکی از مسائل مهم احساس نیاز جهان امروز به علم جدید است ادامه داد : آن‌ها معتقدند که علم امروز ناقص است و باید در آن تغییر ایجاد کنند تا در خدمت بشریت قرار گیرد، مثلا اگر در گذشته بحث اضافه کردن یک واحد آموزشی اخلاق به رشته پزشکی و … مطرح می‌شد آن‌ها می‌گفتند که اخلاق با علم سازگاری ندارد، اما امروزه شاهد این هستیم که مراکز آموزشی به اخلاق روی آورده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: حتی کار به جایی رسید که آن‌ها بعد از جنگ جهانی از تعبیر شرمندگی مدرنیته نام بردند، در نتیجه آن‌ها می‌گویند که دانشمندان امروز باید بهره‌ای از اخلاق داشته باشند. همچنین نظریه‌های پست مدرن می‌گویند که هر علمی در یک بستر فرهنگی رشد می‌کند و نمی‌توان نقش آن را در پیدایش علوم نادیده گرفت.

وی با اشاره به یکی دیگر از دلایل اینکه احساس نیاز به علم و اخلاق ایجاد شد تصریح کرد: یکی دیگر از مسائل مهم سؤالاتی است که برای انسان به وجود می‌آید که هیچ مرکز آزمایشگاهی و … نمی‌توان پاسخ آن را بدهد و آن سؤال در مورد هدف از زندگی است، امروزه در آلمان مراکزی وجود دارد که انسان‌ها بدون اینکه مشکل جسمی یا روانی داشته باشند به آن‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند که هدف از زندگی را گم کرده‌اند تا مورد راهنمایی قرار گیرند.

نیاز به علم جدید ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است/ قرن ۲۱ را قرن علم و ایمان نامیده‌اند

قمی در ادامه با اشاره اینکه نیاز به علم جدید ابعاد بین‌المللی پیدا کرده است بیان کرد: بنده در اینجا به دو حوزه یعنی علم و فناوری و مسائل فرهنگی در این زمینه می‌پردازم، در زمینه علم و فناوری باید بگویم که آینده پژوهان می‌گویند مرزهای دانش شکسته خواهد شد و فناوری‌های مختلف در اختیار مردم قرار می‌گیرد و مراکز آموزشی و مرکزیت غرب در زمینه علم و فناوری به سمت شرق حرکت می‌کند. در حوزه مسائل فرهنگی نیز ارزش‌های جدید به وجود خواهد آمد و جوامع به یکدیگر بیش از قبل متصل می‌شوند. در این شرایط آنچه که نوید آینده را می‌دهد، بحث نیاز به علم جدید است، در نتیجه در قرن ۲۱ علم به تنهایی مطرح نیست و به همین دلیل قرن ۲۱ را قرن علم و ایمان نامیدند.

علم و فناوری از انحصار غربی‌ها خارج می‌شود که نمونه بارز آن نیز کشور خودمان ایران است

وی بیان کرد: همچنین از دیگر دلایلی که بنده برای عدم تسلط غرب بر جهان دارم این است که علم و فناوری از انحصار غربی‌ها خارج می‌شود و نمونه بارز آن نیز کشور خودمان ایران است، ما اکنون در بخش نانو جزء چهار کشور برتر دنیا محسوب شویم، علاوه بر اینکه در حوزه‌هایی مانند هسته‌ای و سدسازی و … نیز پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم.

کرامت انسانی نیز تنها با درس خواندن بدست می‌آید

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه بیان کرد: تمام این پیشرفت‌های علمی ما نیز با توجه به همان نگاه دینی و اسلامی شکل گرفته است، امام خمینی (ره) نیز در ابتدای جنگ با صدام می‌فرمودند که جنگ روزی تمام می‌شود، اما باید دانشگاه‌ها را دریابید. همچنین این نکته را نیز می‌گویم که دانشجویان باید به کرامت انسانی توجه داشته باشند و کرامت انسانی نیز تنها با درس خواندن بدست می‌آید.

تقدیر از اعضای برگزیده هیات علمی دانشگاه، دانشجویان برگزیده پژوهشگر، تقدیر از رساله‌های برگزیده دوره دکتری و از تولیدات پژوهشی دانشگاه رونمایی صورت گرفت.

همچنین رونمایی از دستورالعمل نگارش پایان‌نامه و رساله دانشگاه مذاهب اسلامی از جمله برنامه‌های دیگر این مراسم بود.

در ابتدای این مراسم نیز حجت الله ابراهیمیان معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه مذاهب گزارشی از فعالیتهای مختلف پژوهشی این دانشگاه در داخل و خارج کشور و موفقیت‌های آن در عرصه‌های مختلف ارائه کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=271341

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر