4

سرگذشت زیباترین و تاریخی ترین هتلِ خاورمیانه آن هم در قلب ایران!

  • کد خبر : 271577
  • ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹

در هنگام ساخت این هتل سعی بر آن بوده است که بازمانده ی کاروانسرا مورد مرمت قرار گیرد و طراحی بنا نیز هماهنگ با معماری عصر صفوی باشد. آرایش داخلی بنا هم به گونه‌ ای طراحی شد که بیان ‌گر جلوه ‌های اصیل هنر ایرانی باشد. سرانجام هتل عباسی در اصفهان در سال ۱۳۴۵ افتتاح گردید.

یکی از هتل های ایران که از شهرتی جهانی و وجه ای بین المللی در سطح جهان برخوردار است، هتل عباسی اصفهان است. این هتل بسیار زیبا به دلیل دارا بودن معماری بی نظیر و خاصش که تلفیقی از سمبل های سنتی جامعه ی ایرانی در عصر و دوره ی صفوی و مدرنیته ی سازگار با این شیوه ی طراحی است، خودش را بدجور در دل بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی جای کرده است. از محسنات هتل عباسی هر چه بگوییم کم است اما آیا می دانستید که در این هتل یکی از قدیمی ترین هتل موزه های جهان است که سرگذشتی عجیب و غریب دارد؟

هتل عباسی اصفهان
تمامی توصیفاتی که می خواهیم از این هتل فوق العاده بکنیم، همگی در یک جمله ی مختصر و مفید جای می گیرند:هتل عباسی یا هتل شاه عباس یکی از هتل ‌های بزرگ ایران و شهر اصفهان است که به دلیل معماری آن و اقامت در مکانی که متعلق به دوران صفوی است گردشگران بسیاری را از سراسر جهان جذب خود می ‌کند و برای خیلی ها و علی الخصوص گردشگران خارجی هتلی جذاب و دیدنی به شما می آید. به قولی می گویند که این هتل هم فال است و هم تماشا!

اما یک مورد مهمی درباره ی این هتل وجود دارد که در این مابین همواره نادیده گرفته می شود! بیشتر هتل ها در هر کجای جهان چنین ادعایی و یا نزدیک به آن را دارند اما این هتل ها و یا در نگاهی خوشبینانه تر، خیلی از آن ها همانند هتل عباسی اصفهان نمی توانند اعای خود را به اثبات برسانند و با شجاعت تمام دارایی های خود را به رخ بکشند. اگر دلیل و مدک می خواهید، در ادامه ی توضیحات و معرفی این هتل، دلیل این ادعای ما را خواهید فهمید. حقیقتا، در دوره ی حکومت خاندان صفوی و به این خاطر که شهر اصفهان پایتخت این حکومت بود، چنان عظمت و شکوهی در این شهر جاری و حاکم شده بود که به آن لقب اصفهان، نصف جهان را داده بوده اند که البته هنوز هم این لقب بر روی این شهر باقی مانده است.

هتل

در میان آثار معماری بازمانده از این دوره ی باشکوه تاریخی مجموعه ای سه گانه که از مدرسه، بازارچه و کاروانسرا تشکیل می شود، همچنان پابرجا مانده اند و علاوه بر این که بسیار ارزشمند هستند، در کنار خیابان چهار باغ شهر اصفهان همچون نگینی انگشتری گرانبها بر روی انگشتر اصفهان می درخشند. یم گویند که این مجموعه ی سه گانه به دستور شاه سلطان حسین صفوی ساخته شد که در نهایت آن را به مادر خویش پیشکش کرد.

به همین خاطر نیز مدرسه و کاروانسرای ساخته شده را به نام مجموعه ی مادر شاه می شناختند. از ابعاد این مجموعه ی سه گانه ی پیشکشی سلطان حسین صفوی به مادرش که بگذریم، کاروانسرای آن درخششی عجیب و خیره کننده تر دارد که در طول تاریخ این درخشش را به دشت آورده است و نباید از این واقعیت بگذریم که بنای مدرسه به خاطر کاشیکاری های ظریف و بی ‌مانندش، از زیباترین آثار تاریخی اصفهان و جهان است.

با شکوفایی و پیشرفت اوضاع سیاسی و اقتصادی ایران در عصر حکام صفوی، ساخت بناهای عظیم و سودمندی همچون بازار، پل، سد، آب انبار، برج کبوتر، رباط، مسجد و مدرسه رواج یافت. اما شاخص ‌ترین بناهای آن دوره را می توانیم مجموعه ی ساخته شده در آن زمان معرفی کنیم که هنوز هم برخی از آن ها با وجود این حقیقت که در اثر بی توجهی و گذر زمان ویران شده اند و متروکه در گوشه ای از شهرهایشان افتاده اند با این حال هنوز هم بناهایی شاخص هستند.

اصفهان

کاروانسراهای شهر اصفهان، تنها محل اطراق شبانه روزی کاروانیان و رهگذران و باراندازی و بارگیری کاروان ‌های آن ها نبود بلکه این مکان ها در واقع فضایی مناسب برای نگهداری کالا و مبادلات بازرگانی هم نیز بود.

یکی از گردشگران معروف اروپایی به نام شاردن که در زمان صفویان به اصفهان، نصف جهان سفر کرده بود در سفرنامه ی خود آورده است که در اصفهان بیش از ۱۸۰۰ مورد کاروانسرا وجود دارد. هتل عباسی اصفهان زمانی به وجود آمد که در سال ۱۳۳۶ با حمایت دولت وقت، اجاره ‌نامه ‌ای میان سازمان اوقاف و بیمه ی ایران منعقد شد که بر مبنای آن، بیمه ی ایران به هزینه خود نسبت به احداث هتل در این مکان اقدام و پس از اتمام از آن بهره‌ برداری نماید. در آن زمان آقای رضا ارحام صدر مدیر کل بیمه ی ایران در استان اصفهان بود و گفته ی وی، احداث این هتل را یکی از افتخارات دوران کاری خود می ‌دانسته است.

در نوسازی و بازسازی کاروانسرا، این حیاط خاکی باغی پر گل و گیاه شده است که نهری به نام فرِشادی (farreshadi) از میان آن می ‌گذرد. در هر ضلع حیاط هتل عباسی اصفهان ایوانی قرار دارد که حجره‌ های دو طبقه ی سفید رنگ در کنار آن صف کشیده است. در هتل عباسی اصفهان بازرگانان متمکن آن روزگار اتاق‌ های پایین را به اتاق‌ های بالا ترجیح می‌ دادند.

علت آن هم این بوده است که هم در تابستان خنک ‌تر و هم به انبارها و باراندازهای آنان نزدیک تر بود. در آن زمان که در صحن مرکزی کاروانسرا سکویی دراز برای پیاده کردن بارها تعبیه شده بود و اصطبل ‌هایی نیز برای تیمار چهار پایان بارکش وجود داشت.

ایوان شمالی کاروانسرا به بازارچه شاهی و ایوان جنوبی به باغ فتح آباد باز می‌ شد که امروز چیزی از آن باقی نمانده است. فضای نسبتا وسیع این کاروانسرا موجب شد که در سال ‌های بعد توقفگاه کامیون‌ های حمل قند و شکر باشد و در سال ۱۳۳۶ شمسی که بازسازی این بنا آغاز شد، با قرار ماهانه ۳۰ هزار ریال در اجاره اداره قند و شکر بود.

پس از مدتی نیز هم داستان قراداد بیمه ی ایران که چند خط بالاتر به آن اشاره کردیم، پیش آمد. با خرید مقداری از زمین‌ های اطراف از شهرداری اصفهان و خرید و پرداخت سرقفلی مغازه‌ هایی که در بدنه ی جنوبی کاروانسرا احداث شده بود.

سرانجام در تابستان ۱۳۳۷ شمسی، ساختمان مهمانسرا شروع به ‌کار کرد. در بازسازی کاروانسرا دو هدف در نظر بود: حفظ اصالت نمای بیرونی و تبدیل حجره ‌های کاروانسرا به اتاق های مهمانسرا. در وهله ی نخست دیوارها و سقف‌ ها بازسازی شد. سپس اجزای آسیب دیده مهار و قالب‌ بندی شد و خشت خام با آجر یا بتون جایگزین شد. اکنون در اتاق ‌های مجلل سمت شمالی، می ‌توان نمونه ی کامل و تقریبا دست نخورده دیوارهای قطور و تاق ضربی ‌های مشهور به تاق و چشمه و تاقچه‌ ها و رف‌ های ۳۰۰ سال پیش را مشاهده کرد.

عباسی

در بازسازی هتل عباسی اصفهان کوشش شده است که درها و پنجره ‌ها اسلوب و چهره ی پیشین خود را حفظ کنند. هر آن چه قابل مرمت بود تعمیر شد و آن چه را دست زمان بر باد داده بود، از نو ساخته شد. از مهر ماه سال ۱۳۴۴، گروه هتلداری نگرسکو از فرانسه به مدت دو سال این مسئولیت را عهده‌ دار بود. از آن پس مدیریت مهمانسرا به مدیران ایرانی سپرده شد. این مدیران بیشتر از میان کارمندان عالی رتبه ی شرکت بیمه ایران انتخاب می شدند.

در سال ۱۳۵۱ شرکت بیمه ی ایران تصمیم گرفت به توسعه ی مهمانسرا بپردازد. این توسعه تنها از جانب شرقی هتل امکان پذیر بود. بنابراین با خرید ۱۱ هزار و ۵۰۰ متر مربع زمین کناره ی ضلع شرقی، بخش ضمیمه ی مهمانسرا که می توان آن را مهمانسرایی مستقل و مجهز دانست با دارا بودن ۸۰ اتاق،‌ سرسرای ورودی، رستوران، تالار سخنرانی بزرگ و تمامی امکانات یک مهمانسرا ساخته شد. اینجا هم کار آراستن دیوارها و سقف ‌ها به مهندس ابراهیمیان سپرده شد و همان هنرمندان و صنعتگران پیشین اجرای طرح ‌های تازه و اصیل را برعهده گرفتند.

هتل عباسی

در هنگام ساخت این هتل سعی بر آن بوده است که بازمانده ی کاروانسرا مورد مرمت قرار گیرد و طراحی بنا نیز هماهنگ با معماری عصر صفوی باشد. آرایش داخلی بنا هم به گونه‌ ای طراحی شد که بیان ‌گر جلوه ‌های اصیل هنر ایرانی باشد. سرانجام هتل عباسی در اصفهان در سال ۱۳۴۵ افتتاح گردید.

جالب است بدانید که این هتل قبلا شاه عباسی بوده و در حال حاضر هتل عباسی نامیده می شود. هتل عباسی امروزه به عناون یکی از هتل های بسیار مدرن و معروف ایران شناخته می شود که از نظر غناری فرهنگی و سطح امکانات در رده های بسیار بالایی قرار گرفته است. در سال ۲۰۱۷ میلادی بود که بسیاری از خبرگزاری های بسیار معتبر جهان، هتل عباسی اصفهان را به عنوان زیباترین هتل در منطقه ی خاورمیانه معرفی کردند و تمامی خصوصیات این هتل زیبا را مورد نقد و بررسی قرار دادند.

هتل عباسی در حال حاضر با دار بودن ۲۲۴ اتاق، سوئیت و آپارتمان که مطابق با استانداردهای بین ‌المللی ساخته شده ‌اند، سالانه پذیرای هزاران مهمان و گردشگر داخلی و خارجی از تمامی نقاط جهان و همچنین بیش از میهمانان عالی رتبه ی سیاسی و شخصیت ‌های بین ‌المللی است.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=271577

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر