4

اروپا به تعهداتش عمل نکند، راهی جز خروج از برجام نداریم

  • کد خبر : 271710
  • ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۴

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر اروپا هم مانند آمریکا به تعهدات خود در قالب برجام عمل نکند و ایران از برجام منتفع نشود، هیچ راهی به جز خروج از برجام برای ما باقی نمی‌ماند.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر اروپا هم مانند آمریکا به تعهدات خود در قالب برجام عمل نکند و ایران از برجام منتفع نشود، هیچ راهی به جز خروج از برجام برای ما باقی نمی‌ماند.

Image result for ‫محمدباقر خرمشاد‬‎

محمدباقر خرمشاد دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون روابط میان ایران و اروپا و وعده آنها در خصوص اعلام مکانیزم مالی تا پایان سال میلادی جاری اظهار داشت: این مساله را می‌توان از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار داد و نباید صرفاً از نگاه خودمان به آن تحلیل ارائه کنیم.

وی گفت: اگر اروپایی‌ها هم مانند آمریکایی‌ها بخواهند به تعهدات خود در قالب برجام عمل نکنند و ایران از منافع اقتصادی که می‌خواست از طریق برجام به دست آورد منتفع نشود، هیچ راهی به جز خروج از برجام برایش باقی نمی‌ماند.

خرمشاد با بیان اینکه خروج ایران از برجام احتمال افزایش تنش را در منطقه افزایش می‌دهد، تصریح کرد: به اعتقاد من در آن شرایط ایران به سمت این موضوع می‌رود که بتواند منافع خود را از طُرق دیگری تامین کند و ممکن است آمریکا هم بخواهد وارد ماجراجویی‌های جدیدی در منطقه شود که نتیجه آن ناامنی بیشتر خواهد بود.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: این ناامنی برای اروپا تبعات منفی دیگری را به دنبال خواهد داشت از جمله عزیمت مهاجرینی که از کشورهای مختلف منطقه به سمت کشورهای اروپایی خواهند رفت. بحران مهاجرین برای اروپایی ها مشکلات فراوان اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت که قطعاً خوشایند هیچ دولت اروپایی نیست.

وی گفت: گسترش و صادر شدن کانون های تروریستی منطقه به کشورهای اروپایی می تواند از دیگر آسیب های جدی و تبعات منفی گسترش ناامنی در منطقه ما، برای اروپایی ها محسوب شود.

خرمشاد تصریح کرد: موضوع برجام برای اروپایی ها علاوه بر اهمیت تداوم روابط سیاسی و اقتصادی با ایران یک موضوع جدی امنیتی برای آنها تلقی می شود چرا که کشورهای اروپایی بر خلاف آمریکا که از منطقه ما دور هستند، به نوعی همسایه کشورهای منطقه و از جمله ایران به حساب می‌آیند، لذا برجام برای تامین امنیت آنها مهم است.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: بنابراین به اعتقاد من اروپایی ها برای تامین امنیت خودشان هم که شده باشد، می‌خواهند حداقل منافع را برای ایران در قالب برجام تامین کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شاید به همین دلیل است که آلمان و فرانسه به عنوان رهبران کشورهای اروپایی تمام تلاش خود را برای ایجاد سازوکار مالی جهت تداوم همکاری‌ها با ایران و استمرار حیات برجام به کار بسته اند تا به نوعی امنیت کشورهای اروپایی را تضمین کرده باشند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=271710

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر