5

ادامه تظاهرات معترضان در تونس و سودان

  • کد خبر : 272100
  • ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵

تظاهرات مردمی در سودان و تونس علیه اوضاع بد اقتصادی و بیکاری در شهرهای مختلف این دو کشور ادامه یافت.

ادامه تظاهرات معترضان در تونس و سودان

به گزارش افق نیوز به نقل شبکه تلویزیونی المسیره، اعتراضات برای دومین روز متوالی در استان القصرین و مناطق دیگری در پی خودکشی یک عکاس خبری در شهر القصرین در غرب تونس ادامه یافت.

سه شنبه شب شاهد درگیری بین معترضان و نیروهای امنیتی در چند محله شهر القصرین بود. معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب می کردند و در مقابل نیروهای امنیتی با گاز اشک آور به آنها پاسخ می دادند.

برپایه این گزارش، معترضان شعار نمی دادند و پلاکارد مشخصی در دست نداشتند.

وزارت کشور تونس در بیانیه ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی سه شنبه شب برای بازگرداندن اوضاع به حالت طبیعی در برخی محله های القصرین و جبنیانه در مرکز و طبریه در غرب تونس وارد عمل شدند.

وزارت کشور تونس در بیانیه خود “از بروز اغتشاش و آتش زدن لاستیک ها و بستن خیابان ها و پرتاب سنگ” سخن گفت اما افزود که در این حوادث کسی زخمی نشده است.

این درحالی است که ولید حکیمه سخنگوی اداره کل امنیت ملی تونس به خبرگزاری فرانسه گفت که در این درگیری ها یک نیروی امنیتی در جبنیانه زخمی و پنج نفر دیگر در طبریه بازداشت شد.

عبدالرزاق زرقی عکاس خبری در اعتراض به بیکاری و اوضاع وخیم منطقه القصرین دوشنبه شب خودش را آتش زد.

الزرقی در نوار ویدئوی قبل از مرگش گفت: به خاطر اهالی القصرین که منبعی برای زرق و روزی ندارند، امروز انقلابی به پا خواهم کرد، خودم را آتش خواهم زد.

وزارت کشور تونس اعلام کرد آرامش به تدریج به مناطق یاد شده برگشته است، اما نیروهای امنیتی برای نظارت بر اوضاع همچنان مستقر هستند.

اتحادیه صنفی روزنامه نگاران تونس روز سه شنبه اعلام کرد که روز چهاردهم ماه ژانویه آینده اعتصاب عمومی در بخش رسانه ای این کشور برگزار خواهد کرد.

القصرین از اولین شهرهایی بود که در اواخر سال ۲۰۱۰ میلادی شاهد اعتراضات اجتماعی بود که در جریان آن نیروهای پلیس معترضان را کشتند و سپس دامنه اعتراضات به دیگر مناطق تونس رسید و باعث سرنگونی زین العابدین بن علی رئیس جمهور وقت تونس شد.

ادامه اعتراضات مردمی در سودان

در همین حال، کشور سودان نیز همچنان شاهد تظاهرات اعتراض آمیز و ناآرامی در اعتراض به گرانی و وضعیت دشوار معیشتی است.

با وجود تبدیل شدن منطقه اطراف کاخ ریاست جمهوری در شهر خارطوم به یک منطقه نظامی، سازمان دهندگان راهپیمایی سه شنبه به سمت کاخ ریاست جمهوری که به دعوت جمعیت مشاغل تونس برگزار شد، این راهپیمایی را یک موفقیت مهم و بسترساز اعتصاب عمومی و سپس نافرمانی مدنی دانستد.

این اولین باری است که مخالفان دولت تونس راهپیمایی با یک وسعت با هدف عزیمت به سمت کاخ ریاست جمهوری که نماد قدرت است، برگزار کردند تا یادداشتی را تحویل عمر البشیر رئیس جمهور سودان داده و در آن از او بخواهند که از قدرت کناره گیری کند.

این راهپیمایی کاملا سازماندهی شده و با ماهیت مسالمت آمیز به سمت کاخ ریاست جمهوری برای رساندن پیام یادشده بود.

زمانی که درگیری های شدیدی بین معترضان و نیروهای امنیتی روی داد، البشیر سرگرم دیدار از ایالت الجزیره در جنوب خارطوم بود.

این اولین باری نیست که فراخوان نافرمانی مدنی داده می شود. فعالان سودانی ۲۷ نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی نیز برای نافرمانی مدنی فراخوان دادند که با پاسخ مثبت اهالی خارطوم روبرو شد.

درپی اعتراضات جاری در سودان، عمر البشیر رئیس جمهور تونس در اولین حضور علنی خود معترضان را “خیانتکار و مزدور و نفوذی خواند که می خواهند از سختی معیشتی مردم برای خرابکاری در راستای خدمت به دشمنان سودان بهره برداری کنند”.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=272100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر