7

مردم اشتغالزایی دولت را لمس نمی‎کنند

  • کد خبر : 273455
  • ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰:۴۵

یک اقتصاددادن با اشاره به اینکه راه میانبر دولت برای ایجاد اشتغال از بین بردن دلالی و توجه به رونق تولید است گفت:در صورتی که آنها کنترل می شد، نیازی به برداشتن سرمایه از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال نبود.

Image result for ‫ابراهیم رزاقی‬‎

افق نیوز/ابراهیم رزاقی، اقتصاددان درباره طرح های اشتغالزایی دولت گفت: جای این سوال وجود دارد که چرا  دولت برنامه ای برای فعال کردن واحدهای تولیدی نیمه تعطیل یا تعطیل ندارد. فعال کردن این کارخانه ها با توجه به اینکه تمام امکانات از جمله (ساختمان،ماشین آلات،نرم افزار و سخت افزار) را دارند بهترین فضا برای ایجاد اشتغال و از سوی دیگر رونق تولید است. در جایی که بخش زیادی از کارخانه های  تولیدی کشور در وضعیت نیمه تعطیل قرار دارند به دنبال طرح هایی برای ایجاد اشتغال جدید با فضاسازی و امکانات جدید بودن درست نیست.

وی با بیان اینکه دلیل بیکاری صنایع واردات است افزود: مالیات های غیر عادی از صنایع دریافت می کنند،‌مشخص است که همه به سوی واردات می روند،‌مگر تا چه اندازه می توانند در مقابل سیاست های دولت مقاومت کنند. در گذشته حدود ۴۰۰ هزار نفر واسطه در کشور وجود داشت در حال حاضر حدود ۴میلیون واسطه دراقتصاد وجود دارد. این واسطه ها بین روستاها و مراکز خرید شهری و غیر شهری فعالیت می کنند. تنها در دوران دفاع مقدس بود که تعداد واسطه ها به خاطر وجود تعاونی ها کاهش یافت .

رزاقی بیان کرد:کار واسطه این است که کالا و اجناس را از تولیدکننده خریداری و به دست مصرف کننده می رسانند. اما با چه قیمتی خریداری می کنند؟!آیا کسی فعالیت واسطه ها را کنترل می کند؟خیر! واسطه کالا یا اجناس را با قیمت ۱خریداری و بعضاً‌تا ۷برابر قیمت به فروش می رساند. این موضوع باعث می شود که تولید کننده اصلی در بسیاری مواقع متضرر است.

این اقتصاد دان با اشاره به اصل ۴۳قانون اساسی گفت: در این قانون آمده است: « برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه‌کن ‌کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، باحفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران براساس ضوابط زیر استوار می‌شود :
۱٫ تأمین نیازهای اساسی: مسکن‌، خوراک‌، پوشاک‌، بهداشت‌،درمان‌، آموزش و پرورش و امکانات لازم برای تشکیل خانواده‌ برای همه‌.
۲٫ تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به‌ اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به‌ کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‌، از راه وام بدون بهره ‌یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای ‌بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت‌ گیرد.
۳٫ تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی‌، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی‌، سیاسی و اجتماعی و شرکت ‌فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد.

و…»

وی گفت: هر فرد برای اینکه بتواند نیازهای اساسی مانند مسکن و خوراک و پوشاک را تأمین کند، باید شغل داشته باشد. اما در حال حاضر با عدم توجه به قانون اساسی میزان بیکاری افزایش یافته است. دولت اعتقادی به اجرای قانون اساسی ندارد. در این دولت با قشر ضعیف به گونه ای رفتار می شود که هر روز ضعیف تر می شوند. نگاهی به زندگی بازنشستگان و کارگران در جامعه حکایت از نگاه سرمایه داری دولت دارد.

رزاقی بیان کرد: ای کاش در این دولت سرمایه دار تولیدی مد نظر نگاه دولت بود. اما در حال حاضر سرمایه داری مد نظر دولت است که دلال و رانت خوار است. حال که فضا چنین شد کدام افراد می توانند برای تولید داخلی تحمل کنند.

این اقتصاددان اظهار داشت: مگر آقای شریعتمداری به عنوان وزیر صنعت چه اقدام موثری انجام  داد که دولت ایشان را در وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی منصوب کرد؟مالیات گرفتن از سرمایه‌های اضافه، تناسب عرضه و تقاضا و حمایت از تولید داخلی، فقر را از بین می‌برد که متاسفانه بعد از دوران دفاع مقدس به جای اینکه سیاست‌های اقتصادی دوره دفاع مقدس را پیاده کنند سیاست‌های اقتصادی سرمایه‌داری صندوق بین المللی پول را دنبال کردن علی رغم اینکه می‌دانستند فقر و بیکاری افزایش پیدا خواهد کرد.

رزاقی  افزود: سالیانه حدود ۵۰تا۶۰میلیارد دلار واردات داریم،در صورتی که آنها کنترل می شد،نیازی به برداشتن سرمایه از صندوق توسعه ملی برای ایجاد اشتغال نبود. در ایجاد اشتغال باید نوع شغل هم مد نظر قرار گیرد. واردات شاید شغل باشد و برای فرد درآمد داشته باشد اما تخریب تولید داخلی است. برای رونق اشتغال روستا نباید برداشت پول به دلار باشد. دلار برای واردات است. دولت از همه جا قرض کرده است اما به سمت تولید نبرده است. مردم ایجاد اشتغال با تسهیلات اشتغال زایی را احساس نمی کنند.

این اقتصاد دان گفت: دولت برای پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ارزان باید دقت زیادی داشته باشد تا منابع به انحراف نرود. برای دولت مهم نیست که چه تعداد بیکار هستند. اگر واسطه ها و دلال ها کنترل شوند روستاییان مجبور نیستند برای کسب سود بیشتر روستا را ترک کنند به شهر بیایند. در شرایط فعلی برداشت ۱٫۵میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هدر دادن سرمایه ملی است. دولت باید زیرساخت ها ایجاد اشتغال (از بین بردن دلالی؛کاهش واسطه گری و واردات و توجه به رونق تولید ) به سمت ایجاد اشتغال بروند.

رزاقی به ارائه بسته‌های حمایتی و امنیت غذایی از سوی دولت واکنش نشان داد و گفت: مسلماً این راهکارها دائمی نیستند باید احتیاجات مردم به کار و حقوق و دارو و خدمات پزشکی برطرف شود و از همه مهم‌تر تورم افزایش پیدا نکند.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=273455

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر