3

نگرانی رژیم صهیونیستی درباره قراردادهای تسلیحاتی چین در خاورمیانه

  • کد خبر : 273477
  • ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۵

رژیم صهیونیستی نگران گسترش قراردادهای نظامی و تسلیحاتی چین با کشورهای عربی و ایران است.

نگرانی رژیم صهیونیستی درباره قراردادهای تسلیحاتی چین در خاورمیانه

به گزارش افق نیوز به نقل از میدل ایست مانیتور، موسسه مطالعات امنیت ملی در تل آویو تحقیق و پژوهشی درباره تاریخچه قراردادهای تسلیحاتی بین چین و برخی کشورهای عربی خاورمیانه و ایران را منتشر کرده است.

نتایج این تحقیق نشان می دهد میزان صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه که از اواسط دهه ۱۹۷۰ میلادی آغاز شده، تا سال ۲۰۱۷ میلادی به بیش از ۱۲٫۷۳ میلیارد دلار رسیده است.

بخش عمده صادرات تسلیحات نظامی چین به کشورهای منطقه که معادل ۸٫۸ میلیارد دلار بوده مربوط به دهه ۱۹۸۰ میلادی است، آن هم در شرایطی که ایران و عراق در جنگ بوده اند. در دهه ۱۹۹۰ میلادی پس از پایان جنگ سرد، صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه به کمتر از ۱٫۸ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین سهم را ایران در اختیار داشته است.

این روند نزولی در دهه نخست قرن ۲۱ نیز ادامه داشته و به کمتر از ۱٫۴ میلیارد دلار رسیده است. بیشترین حجم صادرات تسلیحات چین نیز در این مدت به ایران و مصر بوده است.

ارزش صادرات نظامی چین به خاورمیانه طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ میلادی به ۴۶۸ میلیون دلار رسیده است که معادل ۳٫۷ درصد کل صادرات تسلیحاتی چین به کشورهای جهان بوده است. صادرات تسلیحاتی چین در این مدت به بیش از ۱۲٫۵ میلیارد دلار رسیده است.

صادرات تسلیحات نظامی چین و روسیه به خاورمیانه در این مدت به ترتیب ۶٫۱ و ۳۰٫۱ میلیارد دلار بوده است.

چین نخستین قرارداد امنیتی خود در خاورمیانه را سال ۱۹۷۵ میلادی با مصر امضا کرده است. در دهه ۱۹۸۰ میلادی مقام های مصری اقدام به خرید تجهیزات دریایی از جمله زیردریایی قایق های موشک انداز و هواپیماهای جنگنده از چین کردند.

همکاری های نظامی و فنی چین و مصر با آغاز قرن ۲۱ وارد مرحله تازه ای شده است. همکاری های نظامی چین و عراق نیز از دهه ۱۹۸۰ میلادی آغاز شده است. عراق هواپیماهای جنگنده از چین خریداری کرده است. چین به موازات همکاری های نظامی با عراق، قراردادهای تسلیحاتی نیز با ایران به امضا رسانده است. ایران در طول جنگ با عراق اقدام به خرید هواپیماهای جنگنده از چین کرده است.

پس از جنگ، عراق اقدام به خرید پهپاد از چین کرده است. ترکیه نیز گرچه عضو ناتو است ولی از دهه ۱۹۸۰ میلادی اقدام به خرید تسلیحات نظامی از چین کرده است. موشک اندازها و موشک های کوتاه برد از جمله تسلیحاتی است که ترکیه از چین خریداری کرده است. در سال ۲۰۱۳ یک شرکت چینی برنده مناقصه فروش سامانه های دفاع موشکی به چین شده است.

افزایش صادرات تسلیحات نظامی چین به خاورمیانه موجب نگرانی اسرائیل شده است. صادرات تسلیحات چین به ایران مهمترین نگرانی اسرائیل است چرا که تل آویو مدعی است ایران تسلیحات مورد نیاز حماس و حزب الله لبنان را تامین می کند.

علت دیگر نگرانی اسرائیل ان است که بر خلاف فروش تسلیحات نظامی آمریکا به کشورهای منطقه که با هدف حفظ برتری و تسلط نظامی اسرائیل است، چین هیچ گاه چنین تعهدی نداشته است. چین و اسرائیل هیچ گونه کانال رسمی برای مذاکره درباره این مساله نداشته اند.

تسنیم

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=273477

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر