6

از فرصتهای موجود سرمایه گذاری در ایران غافل نشویم!

  • کد خبر : 273615
  • ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

یک عضو انجمن اقتصاد دانان ایران گفت: از ایران به عنوان کشوری با جمعیتی بیش از ۸۰ میلیون نفر و بازار مصرفی گسترده است لذا از فرصتهای موجود سرمایه گذاری در آن نباید غافل شویم.

دکتر مهدی آزادواری در گفتگو با افق نیوز افزود: از سوی دیگر در اختیار داشتن منابع قابل توجهی انرژی از جمله نفت و گاز و همچنین معادن قابل توجه اعم از سنگ آهن ، سرب و روی و همچنین در اختیار داشتن انرژی به نسبت ارزان نسبت به سایر کشور های جهان و همچنین دارا بودن هزاران کیلومتر مرز مشترک با کشورهای عراق و افغانستان و مسیر به کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز به عنوان بازارهای بکر و پرتقاضا و همچنین بیش از هزار کیلو متر ساحل به آبهای بین المللی ، جایگاه خاصی را نصیب ایران ساخته است.

وی که هم اکنون مشاور اقتصادی استاندار گلستان نیز می باشد با اشاره به اینکه ایران، جمعیت جوان  ، تحصیل کرده و بازاری بزرگ و پرتقاضا از کالاهای لوکس دارد، اظهار داشت:  از این حیث ایران می تواند بازاری بزرگ برای کالاهای مصرفی و تکنولوژیک و فناوری بالا در جهان بشمار رود که با توجه به جمعیت بالا و ضریب نفوذ تکنولوژی از جمله رایانه و تلفن همراه ، این موضوع کشش بازار ایران را نشان می دهد.

آزادواری تصریح کرد:  همچنین جمعیت جوان ایران ، نیاز به بخش مسکن و ساخت و ساز و همچنین صنایع جانبی آن را نشان می دهد.

این استاد دانشگاه افزود: از سوی دیگر ، دارا بودن ذخایر قابل توجه نفت و گاز و تعریف ده میلیارد دلار طرح پتروشیمی و نفتی ، حاکی از وجود فرصت های سرمایه گذاری متعدد و متنوع و با ارزش افزوده بالا در صنایع بالادستی نفت و گاز و پتروشیمی است.

به گفته وی، این موضوع و توجه به صنایع پایین دستی و مصرفی می تواند به عرضه به بازارهای داخلی و صادراتی مجوار بینجامد.

به اعتقاد وی، در سال های اخیر با توجه به افزایش ریسک های سرمایه گذاری و خروج سرمایه گذاران خارجی از کشور به دلیل تحریم ها ، کشور دچار کمبود انباشت سرمایه از یکسو و استهلاک سرمایه و دارایی ها و موجودی ها گردیده که رسیدن به سطح سابق تولید و تدوام رشد اقتصادی ، نیازمند سرمایه گذاری عظیم و هنگفت می باشد.

آزادواری افزود: از این جهت ، کشور ایران جزء معدود کشورهای با امنیت بالا و زیرساخت های مناسب و دسترسی به جاده و انرژی در اقصی نقاط خاک خود است که فرصت های متعدد سرمایه گذاری دارد.

به گفته این استاد دانشگاه، علاوه بر صنعت نفت ، گاز و پتروشیمی ، صنعت معدن ایران نیز با تعریف ده ها میلیون تن طرح سنگ آهن ، کنسانتره و گندله و البته فولاد سازی ، نیازمند سرمایه گذاری ده ها میلیارد دلاری و پتانسیل سودآوری بالاست.

آزادواری اظهار داشت: رشته کالاهای فوق الذکر ، در کشور دارای قیمت گذاری آزاد و مبتنی بر مکانیزم های پویای قیمتگذاری و عمده وابسته به قیمت دلار و البته ارز آزاد و قیمت های جهانی می باشند. بدین سان این گونه سرمایه گذاری ها ، علاوه بر امکان پوشش ریسک و نوسان ارزی ، فرصت سرمایه گذاری مناسبی برای سرمایه گذاران بین المللی میسر می سازد.

به گفته این استاد دانشگاه، صنایع کالاهای مصرفی به عنوان بخشی که از سیاست های اقتصادی دولت مستقل بوده و عمدتا در مواد مصرفی لوکس از کنترل و قیمت گذاری دولت خارج هستند و در نتیجه می توانند با توجه به گسترده بازار ایران در بازارهای داخلی عرضه شوند و همچنین به بازارهای هدف در کشورهای همجوار صادر شوند.

این استاد دانشگاه افزود:  این حوزه کمتر مورد توجه بازار سرمایه بوده است. بخش بعدی ، اهمیت کشاورزی و از جمله محصولات باغی است که ایران در بسیاری از ارقام رتبه های برتر را در جهان در اختیار دارد. فرصت های سرمایه گذاری صنایع تبدیلی و ایجاد ارزش افزوده در این بخش می تواند به توسعه اقتصادی و سودآوری مناسب منجر شود.

آزادواری افزود: بازار سرمایه نیز در این مسیر می تواند به سرمایه گذاران کمک نماید تا در فضایی شفاف و پویا و با قابلیت نقدشوندگی مناسب دارایی ها و ارزش گذاری واقعی شرکت ها ، زیرساخت مناسبی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهد.

به اعتقاد وی،  بازار سرمایه ایران ریسک تورم و ریسک نرخ ارز را در سال های اخیر پوشش داده است و به عنوان مامن مناسبی برای سرمایه ها به شمار رفته است. از سوی دیگر ، شفافیت بازار سرمایه از یکسو و لزوم توسعه فعالیت های شفاف  اقتصادی ، می تواند جایگاه بازار سرمایه را در رشد و توسعه اقتصادی بیش از پیش نمایان سازد.

وی تصریح کرد: در مجموع توسعه و تامین مالی از طریق بازار سرمایه و حضور شرکت های بزرگ و توسعه آن ها از طریق بازار سرمایه می تواند به ارائه فرصت های سرمایه گذاری به سرمایه گذاران و جذب سرمایه آن ها منجر گردد .

 

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=273615

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر