2

قطر، سعودی و طالبان، مثلث تهدید تروریستی در سال ۲۰۱۲

  • کد خبر : 27365
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۹:۵۱

طالبان با هماهنگی قطر و عربستان، مأموریت دارد تا در سوریه، عراق، بحرین، لبنان، مصر، تونس، و سودان، اقدام به گسترش تروریسم وهابی نماید

حسن عباسی، قطر را به دلیل وجود سرفرماندهی نیروهای آمریکا در این کشور، اجازه به طالبان برای گشایش دفتر در دوحه و عزم این کشور برای ایجاد بی­ ثباتی در منطقه، مهم­ترین عامل تهدید علیه امنیت ایران در سال ۲۰۱۲ دانست.

رئیس مرکز بررسی­ های دکترینال در گفت وگو با مشرق، منظومه­ تروریسم در سال ۲۰۱۱و ۲۰۱۲ را تشریح کرد.

به گفته­ وی، آمریکا در سال ۲۰۱۱ برای مهار بیداری اسلامی از عربستان در نقش ممانعتی علیه انقلاب در کشورهای مصر، یمن و بحرین استفاده کرد. هم­چنین از ترکیه برای ایفاء نقش الهام ­بخش برای انقلابیون جهان اسلام، در شکل­ دهی به حکومت­های سکیولار در کشورهای در حال انقلاب بهره برد. اما با شکست استراتژی مهار دو جانبه­ بیداری اسلامی توسط عربستان و ترکیه، آمریکا برای سال ۲۰۱۲ استراتژی «ویران­گری خلاق» را در پیش گرفته است. در ویران­گری خلاق، آمریکا می­ کوشد بی­ ثباتی سیاسی کشورهای دیکتاتوری منطقه که حاصل بیداری اسلامی است را از طریق ایجاد و گسترش بی ­ثباتی امنیتی در سایر کشورهای منطقه، خنثی و کم اثر کند.

حسن عباسی، بازی­گران انتخاب شده­ آمریکا برای ایفاء نقش مزبور را مثلث قطر، عربستان و طالبان معرفی کرده و کشور قطر را بازی­گر اصلی بر هم زننده­ ثبات امنیتی منطقه در ۲۰۱۲ شناساند.

این کارشناس مسائل استراتژیک، در پاسخ به این پرسش که دلیل گشایش دفتر طالبان در قطر چیست، به بیان مأموریت جدید طالبان در ایفای نقش ویران­گری خلاق از سوی آمریکا در منطقه پرداخت.

از این دیدگاه، طالبان با هماهنگی قطر و عربستان، مأموریت دارد تا در سوریه، عراق، بحرین، لبنان، مصر، تونس، و سودان، اقدام به گسترش تروریسم وهابی نماید.

وی خاطرنشان کرد که وقایع تروریستی ماه­های اخیر در سوریه، سرآغاز این مأموریت مشترک قطر، طالبان و عربستان بود و اذعان داشت که پس از این که مهره­ عربستان در دولت عراق یعنی طارق الهاشمی، سوخت و اقدامات تروریستی او در صحنه­ عراق برملا شد، بلافاصله عربستان و قطر، به پشتیبانی و تجهیز طالبان و اعزام جوخه­ های مرگ به عراق پرداختند که در روزهای پس از فرار الهاشمی به کردستان عراق تاکنون، عمده­ وقایع تروریستی در عراق از سوی این گروه­ها انجام می ­شود.

به اعتقاد رئیس مرکز بررسی­های دکترینال، آمریکا و اسراییل، با توسل به تروریسم وهابی مثلث عربستان، قطر و طالبان، قصد ممانعت و مهار بیداری اسلامی را دارند که برخلاف انتظار آن­ها، تروریسم وهابی، بیداری اسلامی را تشدید خواهد نمود و مشت وهابیت را در همراهی با صهیونیست­ها برملا خواهد ساخت.

وی دلیل سماجت قطر و عربستان در بازی جدید آمریکا را، نگرانی این دو دولت از وقوع انقلاب در سطح مردم عربستان و قطر برشمرد، و دلیل مذاکرات آمریکا و انگلیس با طالبان در افغانستان، و گشایش دفاتر طالبان در قطر و سپس در عربستان را انتقال میدان عمل طالبان از افغانستان به سوریه، عراق، مصر، یمن، لبنان و بحرین، برای بی­ثباتی امنیتی در این کشورها ارزیابی کرد.

به گفته­ حسن عباسی، جدی­ترین تهدید علیه امنیت ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی و ۱۳۹۱ شمسی، از سوی مثلث قطر، عربستان و طالبان است.

وی، قطر را به دلیل وجود پایگاه سرفرماندهی نیروهای آمریکا در قطر، موسوم به «سنتکام»، و اجازه به طالبان برای گشایش دفتر در دوحه، و عزم جدی این کشور برای ایجاد بی­ ثباتی در منطقه، با چراغ سبز آمریکا را مهم­ترین عامل تهدید علیه امنیت ایران در سال ۲۰۱۲ معرفی نمود و قطر و عربستان را اسپانسرهای اصلی تروریسم در منطقه خواند.

“ویران­گری خلاق” استراتژی نومحافظه کاران آمریکاست که در مؤسسه­ امریکن اینتر پرایز طراحی شد و اکنون جناح مقابل یعنی دموکرات­ها در کاخ سفید، از آن استراتژی برای برهم زدن ثبات منطقه استفاده می­ کنند.

لینک کوتاه : https://ofoghnews.ir/?p=27365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

آمار کرونا
مجموع مبتلایان در جهان
آخرین بروزرسانی در:
مبتلایان

فوتی‌ها

بهبود یافته‌ها

موارد فعال

مبتلایان امروز

فوتی‌های امروز

موارد بحرانی

کشورهای تحت تأثیر