پیام آقای سخنگو در زادروز حکیم ابوالقاسم فردوسی

به گزارش افق نیوز ،بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در پیامی، زادروز ابوالقاسم فردوسی شاعر ایرانی را گرامیداشت.

متن پیام قاسمی به شرح زیر است:

یکم بهمن ماه زادروز پارسی گوی بزرگ فردوسی است. شاهنامه او نقش خیال انگیز و شاهکار حماسه و اسطوره ای است که در تار و پودایران زمین سخت در هم تنیده شده است. شاهنامه عشق نامه است.

نامه عشق است و عشق‌ نامه ‌ای سرشار از نگاره های خیال‌ انگیز، حماسی و اندیشه های پر مغز و نغز، زیبایی های پر رمز و راز، میهن دوستی ، نوع دوستی، جوانمردی، فتوت و آزادگی است. آوازه فردوسی که امروز مرزهای جغرافیایی، قومی و نژادی را درنوردیده و جهان گیر شده، به دلیل نقش بی رقیب، بی نظیر و بی بدیل او در به تصویر کشیدن برترین فره انسانی و اخلاقی در چهره شخصیت‌ های نجیب شاهنامه است.

شهروندان شاهنامه، اگر چه آمیزه‌ ای از جنس خیال، حماسه، افسانه و اسطوره اند، اما در گذر از صافی تخیل هنرمندانه، خلاق و اعجاز سخن شاعر، به جزئی جدایی ناپذیر، نامیرا و زنده در فرهنگ و یاد و یادگارهای ایرانی بدل شده اند.

آنان در هر لحظه و همه لحظه ها با ما و در ما زندگی و زیست می کنند، رستم خیال ما، قرن هاست سوار بر رخش، دیوان متجاوزان و غارتگران وطن و اخلاق را به غل و زنجیر می کشد. در سلوک و فرهنگ اهورایی شاهنامه، کرنش و تسلیم در مقابل زور آوران، قلدرمابان، آسان خواران واژه‌ای بیگانه، بی‌معنی، مهجور و نامفهوم است.

بلندای نام ایران، وامدار شاهنامه است، خیال ایران بدون شاهنامه خیالی محال و به ترس اآوده وبیمناک است. باید به احترام ۳۰ سال رنج این اسطوره و شاعر دل خسته و خلوت گزیده برای حفظ فرهنگ و هویت و غیرت ملی ایران، همگان در برابر او و رمز و راز هایش سر تعظیم فرود آریم.

فردوسی در دوران تنهایی و درد بی پناهی تاریخ و فرهنگ ایران زمین، تنها و به تنهایی با شاهنامه به جنگ و ستیز و نبردی بی امان با تباهی و تبهکاری و فساد بر می خیزد.

او در لحظه لحظه های تنهایی و غربت غریبانه طولانی، عزت و سرفرازی به تاراج برده ایرانیان را در واژه واژه های شاهنامه باز افرینی می‌کند. کاخ بلند، باشکوه‌، پر شوکت و بی‌گزندی که این شاعر بلند آوازه از نظم پی‌افکنده، قرن‌های متمادی است که در برابر گزند باد و بوران اهریمنان تاریخ مصون مانده و سند افتخاری برای هویت ملی، فرهنگ و تمدن ایران زمین شده است. یک هزار و هفتاد و سومین زادروز نادره فرهنگ و ادب، حکیم ابوالقاسم فردوسی گرامی باد.

فارس